اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

ظرفیت 50 میلیارد دلاری برای صادرات کتاب به دیگر کشورها

مدیر انتشارات جمال گفت: صادرات کتاب ایران به دیگر کشورها حدود 50 میلیارد تومان است درحالی‌که ظرفیت صادرات کتاب به میزان 50 میلیارد دلار هم وجود دارد و علت استفاده نکردن از این ظرفیت این است که ناشران توجهی به زبان بین‌الملل ندارند و دولت هم از این حوزه حمایت نمی‌کند.

ظرفیت 50 میلیارد دلاری برای صادرات کتاب به دیگر کشورها

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با بیان اینکه صادرات کتاب یک ظرفیت مهم برای ناشران است، اظهار کرد: صادرات کتاب ظرفیتی فرهنگی و اقتصادی است و زمانی که به کشورهای مقصد نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که چقدر این کشورها به کتاب نیاز دارند و در این عرصه منافع اقتصادی قابل توجهی برای ناشران وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی یک کتاب به چاپ می‌رسد کار اصلی انجام شده است و آن کتاب برای صادرات به دیگر کشورها فقط باید ترجمه شود که انجام ترجمه و صادرات می‌تواند در افزایش سود اثر بسیار تاثیرگذار باشد.

مدیر انتشارات جمال با بیان اینکه امروز کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله لبنان تشنه کتاب هستند، گفت: انتشارات جمال در عراق و لبنان وکیل دارد و در بحرین و عربستان سعودی هم همکار دارد و در نمایشگاه های خلیج فارس نیز حضور یافته و از ظرفیت صادرات کتاب استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه محصولات انتشارات جمال به 13 زبان مختلف ترجمه شده است، مطرح کرد: ما 500 مورد واگذاری رایت داشتیم که به افزایش درآمدها کمک کرده است.

سبحانی نسب خاطرنشان کرد: صادرات کتاب ایران به دیگر کشورها حدود 50 میلیارد تومان است درحالی که ظرفیت موجود برای صادرات کتاب 50 میلیارد دلار است و علت استفاده نکردن از این ظرفیت این است که ناشران توجهی به زبان بین‌الملل ندارند و نمی‌توانند با مجموعه‌ای که کتاب‌ها را به دیگر کشورها ببرد ارتباط برقرار کنند و در حوزه صادرات کتاب نیز حمایت‌های ویژه دولتی و هدایت‌های دولتی را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: مؤسساتی بین‌المللی برای صادرات کتاب ایجاد نشده است و دولت باید یک بخش خصوصی را ایجاد کند که در این حوزه به دنبال حمایت از ناشران باشد، برخی از مؤسسات بین‌المللی ایجاد شده هم فقط ایجاد شده‌اند تا نیروهای خود را به مأموریت‌های خارجی اعزام کنند.

*برخی از مجموعه‌های دولتی دغدغه کار برای نظام را ندارند

سبحانی نسبت گفت: برخی از مجموعه‌ها دغدغه کار برای نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند و هیچ توجهی هم به همراهی با بخش خصوصی ندارند و احساس می‌کنند که اگر بیت المال را صرف بخش خصوصی کنند هزینه بیهوده کرده‌اند.

وی افزود: یک مجموعه خصوصی باید در دبی شرکت بزند و بتواند با ناشران ارتباط برقرار کند تا بتواند صادرات حوزه کتاب را رقم بزند، امروز لبنان کتاب‌های ایران را بدون اجازه می‌برد و بعد از ترجمه به چاپ می‌رساند، بیروت حجم کمی از کار را انجام می‌دهد چراکه کل جهان عرب به آثار ایران نیاز دارد و باید کارها به صورت گسترده‌تری انجام شود.

سبحانی نسب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتشارات جمال در سال ۱۳۷۹ با هدف انتشارکتاب های کودک با موضوع خداشناسی در شهر قم تاسیس گردیده است. این انتشارات باسابقه بیش از ۲۰ سال بر این اعتقاد است که تربیت و آموزش کودک کار کوچکی نیست در حوزه نشر و چاپ کتاب کودک به نشر معارف دینی و نه صرفا چاپ احادیث پرداخته است.

وی افزود: انتشارات جمال کیفیت را سرلوحه کار خود قرارداده است و با توجه به نیاز سنجی میدانی، اقدام به نوشتن کتاب کودک، کتاب قصه، کتاب داستان و انتشار آن‌ها می‌کند.

مدیر انتشارات جمال از حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب دین یاد کرد و گفت: این نمایشگاه از 26 بهمن‌ماه آغاز شده و یکم اسفندماه به پایان می‌رسد و مخاطبان انتشارات جمال با تخفیف 20 درصدی از سوی انتشارات و همچنین استفاده از بن کارت خرید نمایشگاه که 20 درصد تخفیف دارد می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را با 40 درصد تخفیف خریداری کنند.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول