اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تصویر گرفته شده توسط جیمز وب از چرخش گرد غبار یک کهکشان+عکس

تلسکوپ فضایی جیمز وب چرخشی از گرد و غبار و گاز را در کهکشان های نزدیک به تصویر می کشد.

تصویر گرفته شده توسط جیمز وب از چرخش گرد غبار یک کهکشان+عکس

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیجیتال ترندز، تلسکوپ فضایی جیمز وب به اخترشناسان کمک می‌کند تا به کهکشان‌های نزدیک نگاه کرده و ساختارهای پیچیده غبار و گازی که برای تشکیل ستاره‌ها ایجاد می‌شوند را رصد کنند.

 تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند با نگاه کردن به طول موج مادون قرمز از میان ابرهای غباری که در طول موج نور مرئی مات هستند، ساختارهایی مانند گاز و غبار که کهکشان ها را احاطه کرده اند را ببیند.

 در این تصویر از کهکشان NGC 1433 که با این ابزار گرفته شده است، درخشش ستاره‌های جوان را در بازوهای مارپیچی کهکشان نشان می دهد. این ستاره ها تشعشعاتی از خود ساطع می کنند که گرد و غبار و گاز را دور می کند و آن را به شکل هایی در می آورد که سپس در محدوده مادون قرمزی که وب در آن کار می کند می درخشد.

کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 1433 وقتی توسط ابزار فروسرخ میانی جیمزوب رصد می‌شود، ظاهری کاملاً جدید به خود می‌گیرد.

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب NASA/ESA/CSA گرفته شده است، یکی از مجموع 19 کهکشان را نشان می دهد که با وضوح بالا مورد مطالعه قرار گرفته اند. کهکشان مارپیچی میله‌ای نزدیک NGC 1433 وقتی توسط ابزار فروسرخ میانی وب مشاهده می‌شود، ظاهری کاملاً جدید به خود می‌گیرد.

تصویر بعدی کهکشان NGC 7496 را نشان می دهد که با ابزار MIRI  گرفته شده است. این کهکشان مارپیچی میله ای دارای یک منطقه مرکزی شلوغ به نام هسته فعال کهکشانی است که به شدت می درخشد و توسط دو بازوی مارپیچی درخشان احاطه شده است. شکل‌های حجاری شده بازوهای مارپیچی به دلیل رشته‌های گازی است که در اطراف حباب‌های عظیم گاز پخش می‌شوند.

NGC 7496 در فاصله 24 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی درنا قرار دارد.  جیمزوب تا کنون داده‌هایی را از پنج کهکشان مجاور جمع‌آوری کرده است و مشاهدات بیشتری از مجموع ۱۹ کهکشان آینده خواهد داشت.

این تحقیق در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول