اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

واکاوی وضعیت دفن پسماند در پایتخت صنعتی ایران/ بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در هاله‌ای از ابهام

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به مدیریت پسماند عفونی شهر اراک گفت: محیط زیست و نظام پزشکی باید بر روند بی خطرسازی پسماندها نظارت کافی داشته باشد؛ شهرداری اراک نیز باید زباله هایی که بی‌خطر شده‌اند را دفن کند.

واکاوی وضعیت دفن پسماند در پایتخت صنعتی ایران/ بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی اکبر اسدی امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی اظهار کرد: باید مشخص شود تکالیفی که در جلسات قبل مصوب شده به کجا رسیده است، برخی از این برنامه ها نیازمند اقداماتی جهادی است، اگر در شهرداری یا مدیریت پسماند کمبود بودجه وجود دارد باید اصلاح صورت گیرد چرا که اولویت محیط زیست است.

وی با اشاره به مصوبه کارگروه برای سازمان مدیریت پسماند مرتبط با ایجاد پروژه مرکز دفن بهداشتی پسماند و ساماندهی محل دفن اراک افزود: آیا سازمان مدیریت پسماند شهرداری در خصوص این مصوبه اقداماتی انجام داده یا خیر؟ این مصوبات مربوط به تاریخ ۱۹ آذرماه بوده اما رییس این سازمان در خصوص برنامه های سال آینده می گوید، چرا وضع پسماند در محل دفن و شهر اراک این گونه است؟ این مجموعه امسال ۸ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده، چرا تا کنون کاری پیش نرفته است؟ اگر به منابع مالی بیشتری نیاز بود چرا در بودجه اصلاحیه صورت نگرفته و آن را به شورای شهر نداده است؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: ما به دنبال حل مسئله و کاهش مشکلات هستیم نه افزایش آن؛ شهرداری ها و دهیاری ها ابزاری برای رفع مشکلات هستند؛ شهرداری اراک برنامه زمانبندی و طرح خود در خصوص احداث لندفیل بهداشتی را ظرف ۴۸ ساعت آینده ارائه کند.

اسدی با اشاره به مدیریت پسماند عفونی شهر اراک تاکید کرد: محیط زیست و نظام پزشکی باید بر روند بی خطرسازی پسماندها نظارت کافی داشته باشد؛ شهرداری اراک نیز باید زباله هایی که بی‌خطر شده‌اند را دفن کند.

وی افزود: اگر شرکتی که مسوولیت جمع آوری زباله های عفونی را دارد، تعهدات خود را به درستی انجام نمی دهد و یا پسماند عفونی را بعد از جمع آوری در سطل های زباله شهری قرار داده می شود  باید طبق بندهای قرارداد اقدام  قانونی صورت بگیرد؛ جمع آوری و مدیریت زباله ها نباید معطل مشکلات و مطالبات باشد؛ اگر پزشکان نیز در این مورد تخلف دارند باید به سازمان نظام پزشکی اطلاع داده شود تا به این مسئله رسیدگی کنند.

اسدی با اشاره به مدیریت پسماندهای عادی در شهرک های صنعتی به ویژه شهرک صنعتی مامونیه تاکید کرد: محیط زیست استان باید هر اقدام قانونی که برای شهرک صنعتی مامونیه نیاز است انجام دهد.

وی افزود: شرکت های خدماتی باید برای مدیریت پسماند عادی شهرک های صنعتی وارد عمل شوند و شرکت شهرک ها نیز باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد اما متاسفانه این مجموعه خود را کنار کشیده است در حالی که موظف بوده فضایی را برای جمع آوری و مدیریت این پسماندها تعیین می کرد؛ محیط زیست باید پیگیری صورت دهد تا اگر تخلفی از شرکت شهرک های صنعتی یا شرکت های خدماتی صورت گرفته برخورد کند.

محیط زیست از وضعیت پسماند در شهر اراک گله‌مند است

سرپرست حفاظت محیط زیست استان نیز گفت: محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و به همین دلیل از وضعیت پسماند در شهر اراک به شدت شکایت دارد و در قبال شهرداری نیز رویه قضایی در پیش گرفته بود، وضعیت موجود اسفبار است.

یوسف یوسفی اظهار کرد: به دادگستری اعلام کردیم با توجه به اینکه شهرداری کار را شروع کرده، اجازه دهند مسیر خود را طی کنند؛ اقدامات آنی و فوری برای بهبود وضعیت مرکز دفن پسماند اراک نیاز است.

وی با بیان اینکه شهرهای اطراف پسماند خود را به این مرکز منتقل می کنند و سازمان مدیریت پسماند نیز بابت این اقدام هزینه هایی دریافت می کند، افزود: حداقل باید دفن سنتی و اصولی آن انجام شود، روزانه ۳۵۰ تن زباله به این مرکز وارد می شود که باید مدیریت به درستی صورت بگیرد.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی مامونیه یک شهرک آلاینده محسوب می شود چرا که صنایع آلاینده در آن وجود دارد؛ ایجاد جایگاه بتنی به منظور مدیریت پسماندهای عادی در شهرک های صنعتی با چالش هایی روبرو است، انتخاب پیمانکاری برای مدیریت کار زمان بر است و باید چاره ای اندیشیده شود.

یوسفی یادآورشد: پیمانکار پروژه مدیریت پسماند عفونی شهر اراک به دلیل عدم جمع آوری پسماندها از سوی محیط زیست و مرکز بهداشت دو مرتبه اخطار دریافت کرده، مرکز دفن نیز مدعی است که بی خطرسازی این پسماندها انجام نمی شود و به همین دلیل در مقاطعی از دفن آنها جلوگیری کرده است.

لندفیل بهداشتی سال آینده بهره‌برداری می‌شود

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز در این جلسه گفت: شورای شهر در چند روز گذشته بودجه سازمان برای سال آینده را تصویب کرده است.

مهدی فدوی ادامه داد: در این بودجه پیش بینی احداث لندفیل بهداشتی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان صورت گرفته است و امیداریم تا ۶ ماه ابتدای سال آینده آن را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: امحای کالاهای قاچاق و مدیریت شیرابه های آن در مرکز دفن نیازمند ایجاد یک جایگاه بتنی است که بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان هزینه برای سازمان دارد؛ باید متولی اصلی برای احداث و مسئله امحا اقدام کند و ارتباطی با سازمان ندارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول