اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازه‌های آبخیزداری استان در بارندگی‌های سیل آسای چند ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کردند.

ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد

سعید جاویدبخت در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: جنگل های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی ایجاد و در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه های کنار، کهور، بادام، بلوط، زبان گنجشک، بنه، زالزالک و گلابی وحشی استفاده می شود.

وی بیان کرد: در استان 55 هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت بعد از پیروزی انقلاب تاکنون در مناطق مختلف ایجاد شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سازه های آبخیزداری استان تصریح کرد: سازه های آبخیزداری استان در بارندگی های سیل آسای چند ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کردند.

جاوید بخت عنوان کرد: این تعداد سیلاب از سوی ۱۰۰ سازه بالای پنج متر مکعب در سطح استان ذخیره شده است.

وی گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب طرح های آبخیز داری در مناطق مختلف استان از جمله برم مرغابی، میان تنگان، روشن آباد، لیشتر، آبدهگاه، دارشاهی، کوهبا، دشت روم و سپیدار احداث شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح های آبخیزداری در کنترل روان آبها، افزیش نفوذ پذیری خاک و کنترل خاک نقش مهمی دارد.

جاوید بخت بیان کرد: منابع طبیعی این استان تاکنون اقدام به تهیه ۶۷۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری کرده است.

وی افزود: سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در سطح بیش از ۳۴۰ هزار هکتار سطح استان تاکنون انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادانه داد: منابع طبیعی استان تاکنون اقدامات مهمی در زمینه پخش سیلاب، بندهای رسوبی سنگ ملاتی، سازهای چند منظوره کنترل سیلاب و بندهای خاکی کنترل سیلاب و رسوب، سازهای خشکه چین کنترل رسوب و عملیات بیولوژیک آبخیزداری کرده است.

جاوید بخت اضافه کرد: هم اکنون مطالعه ۲۴ هزار هکتار طرح آبخیزداری در این استان در دست اجراست که گام بزرگی در جهت توسعه پایدار و حفاظت از منابع پایه ای تولید، افزایش طول عمر سدهای پایین دست حوزه های آبخیز در استان برداشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح های آبخیزداری این استان سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب روان آب سطحی را کنترل و از فرسایش سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب فرسایش خاک جلوگیری می کند.

 پایان پیام/ ۸۲۰۳۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول