اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تورم بی سابقه در مغرب و تشدید نارضایتی‌ها از گرانی گوشت و مرغ

گرانی بی سابقه کالاهای اساسی و به ویژه گوشت و مرغ در مغرب دولت این کشور را برای اتخاذ تدابیر و کنترل بازار بخصوص در آستانه ماه مبارک رمضان تحت فشار قرار داده است.

تورم بی سابقه در مغرب و تشدید نارضایتی‌ها از  گرانی  گوشت و  مرغ

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، دولت مغرب در مقطع اخیر با توجه به گرانی کالاهای غذایی تحت فشار شدید مردم و خانواده‌ها قرار گرفته است.

از این رو دولت «عزیز اخنوش» درصدد تشدید نظارت بر بازارها و اتخاذ تدابیری  برای تامین عرضه در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان است؛  اما مردم همچنان از تنگنای تورم و کاهش قدرت خرید در این کشور در عذابند.

 

بخش اعظم شهروندان مغربی گلایه خود را از گرانی‌ها با توجه به افزایش بی سابقه نرخ تورم در سال گذشته به ۶.۶ درصد را کتمان نمی‌کنند و تظاهرات متعدد در روزهای اخیر بیانگر تشدید نارضایتی‌هاست؛ گزارش کمیسیون عالی برنامه‌ریزی دولت مغرب در مورد شاخص اعتماد خانوار، حاکی است که اکثر خانواده‌ها  پیش بینی افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی را هم دارند.

در همین حال احزاب اپوزیسیون مغربی از دولت خواسته‌اند تا با نادیه فتاح علوی، وزیر اقتصاد و دارایی این کشور، برای بررسی موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ و سبزیجات نشست فوری برگزار کنند.

 

جبهه اجتماعی مغرب که شامل انجمن‌ها و احزاب معارض است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت گرانی‌ها بسیار فراتر از همه انتظارات است و بر همه کالاهای اساسی به‌ویژه مواد غذایی اصلی صرف نظر از ذکر سوخت، تأثیر گذاشته است.

العربی الجدید نوشت که با افزایش قیمت‌ها در مغرب و تشدید فشار بر دولت، وزرای مغربی وعده دادند که از هفته آینده قیمت گوشت و سبزیجات متعادل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی مغرب با اشاره به لغو مالیات بر ارزش افزوده گوشت گفته است که اخذ عوارض گمرکی واردات گاو به مقصد متوقف شده است.

به منظور کاهش قیمت، دولت مغرب همچنین درصدد کاهش صادرات گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی به کشورهای غرب آفریقا برآمده و در عین حال تصمیم گرفته است که اخذ عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات گاو و گوسفند را نیز متوقف کند.

دولت مغرب در حالی وعده داده که قیمت مرغ و گوشت را کاهش می‌دهد در حالی که مرغداران و تولید کنندگان گوشت گاو و گوسفند می‌گویند به دلیل کمبود و گرانی‌ها نهاده ها هزینه‌های تولید بالا رفته است.

قیمت مرغ طی روزهای گذشته در مغرب دو تا سه دلار گران شده و قیمت گوشت گرم گاو و گوسفند هم به با افزایش ۳۰ درصدی به هر کیلو ۱۰ تا ۱۲ دلار رسیده است.

 

گرانی نهاده‌ها

یوسف علوی، رئیس اتحادیه بخش طیور در مراکش نیز در توجیه افزایش اخیر قیمت طیور دلیل آن را گرانی نهاده‌های تولید عنوان کرد.

وی توضیح داد که قیمت ذرت و سویا که در تولید علوفه نقش دارند بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است که منجر به افزایش ۳۰ درصدی هزینه تولید شده است. علوی همچنین به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها برای در کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد.

صرف نظارت در ماه مبارک کافی نیست

ودیع مدیح، رئیس اتحادیه تعاونی‌ها و مصرف کنندگان در مغرب نیز به نوبه خود معتقد است که معافیت واردات گوشت از حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده مستلزم آن است که با شفاف سازی قیمت‌ها همراه شود تا تأثیر آن بر مصرف کننده مشخص شود.

دست دلال‌ها کوتاه شود

مدیح گفت: بازار نیز شاهد تعدد واسطه‌ها بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و این ناشی از نظارت ضعیف دولت است و اینکه دولت تنها به مناسبت ماه مبارک رمضان به دنبال تشدید نظارت‌ها باشد کافی نیست.

وی معتقد است:  انتظار می رود خانواده‌ها مصرف منطقی و معقولانه از خریدهای اضافی بخصوص در آستانه ماه مبارک رمضان بپرهیزند تا به دلالانی که در کمین جیب شهروندان نشسته‌اند فرصت سودجویی ندهند.

 

این در حالی است که کشور مغرب به خیال بهتر شدن اوضاع اقتصادی خود با حمایت‌های آمریکا از اواخر سال ۲۰۲۰  به روند سازش با رژیم صهیونیستی پیوسته است. موضوعی که با مخالفت گسترده مردم مغرب روبه‌رو بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول