اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای در دستور کار پلیس آگاهی/ صدور حکم «کارآگاهی» برای ۱۶ پلیس زن

رئیس پلیس آگاهی کشور از تمرکز بر کانون‌های وقوع جرم و کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای خبر داد.

کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای در دستور کار پلیس آگاهی/ صدور حکم «کارآگاهی» برای ۱۶ پلیس زن

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار محمد قنبری؛ رئیس پلیس آگاهی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوع مبارزه با سرقت اشاره و اظهار داشت:در حوزه امنیت دو بعد عینی و ذهنی مدنظر است که وظیفه ایجاد بعد عینی امنیت با پلیس و وظیفه خلق بعد روانی امنیت با اصحاب رسانه است.

رئیس پلیس آگاهی کشور با بیان اینکه مجموعه پلیس آگاهی در کشور یک مجموعه ۱۰۰ درصد تخصصی است، افزود: این مجموعه اقدامات پسا جرم در حوزه سرقت و جرایم جنایی مرتبط با پلیس آگاهی انجام می دهد.

وی با اشاره به این مطلب که درست است پلیس آگاهی پس از وقوع جرم به میدان می‌آید اما نباید از اقدامات پیشگیرانه آن هم غافل شویم،تصریح کرد:هر چقدر فاصله بین کشف تا وقوع جرم را کاهش دهیم به همان میزان می‌توانیم بر وقوع جرم تاثیر گذاشته و وقوع جرم را کاهش دهیم.

وی گفت:در راستای کاهش دغدغه مردم و ایجاد آرامش در جامعه،طرح سراسری مبارزه با سرقت از یک هفته پیش  و اقدامات تخصصی و پیش طرح از ۱۵ روز پیش شروع شده است و این طرح با اولویت دستگیری سارقان سابقه دار و پرونده دار و شناسایی محل اختفای آنان صورت گرفته و ادامه دارد.

رئیس پلیس آگاهی کشور تصریح کرد: پلیس آگاهی اقدامات مقابله‌ای با سرقت را از سه شنبه هفته گذشته در استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، غرب تهران، اصفهان، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی آغاز کرده و تیم‌های زبده را با در اختیار گذاشتن اطلاعات در این عملیات ها اعزام کرده است.

وی گفت:تمرکز بر کانون‌های وقوع جرم و مجرمین و کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای در دستور کار پلیس قرار دارد،بدین صورت که آنها را شناسایی کرده و تحت کنترل اطلاعاتی قرار دادیم که علاوه بر جلوگیری از اقدامات مجرمانه آنها، بدانیم توسط کدام سارق انجام شده است.

رئیس پلیس آگاهی افزود: در حوزه وسایط نقلیه، رصد و مبارزه با فروش قطعات مسروقه خودرو در فضای مجازی دائما در حال انجام است.

سردار قنبری اعلام کرد: حدود 16 نفر از خانم‌های شاغل در پلیس آگاهی به درجه «کارآگاهی» نائل شدند؛ این افراد در مجموعه پلیس آگاهی رسیدگی به پرونده‌هایی که ویژه بانوان است را بر عهده می گیرند.

استفاده از دستگاه برای کشف دروغ مجرمان

سردار قنبری با بیان اینکه برخی از مجرمان با وجود اینکه دلایل و مدارک کافی در مورد آنها احراز می‌شود اما در اختفای جرم تبحر دارند،گفت: در مجموعه تشخیص هویت از دستگاه پُلی گرافی مغزی که ساخت ایران است، استفاده می‌کنیم که این دستگاه از لحاظ علمی برای کشف دروغ و موضوعات خاص در بازجویی‌ها استفاده می‌شود؛ در واقع این دستگاه به نوعی مانند دروغ‌سنج است اما علمی‌تر و پیشرفته‌تر از آن است.

ایجاد دوایر روانشناسی جنایی

رئیس پلیس آگاهی کشور از ایجاد دوایر روانشناسی جنایی خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این دوایر، شناسایی انگیزه مجرم برای انجام جرم است و برای مجرمانی که جرایم خشن انجام می‌دهند بکارگیری می شوند.

وی در خصوص پرونده‌های معوقه و تحت پیگرد گفت: از ظرفیت و تجارب کارآگاهان بازنشسته برای شناسایی مجرمان استفاده می کنیم.

رئیس پلیس آگاهی کشور با اشاره به نتایج طرح ویژه مبارزه با سرقت در یک هفته گذشته اعلام کرد: بیش از 8 هزار سارق فراری دستگیر شده که بیش از 50 درصد این افراد دارای سابقه بوده و قریب 10 هزار سرقت‌های کشف نشده در سراسر کشور هم در این طرح کشف شد.

وی در خصوص خودروهای مسروقه گفت: حدود 88 درصد خودروهای مسروقه، کشف می‌شوند اما در حال ارتقای دوربین‌هایی نظارتی پلیس هستیم تا بتوانیم خودروهایی که در لحظات اول در اپلیکیشن پلیس من ثبت می‌شوند را شناسایی کنیم.

آغاز طرح نوروزی پلیس از 15 اسفند

وی با اشاره به اقدامات پلیس برای روزهای پایان سال گفت: تیم‌های ویژه پلیس آگاهی در روزهای پایانی سال در نقاط آسیب پذیر و جرم خیز فعال بوده و تلاش می‌کنند تا جرم را کاهش دهند، طرح نوروزی پلیس آگاهی از پانزدهم اسفند آغاز می شود.

قنبری با بیان اینکه در اغتشاشات افزایش نسبی سرقت داشته ایم، گفت: به همین منظور است که طرح‌های مختلفی را برای مقابله با سرقت برگزار کرده ایم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه ۷۰ درصد سرقت ها در ۷ استان نام برده شده رخ داده و بقیه سرقت ها در سایر استان‌ها انجام می شود، افزود: این طرح را تا رفع نسبی دغدغه مردم با ظرفیت تمام پلیس و با محوریت پلیس آگاهی ادامه می دهیم. وی با بیان هشدار به سارقان،گفت: قاطعانه آنها را دنبال کرده و تا زمانی که به چنگال عدالت نسپریم کوتاه نمی آییم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول