اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

متوسط تولید 5 تن خرما در هر هکتار در هرمزگان/ چگونه مصری ها رتبه اول تولید خرمای جهان را دارند؟

در ایران و در کانون اصلی تولید خرما یعنی هرمزگان به طور متوسط در هر هکتار نخیلات 5 تن برداشت خرما صورت می گیرد اما در مصر این میزان تا 28 تُن هم می رسد!

متوسط تولید 5 تن خرما در هر هکتار در هرمزگان/ چگونه مصری ها رتبه اول تولید خرمای جهان را دارند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد رضا شیخ زاده سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان امروز در حاشیه عملیات گرده افشانی نخلستان‌های هرمزگان اظهار کرد: گرده افشانی خرما از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی بوده و هم‌اکنون درحال انجام است و تا نیمه فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

وی عنوان کرد: گرده‌افشانی نخلستان‌ها بیشتر به صورت سنتی و دستی و به شکل گذاشتن گرده نر بین خوشه‌های ماده انجام می‌شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین با تاکید بر تولید سالانه بیش‌از ۱۹۸ هزار تن انواع خرما در این استان تصریح کرد: خرمای هرمزگان علاوه‌بر مصرف داخلی به سایر کشورهای همسایه و آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

شیخ زاده یادآور شد: پیارم، خاصویی، برحی، زاهدی، خنیزی، مرداسنگ، مضافتی و کریته از مهم ترین خرمای کشت شده در استان هرمزگان است.

متوسط تولید جهان چقدر است؟

میانگین تولید خرما در جهان ۶ هزار و ۲۵۲ کیلوگرم در هر هکتار است اما با استفاده از روش‌ های نوین، تعدادی از کشورها نظیر مصر توانسته‌اند میزان تولید خرمای خود را از هر هکتار به حدود ۶ برابر میانگین جهانی برسانند و با توجه به مساحت کم سطح زیر کشت نسبت به دیگر کشورها رتبه نخست تولید خرما در جهان بدست آورند.

چرا تولید خرما در هرمزگان در واحد هکتار پایین تر از متوسط جهانی است؟

ابراهیم پور حیدری عضو انجمن خرمای ایران در این زمینه به خبرنگار فارس می گوید: نوع تابش خورشید در کشورمان و نوع خاک، میزان آب و سختی آب بر میزان تولید و کیفیت خرمای تولیدی بسیار موثر است و از سوی دیگر با وجود جایگزینی نخل های جدید اما همچنان نخل های هرمزگان پیر هستند به نسبت تولیدی که باید در واحد هکتار داشته باشند، تولید کمتری دارند.

به گفته وی، در پروژه های بزرگ کاشت نخل و برداشت خرما در مصر، خاک این منطقه و نیز آب بسیار با کیفیت است و اصلاح نژاد ویژه ای بر روی نخل ها صورت گرفته و همین عامل باعث شده تا مصری ها مقام اول تولید خرما را در جهان داشته باشند و در هر هکتار با 28 تُن برداشت کنند که فعالیت اقتصادی ویژه به شمار می رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول