اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

چشم انداز مدیریت بحران شهرداری؛ «همدان شهر تاب‌آور»

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری همدان از چشم انداز بلندمدت مدیریت بحران خبر داد و گفت: «همدان شهر تاب‌آور» چشم اندازی است با مسیر طولانی که در این بین همت مسئولان و شهروندان را می‌طلبد.

چشم انداز مدیریت بحران شهرداری؛ «همدان شهر تاب‌آور»

بیتا روحی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان به آغاز فعالیت غیر رسمی مدیریت بحران شهرداری از سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: سال ۹۴ دستورالعمل ستاد مدیریت بحران شهرداری با هدف اصلی «ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف شهرداری‌ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری تعامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به نحوی که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش‌های اساسی شهر حفظ شود» ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد، با ابلاغ چارت سازمانی اداره مدیریت بحران در سال ۹۶ با ۶ نفر کارشناس فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد افزود: در حال حاضر تمام پرسنل این اداره از بانوان توانمند شهرداری با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت و پژوهش می‌کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل، برنامه راهبردی را بر مبنای سند سندای و اصول ده‌گانه تاب‌آوری کمپین شهرهای تاب‌آور جهان، تهیه و تدوین شد.

وی از چشم‌انداز بلندمدت مدیریت بحران یاد کرد و یادآور شد: «همدان شهر تاب‌آور» چشم‌اندازی است با مسیر طولانی که در این بین همت مسئولان و شهروندان را می‌طلبد.

روحی با تاکید بر اینکه در راستای اصل اول تاب‌آوری که سازماندهی برای تاب‌آوری در برابر مخاطرات به حساب می‌آید اقداماتی در نظر گرفته شده است بیان کرد: تشکیل ساختار سازمانی مناسب و فعال شدن سامانه فرماندهی حادثه در مناطق و ستاد شماری از این اقدامات است اگرچه تدوین شرح وظایف و آموزش به مدیران و کارشناسان مرتبط و نقش‌ها و وظایف آنها تبیین شده است.

وی به اصل دوم تاب‌آوری که "شناسایی، درک و استفاده از سناریوهای ریسک موجود و محتمل در آینده است" اشاره کرد و افزود: در این خصوص مطالعات ریز پهنه‌بندی خطر لرزه‌ای، مدیریت سیلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی، طرح جامع پدافند غیرعامل و پایدارسازی بلوک‌های سنگی گنجنامه انجام شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری همدان متذکر شد: مطالعات طراحی و ساخت پوشش حرارتی در سطح  آسفالت به منظور جلوگیری از لغزندگی و یخ‌زدگی معابر و اسکان اضطراری و مطالعات رودخانه‌های سرپوشیده نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به منظور درک و تقویت ظرفیت‌های نهادی برای تاب‌آوری که از اصول مهم و مورد توجه این مدیریت بوده دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شده است ادامه داد: البته که مانورهای متفاوت و دوره‌ای بر اساس شرح وظایف تدوین و اجرا شده است.

روحی با تاکید بر اینکه درک و تقویت ظرفیت اجتماعی برای تاب‌آوری از مهمترین اصول و لازمه مدیریت بحران جامعه‌محور است افزود: در همین راستا طرح‌های دوام (داوطلب واکنش اضطراری محلات)، طرح دانش‌آموزی پایش شهری، مانورهای تخلیه و پناهگیری در طرح مدرسه ایمن و جامعه تاب‌آور و مدیریت بحران اماکن مذهبی، تجاری، مسکونی و آموزشی در شهر همدان اجرا شده و ادامه‌دار است.

وی یادآور شد: ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌ها نیز در شهرداری همدان مورد توجه بسیار واقع شده به نحوی که سالیانه مبالغ قابل توجهی بر اساس طرح جمع آوری آب‌های سطحی صرف مدیریت سیلاب می‌شود.

 رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری همدان با بیان اینکه پایش‌های دوره‌ای ساختمان‌ها، ابنیه، پل‌ها و رفع آسیب‌پذیری آنها مورد توجه واقع شده است تصریح کرد: دیوارکشی رودخانه‌ها و اجرای سیل برگردان‌های شرقی و غربی در همین راستا صورت گرفته و یا کماکان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری مانورهای هوشمند نیز حصول اطمینان از مقابله مؤثر با بحران بررسی می‌شود و مانورهای هوشمند بر اساس سناریوهای برگرفته از سامانه تخمین خسارت زلزله یا مدل‌سازی رودخانه‌ها و یا بر اساس طرح جامع پدافند غیر عامل صورت می‌گیرد.

 روحی با تاکید بر اینکه نقاط قوت و ضعف مدیران و کارشناسان بررسی و بر اساس آن دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود گفت: به طور کلی برای رسیدن به شهر تاب‌آور باید ۵۵۰ برنامه اجرایی که در سند تاب‌آوری تدوین شده عملیاتی شود.

پایان پیام /89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول