اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

اجرای طرح مدارس تخصصی قرآن/ نوری: دانش‌آموزان مسموم شده در سلامت هستند

پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

اجرای طرح مدارس تخصصی قرآن/ نوری: دانش‌آموزان مسموم شده در سلامت هستند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران، گفت: کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور یکی از زیر مجموعه‌های شورای عالی قرآن است که با هدف ترویج فرهنگ قرآن در جامعه مخاطب آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و دانشجویان مراکز تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اجرا می‌شود.

 وی ادامه داد: برای اینکه این کار را انجام دهیم، طرح های زیادی را داریم که به تدریج شروع شده است و امروز دو موضوع مطرح شد. یکی طرح ملی اتقان بود تا معلمان دوره ابتدایی را با هدف پایه اول ابتدایی توانمند کنیم که این طرح در 5 استان شهرستان‌های استان تهران، خراسان شمالی، قم، بوشهر و ایلام شروع شده است و بعد از آن در سایر پایه‌ها اجرا می‌شود و به نظرم از طرح‌های کلیدی ماست. 

نوری با بیان اینکه طرح دیگری که پیشنهاد شد، این بود که با استفاده از مؤسسات قرآنی مردمی که تلاش‌های خوبی داشتند، یک طرح ترکیبی را داشته باشیم تا دارالقرآن‌های ما بیشتر فعال شوند که این طرح تصویب شد، گفت: طرح دیگری که داشتیم این بود از ظرفیت فضاهایی که داریم مثل دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این راستا گروهی تعیین شد تا ساختار و مرحله بندی آن را آماده کنند و با اجرای آن بتوانیم با استفاده از ظرفیت های مردمی به آن هدفی که تعیین شده یعنی 10 میلیون حافظ قرآن در کشور و 3 میلیون حافظ قرآن در آموزش و پرورش برسیم.

وی ادامه داد: طرح دیگری با عنوان مدرسه تخصصی قرآن مطرح شد که روی این موضوع بحث شد و قرار شد پیشنهادی را آماده کنند و در کمیسیون برنامه‌ریزی درسی شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود و بعد از تصویب در آن کمیسیون به شورای عالی آموزش و پرورش برود؛ این طرح در راستای مدارس قرآنی که در سال 1391 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بود، اجرا می‌شود.

نوری به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: در دانشگاه فرهنگیان، یکی از مهارت هایی که باید هر فارغ التحصیل داشته باشد بحث مهارت های قرآن و معارف اسلامی است؛ همچنین بحث قرار دادن عزیزان قرآنی سرآمد در جذب دانشگاه فرهنگیان نیز مدنظر است.

وی در خصوص جذب معلم قرآن از دارالقرآن ها، گفت: جذب تابع مقررات خود است که سازمان امور استخدامی تعیین می کند و باید اعتبار نیروهای جذب شده از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز تأمین شود.

یوسف نوری همچنین در پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به طرح اتقان(طرح آموزش و توانمندسازی معلمان ابتدایی در حوزه قرآن)، اظهار کرد: مراکز قرآن باید با حداکثر ظرفیت فعالیت کند و آموزش و پرورش نیز ظرفیت‌های خوبی دارد و اردوگاه‌ها فضای مناسبی برای انجام امور تربیتی هستند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در خوی و همچنین در کشورهای افزود: باید بسته‌های آموزشی و قرآنی برای شهر زلزله زده خوی فراهم شود، همچنین آمادگی خود را برای کمک به کشورهای زلزله زده ترکیه و سوریه اعلام می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تعطیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا گفت: سه سال دانش آموزان به دلیل کرونا در خانه ماندند و این در حالی بود که مدارس سایر کشورها باز بود. شواهد نشان داده مدارس سایر کشورها هم برای آلودگی هوا زیر شاخص ۲۰۰ تعطیل نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید سلامت دانش‌آموزان در اولویت اول باشد، به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم اشاره کرد و گفت: در قم نهادهای مختلفی این موضوع را بررسی می‌کنند، شتاب و شایعات موج‌های رسانه‌ای خارج از کشور در این موضوع باعث نگرانی برخی خانواده‌ها شده است.

نوری با بیان اینکه در این خصوص تلفات جانی نداشتیم، اضافه کرد: برخی شایعه کرده‌اند که دانش‌آموزان فوت کرده‌اند یا دچار بیماری‌هایی مانند فلج شده‌اند که این شایعات تکذیب می‌شود، هیچ کس فوت نکرده، بسیاری از آنها سرپایی درمان و برخی دیگر یک شب را در بیمارستان گذراندند.

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها هم به دلیل انتشار شایعات نگران عواقب و اثرات بعدی این مسمومیت و استشمام بو بودند که این موضوع هم رد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این نشست با بیان اینکه ضرورت مسأله حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن بسیار مهم است، اظهار کرد: تقویت حافظان باید در محوریت آموزش و پرورش باشد. در این راستا طرح اتقان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: آشنایی معلمان باید ناظر به برنامه‌های عمومی قرآن افزایش یابد و توانمندی قرآنی معلم باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند کتاب درسی را به درستی آموزش دهد.

رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این کمیسیون با بیان اینکه موضوع قرآن درون مایه همه برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان شده است، اظهار کرد: در مصوبه اخیر هیات امنا تصویب شد که دانشجومعلمان در 6 ساحت سند تحول باید یک مهارت بیاموزند که یکی از آن قرائت قرآن کریم است.

وی افزود: شیوه نامه جذب دانش‌آموزان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است که این یک امتیاز محسوب می‌شود تا حافظان قرآن را وارد دانشگاه فرهنگیان کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول