اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط ویژه| استقبال «صدای آمریکا» از موضعگیری روزنامه جمهوری اسلامی/ اعتراض مشترک اصلاح طلبان و اینترنشنال به موضوع مهاجرت در ایران

یکی از اهداف اصلی عملیات روانی رسانه‌های معاند این است که با یأس آفرینی و سیاه نمایی و القای آینده‌ای تاریک و خسارت بار، اقشار مختلف مردم را به مهاجرت دائمی از کشور تشویق کنند.

خط ویژه| استقبال «صدای آمریکا» از موضعگیری روزنامه جمهوری اسلامی/ اعتراض مشترک اصلاح طلبان و اینترنشنال به موضوع مهاجرت در ایران

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

اعتراض مشترک اصلاح طلبان و اینترنشنال: چرا در مسیر مهاجرت از ایران سنگ اندازی می‌کنید؟!

یکی از اهداف اصلی عملیات روانی رسانه‌های معاند این است که با یأس آفرینی و سیاه نمایی و القای آینده‌ای تاریک و خسارت بار، اقشار مختلف مردم را به مهاجرت دائمی از کشور تشویق کنند.

در این میان، یکی از سوژه‌های اصلی در مسئله مهاجرت، دانشجویان هستند. بخشی از دانشجویان با بهره مندی از امکانات رایگان در دانشگاه‌های دولتی، مدرک تحصیلی را دریافت کرده و سپس برای تحصیلات تکمیلی و یا اشتغال به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. بر همین اساس وزارت علوم در پروسه‌ای تحت عنوان «آزادسازی مدرک تحصیلی»، از فارغ التحصیلانی که قصد مهاجرت از کشور دارند، هزینه دریافت می‌کند.

 

در کنار این مسئله، تلاش شده است تا با حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان نخبه، این طیف برای اشتغال در داخل کشور تشویق شده و از روند مهاجرت کاسته شود.

با اینحال، رسانه‌های معاند با هیاهو و جنجال نسبت به دریافت هزینه از فارغ التحصیلان خواهان مهاجرت، این مسئله را مانعی در برابر مهاجرت می‌نامند. در این میان نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه‌های معاند، به محتوای رسانه‌های اصلاح طلب استناد می‌کنند.

 

در همین رابطه رسانه سعودی-انگلیسی اینترنشنال در مطلبی نوشت: «روزنامه اعتماد در گزارشی از چهار کارزار اینترنتی علیه پنج برابر شدن هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی خبر داد و نوشت که این اقدام "تقلبی آشکار برای جلوگیری از مهاجرت دانش آموختگان است و حتی شائبه درآمدزایی" را دامن زده است.»

استقبال «صدای آمریکا» از موضعگیری روزنامه جمهوری اسلامی

تقویت روابط ایران و چین، با منافع آمریکا در تضاد است. در همین رابطه در روزهای گذشته مجله تایم در گزارشی نوشت: «پیوند ایران و چین، بخشی از نظم‌سازی جدید در سیاست جهانی است.» در ادامه این گزارش تصریح شد: «در میانه مواجهه ایران و چین با فشار کشورهای غربی بر سر چندین مسئله، سید ابراهیم رئیسی در سفر سه روزه‌اش به پکن با همتای چینی خودشی جین پینگ برای کمک به اجرای یک سند همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور، دیدار کرد. این سفر مورد توجه که به دعوت رئیس‌جمهوری چین صورت گرفته، اولین سفر رئیسی به یک کشور شرق آسیا و اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران در ۲۰ سال گذشته به این کشور است.»

 

همچنین در روزهای گذشته روزنامه «الاخبار» در تحلیل سفر رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت: «همگرایی اقتصادی و سیاسی تهران- پکن، نشانگر تمایل ایران به سیاست گرایش به شرق است و تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر خواهد کرد.»

رای‌الیوم نیز در گزارشی نوشت: «توافق جامع ایران و چین خشم ایالات متحده را برانگیخته است، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از دستیابی به آن از طریق فشار و تهدید وجود دارد. واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد و آن را چالشی برای سیاست‌های خود در غرب آسیا می‌داند؛ همان‌طور که با نگرانی ارتقای سطوحی بی‌سابقه از روابط تهران و مسکو در تاریخ روابط دو طرف را پیگیری می‌کند.» همچنین رادیو فرانسه در گزارشی از سفر رئیس‌جمهور ایران به چین، این سفر را وزنه تعادلی در برابر قدرت‌های غربی ارزیابی کرد.

با اینحال، برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب در داخل، همراستا با خط تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکا حرکت کرده و این سفر و همچنین روابط ایران و چین را مورد تخریب و تخطئه قرار دادند. این رویکرد با استقبال ویژه رسانه فارسی زبان کاخ سفید همراه بود.

 

در همین رابطه وب سایت صدای آمریکا در مطلبی نوشت: «روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از سفر ابراهیم رئیسی به چین نوشت "براساس قواعد حاکم بر روابط بین‌المللی، سفر رئیس جمهور رئیسی به چین قبل از آنکه چین رسماً به خاطر مواضع ضدایرانی شی‌جین پینگ از دولت و ملت ایران عذرخواهی کند، اقدام درستی نبود." به نوشته این روزنامه نه‌تنها دولت چین حاضر به تصحیح "موضع ضدایرانی شی‌جین پینگ نشد، بلکه از هیأت بلندپایه ایرانی این امتیاز بسیار مهم را گرفت که بر تعلق تایوان به چین تأکید کند بدون اینکه مابازاء آن را با تأکید چین بر تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به ایران دریافت نماید."»

صدای آمریکا در ادامه نوشت: «روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه "در جریان سفر رئیسی به پکن، سه نکته در تبلیغات رسمی برجسته شد" نوشت: یکی استقبال رسمی بود که به تعبیر نویسنده این روزنامه از مصادیق "آفتابه لگن هفت دست" بود و از نظر این روزنامه "چیز تازه‌ای نبود به ویژه آنکه رئیس جمهور چین حاضر نشد تا کنار خودروی رئیس جمهور کشورمان بیاید." دوم اینکه بر اجرائی شدن قرارداد همکاری ۲۵ ساله دو کشور تأکید شد که به ادعای روزنامه "جمهوری اسلامی" آنهم "اولاً به مثابه وعده سرخرمن است و ثانیاً از جهات مختلف زیر سؤال قرار دارد؛ و سوم اینکه در بیانیه پایانی سفر، بر چین یکپارچه تأکید شد." از نگاه روزنامه "جمهوری اسلامی" مسئولین حکومت "نباید تصور" کنند که با "وعده‌های دولت چین گشایشی در اقتصاد" ایران پدید خواهد آمد. نویسنده مطلب برای این ادعای خود به افزایش قیمت دلار "در روز بعد از پایان سفر رئیس جمهور به چین" اشاره کرد.»

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول