اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

نیازمند توجه جدی برای به‌روزرسانی سرفصل‌های آموزشی هستیم

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره گفت: امروزه با تغییراتی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده ما را به مرز بی‌ا نتهایی کشانده که تشویش خیلی از مسائل نیازمند نظریه‌ها و قوانین جدید است که این مسائل سرفصل‌های جدید درسی را می‌طلبد.

نیازمند توجه جدی برای به‌روزرسانی سرفصل‌های آموزشی هستیم

امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره ضعف عدم به‌روزرسانی سرفصل‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، گفت: جهان علم یک جهان متحول و درحال تغییر است، همانطوری که جهان در حال به روز شدن است مسائل انسانی هم تغییر می‌کند. مسائل انسانی نیاز به پاسخ‌های جدیدی دارد و پاسخ های جدید نیاز به روش‌ها و تحقیقات جدید دارد که قطعاً یافته‌های جدید در علم هست و همه یافته‌ها ممکن است داده‌ها و نظریه‌های قبلی را دگرگون کند، در حال حاضر این سرعت تحول خیلی خیلی شدت یافته است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال سرفصل‌های حقوق ارتباطات به مطبوعات، رادیو و تلویزیون محدود می‌شد؛ ولی امروزه با تغییراتی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده ما را به مرز بی‌ا نتهایی کشانده که تشویش خیلی از مسائل نیازمند نظریه‌ها و قوانین جدید است که این مسائل سرفصل‌های جدید را می‌طلبد.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره یادآورد شد: زمانی در دانشگاه تهران  سرفصل‌ دروس حقوق ۳۰ تا ۴۰ سال تغییر نمی‌کرد ولی الان در حوزه ارتباطات و مسائل پزشکی مسائل جدید پیش‌ آمده و وارد یک دنیای دیگری از علم حقوق شده‌ایم؛ بنابراین در کنار شبهه علمی که در فضای مجازی داریم که خیلی هم فریبنده است، تلاش می‌کنیم علم را تقویت شود.

مسعودی در ادامه اضافه کرد: برخلاف تصور اینکه در فضای مجازی علم پیشرفت می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که چنین چیزی واقعیت داشته باشد. به نظر می‌رسد که آنجا شبه علم در حال شکل‌گیری است و ما باید برای اینکه علم پیشرفت کند از تمام امکاناتی که در فضای مجازی و فضای واقعی است برای تقویت روش‌های تحقیق و تکمیل نظریه‌ها استفاده کنیم که تمام اینها در گرو تغییر سرفصل‌هایی است که هر بار می‌خواهیم برای دانشجویان و اساتید بگذاریم.

وی اضافه کرد: اگر سرفصل‌ها را تغییر ندهیم، مساله غامض‌تر و ویژه‌تر می‌شود و از غافله علم عقب‌تر می‌مانیم. یک راه حل این است که استاد اجتهاد کند و سرفصل‌ها را داخل کلاس عوض کند و به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد به دلیل شتابی که در تغییر و تحولات فناوری‌ها تاثیر می‌گذارد روی حوزه علم داریم و همین را استفاده می‌کنیم و در کلاس‌ها اساتید سعی می‌کنند موارد جدید را اضافه کنند. در حال حاضر وزارت علوم هم در حال حاضر شتاب بیشتری به تغییر فصل‌ها داده است.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره گفت: به نظر می‌رسد این ضرورت‌ها کمک می‌کند تا آرام آرام در حوزه علم و دانش‌ از دنیا عقب نمانیم و در بعضی موارد نیز از بیشتر کشورهای پیشرفته جهان در بعضی از علوم، پیشرفت‌های قابل  توجهی داشته‌ایم که گاهی متأسفانه نسبت به این مسائل بی‌توجه‌ هستیم.

مسعودی افزود: دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید کسانی که سرفصل‌های جدید می‌نویسند و منابع جدید را معرفی می‌کنند را تشویق کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و امتیاز زیادی نمی‌دهند که این امر باعث می‌شود که کسی وارد این حوزه نشود و برای چنین کاری وقت نگذارد؛ البته ناگفته نماند افرادی هم هستند که با عشق به دانش چنین کاری را بی‌ مزد و منت انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر گردش کاری است که در دانشگاه‌ها و وزارت علوم اتفاق می‌افتد، گاهی ما سرعت عمل نداریم تا یک سرفصل نوشته می‌شود ولی تا بررسی و به نتیجه برسد گاهی مجدداً سرفصل تغییر می‌کند که یکی از آسیب‌های جدی است که نمی‌توانیم سرفصل‌های جدید را تدوین و منابع را معرفی کنیم و طبعاً جامعه علمی ما از این بابت دچار ضرر و زیان می‌شود.

مسعودی در پایان اضافه کرد: امیدوارم همکاران وزارت علوم و دانشگاهی این موارد را مدنظر داشته باشند تا بتوان این آسیب‌ها را برطرف کنیم که این موارد هم یک آسیب، مانع و محدودیت است که بتوایم در عرصه علم با ثبات بیشتری به سمت جلو حرکت کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول