اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نشست خبری نمایشگاه «رصتا»/ مقیسه: جلب حمایت دولتی برای پلتفرم‌ها یکی از اهداف نمایشگاه «رصتا» است

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر گفت: در بخش برنامه‌های جانبی موضوعاتی همچون آینده حکمرانی در فضای مجازی، حقوق کودک، آموزش مهارت‌های سواد رسانه، حقوق مردم در فضای مجازی، متاورس به عنوان فرصت یا تهدید از سمینارهای مختلفی هستند که برای مردم در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

نشست خبری نمایشگاه «رصتا»/ مقیسه: جلب حمایت دولتی برای پلتفرم‌ها یکی از اهداف نمایشگاه «رصتا» است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، صبح امروز دوشنبه یکم اسفندماه با حضور سعید مقیسه رئیس ساترا، محمدصادق افراسیابی معاون امور کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا و حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه رصتا برگزار شد.

سعید مقیسه در ابتدای این نشست ضمن اشاره به جزئیات برگزاری نخستین دوره نمایشگاه رصتا گفت: برای اولین بار قرار است نمایشگاهی با نام رصتا با عنوان رسانه‌های صوت و تصویر ایران برگزار شود که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

*۳۳۷ رسانه از ساترا مجوز فعالیت گرفته‌اند

رئیس ساترا اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف ساترا و سکوهای دارای مجوز ساترا هستند که تا این لحظه ۳۳۷ رسانه از ساترا مجوز فعالیت گرفته‌اند. ضمنا بخش‌های مختلفی از سازمان صداوسیما، واحدهای تولیدی شبکه‌ها و واحدهای مستقل تولیدی، بخش معاونت فضای مجازی صداوسیما و بخش‌هایی از معاونت توسعه و فناوری سازمان هم در این نمایشگاه حضور دارند.

او افزود: این‌ها شرکت‌هایی هستند که به عنوان واسط میان ساترا و پلتفرم‌ها عمل می‌کنند و سالانه یک بار عملکردشان ارزیابی می‌شود. در این نمایشگاه هم شرکت‌های قبلی برای گزارش عملکرد و هم شرکت‌های متقاضی جدید حضور دارند که واسطی برای رسانه‌ها هستند. همچنین به غیر از این فعالان صنعت صوت و تصویر، اپراتورهای مخابراتی، مراکز داده و پیام‌رسان‌ها هم به این رویداد دعوت شده‌اند.

*همکاری پژوهشکده ساترا با دانشگاه صداوسیما و مرکز تحقیقات صداوسیما 

مقیسه ادامه داد: ساترا بخش‌های متنوعی در نمایشگاه رصتا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به معرفی ساترا، اساسنامه ساترا، سامانه‌های مرتبط اختصاص اشاره داشت. مسائل مرتبط با موارد قانونی ساترا، موضوع تنظیم‌گری در جهان با تمرکز بر فعالیت پژوهشکده فضای مجازی ساترا در کنار دانشگاه صداوسیما، معاونت فضای مجازی و مرکز تحقیقات صداوسیما هم قرار است در این نمایشگاه مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ارائه برنامه‌های جاری و عملکرد ساترا، تشریح فرآیند صدور مجوز رسانه و ارزیابی رسانه‌ها، آمار مجوز گیرندگان و میز خدمت نیز در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. همچنین برنامه‌هایی مربوط به توانمندسازی رسانه‌ها، نظام رتبه بندی، مباحث مربوط به تنظیم‌گری حقوقی، مشاوره‌های مرتبط با حقوق مالکیت فکری، فهرست مقررات ساترا، حقوق عامه و کتاب‌های مرتبط با تنظیم گری حقوقی عرضه خواهد شد.

*96 پلتفرم در نمایشگاه رصتا حضور دارند

رئیس ساترا افزود: تنظیم گری داده‌محور، سواد فضای مجازی، بررسی برنامه‌های صمیمانه، مباحث مربوط به تسهیل‌گری سکوها و بازیگران حوزه صوت و تصویر فراگیر نیز از جمله برنامه‌های نمایشگاه رصتا خواهد بود. همچنین ممیزی‌های اعمال شده توسط ساترا، تنظیم‌گری محتوایی و رصد و پایش فضای مجازی، نظارت‌های ساترا و فرآیندهای نظارتی در بحث عرضه مجوز نیز در این نمایشگاه برای مردم و مخاطبان تشریح می‌شود. به طور کلی 96 پلتفرم در این نمایشگاه حضور دارند که 80 درصد آن‌ها در تهران و 20 درصد آن‌ها خارج از تهران فعالیت دارند.

*برقراری ارتباط مستقیم متخصصان حوزه صوت و تصویر فراگیر

سعید مقیسه در رابطه با اهداف این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه رصتا فرصتی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی و توسعه رسانه‌های مربوطه، امکان برقراری ارتباط مستقیم با متخصصان رسانه‌های حوزه صوت و تصویر فراگیر است. بعد از برگزاری جشنواره نیز فرآیند بررسی آثار آغاز خواهد شد و سال‌های آینده فعالان صنعت، آثار و رسانه‌های برگزیده اعلام می‌شود و جشنواره‌ای از آثار برگزیده انجام می‌شود.

او ادامه داد: جلب حمایت دولتی برای پلتفرم‌ها یکی از اهداف نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. از دیگر اهداف جشنواره جریان سازی برای تولید محتوای سالم و تاثیرگذار، حمایت مادی و معنوی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کشور و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران در قبال رسانه هاست که در این نمایشگاه ارائه می‌شود. بازاریابی و بازسازی به نفع مشاغل مرتبط با شبکه نمایش خانگی نیز از دیگر اهداف جشنواره است.

رئیس ساترا افزود: در بخش برنامه‌های جانبی موضوعاتی همچون آینده حکمرانی در فضای مجازی، حقوق کودک، آموزش مهارت‌های سواد رسانه، حقوق مردم در فضای مجازی، متاورس به عنوان فرصت یا تهدید از سمینارهای مختلفی هستند که برای مردم در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. در کنار کنار سمینارهای علمی، میزگردهای تخصصی نیز با حضور فعالان صنعت برگزار می‌شود. ایجاد نهاد خود تنظیم‌گر، انجمن تولید کنندگان، انجمن‌های مردم‌نهاد، مراکز داده، بیان رتبه بندی رسانه‌ها و مدل ارزیابی رسانه‌های کاربر محور ارائه خواهد شد.

*حضور استودیوهای رادیویی و تلویزیونی در نمایشگاه

وی ادامه داد: رونمایی برخی سرویس‌ها در فضای رسانه‌ها، حضور استودیوهای رادیویی و تلویزیونی، تست گویندگی و جذب عوامل تولید از بخش‌های دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه است. ضمنا فرصتی برای ارائه عملکرد و فعالیت‌های رسانه‌ها و حضور شرکت‌های شتاب دهنده ساترا (آومیک) در نمایشگاه وجود دارد.

مقیسه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در رابطه با وظایف نهاد خودتنظیم‌گر گفت: نهاد خود تنظیم‌گر در دو حوزه می‌تواند فعالیت داشته باشد. اولا به واسطه حضور در جلسات می‌تواند رابطه میان فعالان صنعت و تنظیم‌گر باشد و در وهله دوم از آنجا که برخی رسانه‌ها تنظیم‌گر واحدی ندارند و سوپر اپلیکیشن هستند، نهاد خود تنظیم‌گر می‌تواند مکمل ساترا برای تنظیم گری در دیگر حوزه‌ها شود. مهمترین بخش نهاد خود تنظیم‌گر ارتباط با ساترا و هم‌افزایی بین نهادهای مختلف خواهد بود.  

*ساترا ضابط قضایی نیست

رئیس ساترا در رابطه با پیگیری‌ها نسبت به فیلیمو و قرار منع تعقیب آن گفت: مبانی قانونی ساترا در حال تکمیل است و در نمایشگاه ساترا ارائه خواهد شد. ما در برخی موارد به خاطر ترک فعل مورد سوال قرار می‌گیریم و اینکه چرا وظایف به صورت کامل انجام نشده است. ساترا ضابط قضایی نیست و وظیفه ما کشف تخلفات و اعلام و پیگیری آن است تا از فعالیت کسانی که حق دیگر همکاران را ضایع می‌کنند جلوگیری کنیم.

وی همچنین درباره محتواها و نظارت بر آنها تصریح کرد: همه محتوایی که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شود، توسط ساترا ممیزی پیشینی ندارد. مانند صداوسیما که همه محتوایش ممیزی پیشینی دارد، در حوزه رسانه‌ها فراگیر و فضای مجازی به دلیل حجم محتوا ممیزی پیشینی ندارد بلکه ابتدا بارگذاری می‌شود به واسطه رصدها و گزارش‌های مردمی که ما داریم در اولویت بازبینی قرار می‌گیرد و حضور شبکه‌های مردمی به این فضا کمک می‌کند. نهاد خود تنظیم‌گر نیز به بازبینی‌های پیشینی کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: اقدامات ساترا در قانون تعیین شده است و در بخش های مختلف رسیدگی می‌شود. بخشی از این تخلفات مربوط به رعایت نشدن فرایندها، یا حقوق مخاطب یا رعایت نکردن موارد دیگر است. احکام صادره فرایندی دارد در مرحله اول تصمیمی گرفته می‌شود و فرصت اعتراض وجود دارد تا همه مراحل دادستانی طی شود که اکنون همه مراحل طی نشده است. درنهایت باید به صورت خلاصه گفت که یک نهاد تنظیم‌گر وظیفه‌اش اعمال قانون نیست.

* ابعاد تنظیم‌گری منحصر در محتوا و عوامل تولید نیست

رئیس ساترا در پایان در خصوص مشکلات سریال «سقوط» نیز گفت: تخلف در ابعاد مختلف محتوایی و فرآیندی وجود دارد. ممکن است محتوایی در حال حاضر قابل پخش باشد ولی ابعاد تنظیم گری منحصر در محتوا و یا عوامل تولید نیست. آنچه باعث بازبینی و ارزیابی می‌شود لزوماً متن و زیرمتن نیست و فرامتن نیز وجود دارد و خلاصه‌ اینکه زیرمتن به تولیدکنندگان محتوا و فرامتن به مخاطب و شرایط انتشار و مباحث جانبی زمان پخش مربوط است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول