اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مبارزه با اعتیاد نیازمند عزم همگانی است/ پذیرش ۷۴۴ معتاد در کمپ های ترک اعتیاد آبیک

از ابتدای سال جاری تاکنون، 744 معتاد در کمپ‌های اعتیاد شهرستان آبیک پذیرش شده‌اند که به نظر می‌رسد صرف درمان این افراد در دوره‌ای کوتاه تاثیرگذار نیست و می‌طلبد برای عدم بازگشت آنها به دام اعتیاد، مسئولان برنامه مدون و تدابیر خاص داشته باشند.

مبارزه با اعتیاد نیازمند عزم همگانی است/ پذیرش ۷۴۴ معتاد در کمپ های ترک اعتیاد آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مبارزه با موادمخدر و ریشه‌کنی اعتیاد نیازمند مشارکت همگانی مردم، تشکل‌های اجتماعی و عزم و تدبیر عملیاتی مسئولان برای تحقق این مهم است وگرنه صرف ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه و مبارزه در جلسات، کاری از پیش نخواهد رفت.

بعد از ظهر امروز جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار و در آن بیشتر به بیان گزارش و عملکرد در حیطه اختیارات و وظایف محوله مسئولان بسنده شد؛ در حالی که پرهیز از کار جزیره‌ای برای پیشگیری از اعتیاد، امری ضروری بوده و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

تشکیل تیم پیشگیری از اعتیاد

ابوالفضل سلطانشاهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان آبیک در این جلسه با اشاره به تشکیل تیم پیشگیری متشکل از نهادهای انتظامی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی،  بسیج و تبلیغات برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد در این شهرستان، اظهار کرد: با تشکیل این کمیته و تیم و ارائه پیشنهادها می توانیم طرحی را تعریف و امور پیشگیرانه را هدفمند جلو ببریم.

وی افزود: عقب ماندگی ها در حوزه مواد مخدر به قدری زیاد است که همه مسئولان دستگاه های مختلف باید در حوزه پیشگیری گام بردارند.

مبارزه با اعتیاد تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست

محمد صفری جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان آبیک در این جلسه پیشگیری در زمینه اعتیاد را نخست وظیفه و توجه جدی خانواده‌ها به این مهم و توجیه فرزندانشان در دوست یابی و هدایت آنان به مراکز فرهنگی و مذهبی دانست و گفت: بیشترین جرایم ناشی از اعتیاد است که طلاق، درگیری، سرقت، ناهنجاری‌ها و غیره را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مبارزه با اعتیاد تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست، افزود: همه ادارات، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و... موظف هستند در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد نیروی انتظامی را یاری رسانند.

این مسئول انتظامی بیان کرد: در جوار کمپ‌های ترک اعتیاد لازم است مرکز تولیدی مستقر باشد تا معتاد بهبود یافته پس از ترک بتواند مشغول باشد؛ ترک اعتیاد صرف یک دوره 21 روزه نیست بلکه از نظر روان هم باید درمان شود و تا آخر عمر تحت نظر قرار گیرد تا به بیراهه نرود که اشتغال این افراد پس از ترک بسیار حائز اهمیت است.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان آبیک افزود: اگر در محلات و روستاها روحانیون مستقر شوند انجام فعالیت‌های فرهنگی و دینی بسیار می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد مثمرثمر باشد.

زیرساخت های استقرار روحانیون در شهرستان کافی نیست

حجت‌الاسلام فاطمی‌نژاد رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک با اشاره به وجود هفت روحانی مستقر در این شهرستان گفت: از قزوین، ساوجبلاغ و غیره درخواست طلبه به عنوان روحانی برای شهرستان آبیک داشته‌ایم اما کسی حاضر نشده در شهرستان حضور یابد.

وی افزود: پایین بودن حقوق و مزایای روحانی و نبود زیرساخت‌های لازم برای استقرار روحانیون علت اصلی عدم حضور روحانیون در شهرستان آبیک است.

راه‌اندازی رشته‌های پارکی در آبیک

ابراهیم برخورداری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک با اشاره به وجود 23 خانه ورزش روستایی در این شهرستان اذعان کرد: در صورت معرفی مکان مناسب در روستاها از سوی دهیاری‌ها ست ورزشی شامل میز پینگ پنگ، دارت، تاتامی، فوتبال دستی در اختیار روستاها قرار می‌گیرد.مسابقات خانه ورزش روستایی هم در دستور کار قرار گرفته  و در بین روستاها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های پارکی در چهار شهر شهرستان آبیک  افزود: از سوی شهرداری آبیک برای تحقق این مهم، استقبال خوبی شده و مکان‌هایی در حال تعیین است و پس از پیشنهاد رشته‌های مناسب در پارک‌ها، امکانات و فضای ورزشی خوبی برای شهروندان فراهم می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از سوی شهرداری خاکعلی هم احداث چمن مصنوعی در حال انجام است و مقرر شد در بازدیدی، مکان‌هایی برای راه‌اندازی رشته‌های پارکی در این شهر تعیین شود. با شهرداری‌های قشلاق و زیاران هم رایزنی شده اما مساعدت لازم نشد و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

پذیرش 181 معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد

اکبرشاهی سرپرست اداره بهزیستی شهرستان آبیک بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 344 معتاد متجاهر، 247 معتاد تمایلی و 153 معتاد شاکی خانواده در کمپ‌های ترک اعتیاد تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ در حال حاضر 131معتاد متجاهر، 33 معتاد تمایلی و 17 معتاد شاکی خانواده درکمپ‌ها پذیرش شده‌اند.

وی افزود: ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان آبیک رو به تکمیل است و با توجه به امکانات کم در این مراکز، می‌طلبد تعادل پذیرش در کمپ‌ها صورت گیرد تا با مشکل مواجه نشوند.

این مسئول ادامه داد: فردی که برای نخستین بار موادمخدر صنعتی مصرف می‌کند هیچ ضمانتی وجود ندارد که دوباره به سراغ این مواد خانمانسوز نرود که نباید فریب لذت کذایی این مواد را خورد.

مسعود میرزاپور سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک دراین جلسه توانمندسازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها در جهت شناخت موادمخدر صنعتی و نوین را ضروری دانست و گفت: لازم است در شهرها و روستاها برنامه‌های آموزشی مختلف از سوی آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدارس و مراکز فرهنگی برگزار شود.

به گزارش فارس، برخی در این جلسه بیان کردند پس ازاینکه به عنوان بیمار، معتاد به کمپ ترک اعتیاد منتقل می‌شود باید از خانواده این فرد حمایت کرد، خدمات پس از بهبودی و ترک فرد اعم از خدمات بهداشت و درمان را نباید فراموش کرد و نباید رها شود؛ پس از بهبودی هم باید از آموزش لازم در شغلی خاص بهره‌مند و در جایی مشغول به کار شود تا دیگر در دام این بلای خانمانسوز گرفتار نشود.

گرچه کاهش سن ابتلا به اعتیاد و گرایش بانوان به موادمخدر را هم نمی‌توان نادیده گرفت و می‌طلبد متولیان فرهنگی شهرستان آبیک در روستاها و محلات مختلف نسبت به آگاه‌سازی بانوان و خانواده‌ها برنامه‌های آموزشی مناسبی داشته باشند و شاهد روند رو به افزایش اعتیاد در این شهرستان نباشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول