اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

انتقاد نماینده مجلس از شرایط حوزه سلامت در بودجه ۱۴۰۲/ کاهش ۴۰ درصدی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی قابل قبول نیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: با لحاظ کلیات بودجه سال ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده و طبق محاسبه صورت گرفته، سهم سلامت از درآمد تولید ناخالص ملی حدود ۴/۵ درصد می باشد که باید گفت تقریبا بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

انتقاد نماینده مجلس از شرایط حوزه سلامت در بودجه ۱۴۰۲/ کاهش ۴۰ درصدی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی قابل قبول نیست

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین به تشریح وضعیت بودجه سلامت پرداخت و سهم سلامت از درآمد تولید ناخالص ملی در سال ۹۴ را ۸/۵ درصد و رسیدن این سهم را در سال ۱۴۰۰ با توجه به گرانی ارز و مشکلات اقتصادی ۶ درصد ذکر و اظهار کرد: با لحاظ کلیات بودجه سال ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده و طبق محاسبه انجام شده سهم سلامت از درآمد تولید ناخالص ملی حدود ۴/۵ درصد می باشد که باید گفت تقریبا بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: اختصاص ۴/۵ درصد از سهم در آمد تولید ناخالص  ملی به بودجه سلامت در سال ۱۴۰۲ اصلا قابل قبول نیست.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هزینه سلامت به دلیل اینکه به نرخ ارز و تجهیزات پزشکی وابستگی دارد، به صورت ویژه باید محاسبه شود و در زمینه ارزی ناشفافیت و غیر شفافیت داریم و هزینه های زیادی از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

محمد بیگی اضافه کرد: برای اجرای سهم دارویار در تبصره ماده ۱۴ بودجه ۶۹۰۰۰ میلیارد تومان لحاظ شده که مبلغ مورد نظر مجلس حداقل ۳ برابر این اعتبار است چراکه ارز ترجیحی که حذف شده مابه التفاوت نرخ ارز باید محاسبه شود و از طریق سازمان های بیمه گر به صورت نشان دار به یارانه هر فرد در سبد دارو و تجهیزات پزشکی اضافه شود که خیلی کم لحاظ شده است و اگر بخواهیم با این روند به پیش برویم در اجرای طرح دارویار با مشکل مواجه می شویم.

وی خاطرنشان کرد: کار خطرناک در بودجه سلامت این است که حذف بخش هدفمندی یارانه ها و صرفا به طرح دارویار اختصاص یافته است. در حالی که ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها به صورت اختصاصی به بودجه وزارت بهداشت واریز و در مسیر دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به هزینه های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو و بیماران خاص و صعب العلاج هزینه می شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با تشکیل صندوق و بیماران خاص و صعب العلاج طرح ویژه در مجلس پایه ریزی شد و ۵۰۰۰ میلیارد به صندوق و ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات ضروری به بیماران صعب العلاج اختصاص یافت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: اگر تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشت و درمانی و کمک به تربیت و تامین و پایداری نیروهای متخصص را از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها کنار بگذاریم و فقط به بخش دارویار اختصاص یابد با مشکل مواجه خواهیم شد این در حالی است که قبلا از محل مابه التفاوت ارز نیمایی و ترجیحی، بودجه برای نظام سلامت تامین می شد و باید گفت این بودجه اکنون در کجا هزینه می شود.

وی با اشاره به حذف بخش سلامت از حوزه منابع ارزی اضافه کرد: با توجه به این مهم، علاوه بر حوزه دارو در حوزه تجهیزات پزشکی، انجام بسیاری از اعمال جراحی، داروهای کمیاب و شیمی درمانی با مخاطره مواجه می شویم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول