اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط ویژه| دیپلمات سابق؛ از گرای حمله نظامی به ایران تا همصدایی با دشمن/ رپرتاژ روزنامه اصلاح طلب برای ورزشکاران رژیم صهیونیستی

چرا دقیقا همزمان با اوضاع ملتهب و بحرانی در سرزمین های اشغالی، روزنامه اصلاح طلب به موضوع رقابت با حریفان اسرائیلی ورود کرده و ایران را در موضع ضعف نشانده است؟!

خط ویژه| دیپلمات سابق؛ از گرای حمله نظامی به ایران تا همصدایی با دشمن/ رپرتاژ روزنامه اصلاح طلب برای ورزشکاران رژیم صهیونیستی

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

دیپلمات سابق؛ از گرای حمله نظامی به ایران تا همصدایی با دشمن

«قاسم محبعلی» مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت خارجه و از مدیران دستگاه دیپلماسی در دولت خاتمی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«منافع و امنیت کشورهای متعددی در جهان با ایران در تعارض قرار گرفته است و ایران تا این تعارض را برطرف نکند، نمی‌تواند از وضعیت بحران سیاست خارج شود.»

 

این دیپلمات سابق مشخص نکرده که این «کشورهای متعدد »!که منافع و امنیت آنان با ایران در تعارض است، دقیقا کدام کشورها هستند؟! اما می توان حدس زد که کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و...جزو کشورهای مدنظر وی است.

 وی علاوه بر این، اصلا اشاره نکرده که منافع و امنیت کشورهایی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه بر چه اساسی با ایران در تعارض است! آیا ایران باید براساس منافع آمریکا عمل کرده و برای مثال به حضور داعش در کشورهای همسایه اعتنایی نمی کرد؟!

متهم کردن ایران به سیاست خارجی تنش زا و غیرتعاملی، دقیقا همان خطی است که رسانه های معاند و از جمله بی بی سی فارسی، اینترنشنال سعودی و صدای آمریکا دنبال می کنند.

 

از نگاه این طیف، زمانی سیاست خارجی ایران نرمال و تعاملی است که نسبت به آمریکا، همانند رعیت در مقابل ارباب باشد. همین چند سال پیش نشریه صدا- ارگان وقت حزب اتحاد ملت- با تمجید از رفتار تحقیرآمیز رئیس جمهور صربستان مقابل رئیس جمهور آمریکا، در مطلبی نوشته بود:«آیا اقداماتی از جنس کنش رئیس‌جمهور صربستان را باید مایه شرمساری او دانست؟ فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده در مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است؛   اگر منافع صربستان چنین اقتضایی کند، باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد یا باید آن را عقلانیتی سیاسی خواند!؟ رئیس‌جمهور صربستان در بلندمدت سیاستمداری خواهد بود سرافراز و متعهد به منافع ملی، حتی اگر در کوتاه مدت بی‌هنران مدعی او را به باد تمسخر بگیرند...از نگاه رسانه‌های منتقد عکسی که ترامپ از مذاکره و مذاکره‌کننده می‌پسندد، این است: همچون برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ».

لازم به ذکر است قاسم محبعلی- مرداد 1397- در مصاحبه با القدس العربی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن شوک نظامی ایجاد نخواهد شد.»

رپرتاژ روزنامه اصلاح طلب برای ورزشکاران رژیم اسرائیل

در هفته های اخیر وضعیت رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین های اشغالی بسیار ملتهب است. در همین رابطه در روزهای گذشته جمعیتی حدود 250 هزار نفر به قدس آمده‌اند تا مقابل کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تظاهرات خود را در اعتراض به تصویب طرح موسوم به «اصلاح نظام قضایی» آغاز کنند. احزاب اپوزیسیون در اراضی اشغالی تصویب این قانون را به مثابه «تمرد علیه قانون و دموکراسی» می‌دانند. این تظاهرات از شش هفته گذشته با تجمع ده‌ها هزار نفری در تل‌آویو، قدس اشغالی و حیفا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

 

همچنین منابع صهیونیستی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد ساکنان اراضی اشغالی در تل‌آویو برخی خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند. همزمان با بحران رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین های اشغالی، اتحادیه آفریقا عضویت این رژیم در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر را تعلیق کرد.

و اما همزمان با وضعیت بحرانی و ملتهب رژیم صهیونیستی، روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مشکل مسابقه‌ندادن ایرانی‌ها با ورزشکاران اسرائیلی حل شد؟» نوشت:«ورزش حرفه‌ای ایران در دهه‌های گذشته با مشکلات جدی‌ای که برگرفته از تحریم و مهاجرت بوده، دست‌و‌پنجه نرم کرده است، ولی قطعا هیچ‌کدام از این مشکلات به پای مسابقه‌ندادن با رقبای اسرائیلی نمی‌رسد. این موضوع خط قرمز دولت‌های مختلف ایران بوده و ورزشکاران هم متعاقبا از رویارویی با حریفان اسرائیلی سر باز زده و می‌زنند.»

 

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این موارد اگرچه اوایل چندان اعتراضی در پی نداشت، ولی رفته‌رفته صدای تعدادی از ورزشکاران و فدراسیون‌های مختلف را درآورد. فدراسیون کشتی در زمان رسول خادم هشدار اصلی را صادر کرد و خواستار یافتن راه‌حلی دائمی برای این مشکل شد. تعدادی از ورزشکاران نیز از اینکه می‌دیدند با چنین رویکردی شانس رسیدن به مدال‌های جهانی و المپیک را از دست می‌دهند، راه مهاجرت را در پیش گرفته و به کشورهای دیگری رفتند.»
نکته قابل تأمل اینجاست که این خط خبری، پیش از این بارها از سوی رسانه های معاند دنبال شده بود. به عنوان نمونه، بی‌بی‌سی فارسی چندی پیش در گزارشی نوشته بود: «خودداری کشتی‌گیران ایرانی از مواجهه با حریفان اسرائیلی به بهانه‌های مختلف داستانی قدیمی است که مرتب کشتی‌گیران ایرانی را از مدال محروم می‌کند.»
این در حالی است که رژیم صهیونیستی همیشه از بحران مشروعیت رنج می‌برده است و بزرگ‌ترین بحران برای این رژیم اشغالگر همین واقعیت بوده است. یک نمونه آشکار در این خصوص، جام جهانی 2022 در قطر است.

همانقدر که فلسطین، یکی از برنده‌های بزرگ جام‌جهانی قطر بود، رژیم اسرائیل از بزرگ‌ترین بازنده‌های این دوره از مسابقات بود. بنابر مستندات متعدد، جام‌جهانی ۲۰۲۲ به عرصه اعلام انزجار عمومی از رژیم صهیونیستی و حمایت و همبستگی جهانی با ملت فلسطین تبدیل شد. تماشاگران عرب و مسلمان و حتی غیرمسلمان حاضر در این دوره از مسابقات با نمایش همبستگی خود با فلسطین به وضوح اعلام کردند که مسیر آنها با دولت‌هایی که به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند متفاوت است.
در همان مقطع یکی از کاریکاتوریست‌های اسرائیلی با انتشار طرحی گرافیکی، تاکید کرد: «جام‌جهانی را باختیم‌، بدون اینکه حتی بازی کرده باشیم.»
در یک نمونه دیگر، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نوشته بود: «تماشاگران در جام‌جهانی قطر تأکید کردند که چیزی به نام اسرائیل وجود ندارد و هرچه هست فلسطین است و توافق عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی نتوانست از نفرت مردم عرب نسبت به اسرائیل کم کند و این یعنی سرافکندگی و سرخوردگی بر اسرائیل سایه افکنده است.» در جام جهانی فوتبال در قطر، تیم‌ها و تماشاگران ملیت‌های مختلف، از مراکش تا کرواسی و آرژانتین، پرچم فلسطین را برافراشتند. اما حتی یک تیم هم، کار مشابهی برای رژیم اشغالگر قدس نکرد. خبرنگاران صهیونیست هم هر جا هویت‌شان آشکار می‌شد، از سوی تماشاگران و هواداران هو شده و طرد می‌شدند.
حالا سوال اینجاست که چرا دقیقا همزمان با اوضاع ملتهب و بحرانی در سرزمین های اشغالی، این روزنامه اصلاح طلب به موضوع رقابت با حریفان اسرائیلی ورود کرده و ایران را در موضع ضعف نشانده است؟!

پایان پیام/./ ت 1128

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول