اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس من| پاسخ معاون آموزشی دانشگاه تهران به عدم اجرای بخشنامه آزمون بسندگی زبان

معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره اجرای آزمون بسندگی زبان دانشجویان دکتری، گفت: اجرای مستقیم این آئین‌نامه مشکلاتی داشت و با مذاکراتی که با وزارت علوم داشتیم و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته امیدواریم تا پایان نیم سال دوم 1402-1401 این دستورالعمل نهایی و اجرایی شود.

فارس من| پاسخ معاون آموزشی دانشگاه تهران به عدم اجرای بخشنامه آزمون بسندگی زبان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار «لزوم اجرای بخشنامه آزمون بسندگی زبان دانشجویان دکتری» شدند.

این کاربران در پویش خود آورده‌اند: «لزوم اجرای بخشنامه شیوه‌نامه اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی به شماره ۲۱۲۹۹۳۳۰ مورخ ۷ دی ۱۴۰۱ ابلاغ شده از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌های سراسر کشور.

متأسفانه برخی از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه سطح یک کشور نظیر دانشگاه تهران هنوز این بخشنامه را اجرا نکردند یا اینکه درصدد اصلاح، تفسیر به رأی و حتی دور زدن آن هستند. در حالی که مطابق این بخشنامه دانشگاه‌ها حق تفسیر آن را ندارند و تنها تفسیرکننده آن معاونت آموزشی وزارت علوم است.

امید است در پرتوی مساعت مدیران دانشگاه‌ها این بخشنامه زودتر اجرا شود تا در صرفه جویی وقت و جوانی دانشجویان دکتری و کم کردن استرس‌های تحصیل در مقطع دکتری نقش بسزایی داشته باشد.»

با توجه به ثبت چنین درخواستی بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با سردبیر سوژه فارس من داشته باشیم که وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم ۷ دی ۱۴۰۱ بخشنامه جدید اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی را به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کرد. 

وی افزود: چرا بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های تبریز، لرستان، شهرکرد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها این بخشنامه را اجرا کردند اما برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران در برابر این بخشنامه مقاومت می‌کنند و هنوز آن را اجرا نکردند؟

این دانشجوی دانشگاه تهران یکی از دلایل مقاومت برخی دانشگاه‌ها در برابر این بخشنامه را درآمد بسیار بالا در راستای عدم اجرای این بخشنامه عنوان کرد و گفت: ۱۰-۲۰ سال پیش مراکز معدودی برای برگزاری آزمون زبان در کشور وجود داشتند اما امروزه بسیاری از دانشگاه‌های کشور تافل برگزار می‌کنند حتی دانشگاه منابع طبیعی گرگان نیز الان تافل برگزار می‌کند. برگزای آزمون زبان برای دانشگاه‌ها بسیار درآمدزاست. معمولاً هر دو ماه یک بار یا حتی چهل و پنج روز یک بار در این دانشگاه آزمون زبان برگزار می‌شود. معمولا بین صد تا سیصد نفر هم در هر آزمون شرکت می‌کنند. هزینه آزمون نیز بین سیصد تا پانصد هزار تومان است که به تناسب دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. اگر کف تعداد و هزینه را درنظر بگیریم، هر آزمون سی میلیون تومان برای یک دانشگاه حداقل درآمدزایی دارد.

وی افزود: برخی از دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه فردوسی مشهد و علامه طباطبایی از این مرحله جلوتر رفته‌اند. مراکز آزمون این دانشگاه‌ها کلاس‌هایی برگزار می‌کنند که دانشجویانی که در این کلاس‌ها شرکت کرده باشند، حداقل نمره قبولی آزمون برایشان بسیار پایین‌تر از دانشجویانی است که در این کلاس‌ها شرکت نکردند. چرا؟ چون برایشان درآمد بسیار بالایی دارد که دانشجویان در آن کلاس‌ها شرکت کنند و هزینه آن را بپردازند. 

این دانشجو خاطرنشان کرد: افزون بر دانشگاه‌ها افراد و مؤسساتی بیرون از دانشگاه که عموماً هم با مراکز آزمون دانشگاه‌ها در ارتباط هستند و بیشترشان در تهران مستقر هستند کلاس‌هایی با هزینه‌های نجومی برای آمادگی دانشجویان در این آزمون‌ها برگزار می‌کنند و دکان و دستگاه برای خود باز کرده‌اند. قطعاً این افراد با درآمدهای نجومی که از این کلاس‌ها در می‌آورند از مخالفین اجرای این بخشنامه در دانشگاه‌ها هستند. چرا؟ آیا دلشان برای دانشجو سوخته است؟ خیر. دلشان برای جیب مبارک سوخته که اگر این بخشنامه اجرایی شود منابع مالی‌شان از بین می‌رود.

سردبیر سوژه فارس من به مخالفین اجرای این بخشنامه اشاره کرد و گفت: برخی مدیران دانشگاه‌ها و اساتید مخالف این بخشنامه هستند و می‌گویند که چرا ما که ۲۰-۱۰ سال پیش دکتری گرفتیم و آزمون زبان دادیم اما دانشجوی دکتری الان نباید آزمون زبان بدهد. نخیر او هم باید مثل ما آزمون زبان بدهد. تفکر مدل پیش از عهد قاجار در ایران.

وی گفت: قطعاً افرادی که در این ماجرا ذی نفع هستند در برابر اجرای این بخشنامه مقاومت می‌کنند. چنانچه با وجود این که بیش از دو ماه از ابلاغ این بخشنامه از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم می‌گذرد اما هنوز برخی از دانشگاه‌ها آن را اجرا نکردند.

این دانشجو اضافه کرد: آیا بر اساس این شیوه برگزاری آزمون در دانشگاه‌های گوناگون کسی زبان یاد می‌گیرد؟ خیر. بر اساس این شیوه آزمون زبان دانشجو زبان یاد نمی‌گیرد بلکه خود را درگیر می‌کند تا مهارت‌هایی برای نکات ریزی که طراحان سوالات این آزمون‌ها طرح می‌کنند بیاموزد. یک جور بازی دزد و پلیس. 

سردبیر سوژه فارس من گفت: تحصیل در مقطع دکتری به ویژه در دانشگاه‌های برتر استرس‌های بسیاری دارد که قبولی در آزمون زبان یکی از مهمترین آنها است. اگر این بخشنامه اجرا شود در آرامش فکری و وقت دانشجو بسیار صرفه جویی می‌شود. همین الان دانشجو نمی‌داند که این بخشنامه در دانشگاه محل تصحیلش اجرا می‌شود یا خیر؟ که حداقل بداند خودش را برای آزمون آماده کند یا نه.

این دانشجو اضافه کرد: معمولاً در اواخر اردیبهشت آزمون جامع برگزار می‌شود. الان دانشجو نمی‌داند که این بخشنامه اجرا می‌شود و از سد زبان می‌گذرد و می‌تواند در آزمون جامع شرکت کند یا اینکه باید مجدداً بنشیند زبان بخواند. الان بسیاری از دانشجویان دکتری در بلا تکلیفی به سر می‌برند. خود این مسأله که بسیاری از دانشگاه‌ها این بخشنامه را اجرا کردند و برخی هنوز اجرا نکردند و در برابر آن مقاومت می‌کنند تبعیض قائل شدن بین دانشجویان است.

* ایرادات آزمون بسندگی زبان 

با توجه به صحبت‌های سردبیر این سوژه موضوع را از محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران پیگیر شدیم که وی در پاسخ به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: زمانی که آئین‌نامه آزمون بسندگی زبان را دریافت کردیم مکاتبه‌‌ای با وزارت علوم داشتیم و اشکالاتی را که به نظرمان می‌رسید را با آنها درمیان گذاشتیم. 

وی افزود: ۸-۷ محور را به وزارت علوم توضیح دادیم و عنوان کردیم که به این دلایل اجرای مستقیم آئین‌نامه آزمون بسندگی زبان مشکلاتی دارد و با مذاکرات انجام شده وزارتخانه به ما اعلام کرد که دانشگاه‌ درمورد این آئین‌نامه می‌تواند شرایطی را در نظر بگیرد که البته ذکر شده این شرایط نافی هیچکدام از مفاد این آئین‌نامه و تبصره‌ها نباشد. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: در دانشگاه تهران به این سمت فکر می‌کنیم برای استادی که می‌خواد گواهی بسندگی آزمون زبان بگیرد صحیح نیست که شرط و شروط خاصی بگذاریم؛ ولی می‌خواهیم شرط و شروطی برای دانشجویی که می‌خواهد گواهی بسندگی زبان بگیرد را در نظر بگیریم. 

کمره‌ای خاطرنشان کرد: ما از دانشجویان، نمره زبان به صورت شرکت در آزمون تافل و آیتلس نمی‌خواهیم. ولی استادی که بخواهد امتحان زبان دانش بسندگی بدهد را باید به چه نحو احراز کنیم که این فرد دانش و بسندگی در زبان را دارد یا خیر؟ استاد نمی‌تواند بدون احراز صلاحیت گواهی دریافت کند. 

وی در پایان گفت: شرایطی را پیش‌بینی می‌کنیم تا در دستورالعملی که می‌آوریم دانشجو واجد شرایط باشد تا بتواند گواهی بسندگی زبان را بگیرد. در حال حاضر دستورالعمل آماده شده ولی هنوز به اجرا نگذاشته‌ایم و منتظر هستیم با پایان نیم سال دوم ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که عملاً آموزش دوره دانشجویان تمام می‌شود و تا امتحان جامع فرصت داریم ان‌شاءالله با موافقت وزارت علوم دستورالعمل را نهایی می‌کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول