مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره علمکرد آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، گفت: به دلیل اینکه امسال بیماری کرونا در کشور کمرنگ بود، بنا شد کلاسهای آموزشی دانشگاهها به صورت رسمی با حضور دانشجویان برگزار شود، اما اوایل سال تحصیلی بخاطر اغتشاشاتی که در کشور رخ داد، دانشگاهها با چالشهایی مواجه بود و این امر موجب شد کلاسهای درس دانشگاههایی که امکانات کمتری داشتند به صورت نیمه حضوری و دانشگاههایی که امکانات لازم را داشتند به صورت حضوری برگزار شدند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان اضافه کرد: وزارت علوم تمام اراده خود را جزم کرده بود که از مهرماه تمام کلاسها به صورت حضوری برگزار شود؛ ولی ناآرامیهایی که اوایل مهرماه در بعضی از دانشگاهها رخ داد، مقداری این موضوع را به چالش کشید که خوشبختانه با همیاری رؤسای دانشگاهها و تأکیداتی که ریاست جمهوری و مقام عالی وزارت علوم داشتند سعیمان بر این شد تا دانشگاهها از اوایل آبان تا به امروز به صورت حضوری به کار خود ادامه دهند.
گنجی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها دغدغه روسای دانشگاهها موضوع تغذیه است که سازمان مدیریت برنامهریزی باید چارهسازی کند تا دانشگاهها در آخرسال با هیچگونه مشکلی مواجه نشوند.
* اثرات مثبت و منفی اغتشاشات بر دانشگاهها
وی به آثار اغتشاشات بر دانشگاهها اشاره کرد و گفت: هر عملی معمولاً اثری از خود برجای میگذارد و نمیتوان گفت اغتشاشات روی آموزش و دانشگاهها اصلاً اثری نداشته؛ اما با درایتی که مسؤولین و رؤسای دانشگاهها داشتند، این موضوع کمترین اثر منفی را در بر داشت و قطعاً اگر بگوییم بدون اثر بوده چنین چیزی هم درست نیست.
*نقاط ضعف و قوت دانشگاهها
رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین به نقاط ضعف و قوت دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱ یکی از سختترین شروعها بود و با توجه به اینکه رؤسای دانشگاهها به تازگی منصوب شده بودند، تلاش کردند فضای دانشگاه و خوابگاهها را هرچه سریعتر آماده کنند تا دانشجویان آسیب نبینند و توانستند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند که میتوان از آن به عنوان نقاط قوت وزارت علوم یاد کرد که توانست بدون کوچکترین مساله صنفی دانشگاهها را اداره کند.
گنجی همچنین افزود: تا به امروز در کل دانشگاه حتی یک موضوع صنفی هم مشاهده نکردهایم که این امر به دلیل درایت و تلاشهای روسای دانشگاهها و برنامهریزان وزارت علوم بود که به خوبی انجام شد.
وی در ادامه به نقاط ضعف دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دوباره قانون همسانسازی حقوق اساتید دانشگاهها که در دولت قبل بدون اینکه بودجه لازم برایش درنظر گرفته شود را داشتیم که این امر موجب شد تا اساتید کم انگیزه شوند که چرا قانون همسانسازی اعضای هیات علمی تشکیل نشد، این موضوع نیز با درایت مسوولان و برنامهریزی در سال ۱۴۰۱ جبران شد و از نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل شد.
پایان پیام/