اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: هیچ‌کدام از طرح‌های فضای مجازی در شیراز اجرا نمی‌شود/ تخریب بافت تاریخی دروغ محض است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تخریب بافت تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری را دروغ محض دانست و گفت: نه تخریبی صورت می‌گیرد و نه مجتمع تجاری ساخته می شود و هیچ‌کدام از طرح‌های فضای مجازی در شیراز اجرا نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: هیچ‌کدام از طرح‌های فضای مجازی در شیراز اجرا نمی‌شود/ تخریب بافت تاریخی دروغ محض است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مصیب امیری در گفتگو با خبرنگاران در مورد مسائل مطرح شده پیرامون بافت تاریخی شیراز با بیان اینکه تصمیماتی که امروز گرفته می‌شود قطعا با ده سال قبل متفاوت است، گفت: سال ۸۴ محدوده بین الحرمین برای دسترسی به حرم تخریب شد و ای کاش دسترسی همان سال ایجاد می شد.

وی افزود: سالها طرح رها بود، دسترسی ایجاد نشد و بعد مجتمع تجاری و پارکینگ ساخته شد. مجتمع بین الحرمین و  مجتمع نیکان ساخته شد که الان هم رونق چندانی ندارند.

امیری گفت: این فرض که قرار است بافت تاریخی تخریب شود و مجتمع تجاری ساخته شود از اساس دروغ محض است. نه تخریبی صورت می‌گیرد و نه مجتمع تجاری ساخته می شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: ۴۱۰ اثر تاریخی ثبت شده در بافت تاریخی داریم که هرکدام حریم دارند و به این شکل تقریبا همه بافت را پوشش می دهند. به این ترتیب غیر مستقیم این بافت ثبت شده و دستور خاص خود را دارد. بنابراین ساخت و سازی در بافت انجام نخواهد شد.

امیری با بیان اینکه یک جا گفته شده حرم‌ها قرار است کل بافت را در برگیرد، گفت: این حرف یک شوخی بزرگ است. طرح ۵۷ هکتاری به معنای تخریب نیست، بحث بر سر ساماندهی است.

وی افزود: شیراز در گردشگری تاریخی و سلامت قطب اول است و در گردشگری زیارت سومین قطب زیارتی هستیم و  اگر این مسیر قرار است ساماندهی شود و بر اساس شرایط موجود دسترسی به حرم تسهیل گردد به ظرفیت گردشگری کمک می کند.

امیری با بیان اینکه معنای طرح اتصال دو حرم این نیست که  قرار است تخریب گسترده صورت گیرد. توضیح داد: خیلی از تصمیمات دستگاه های دیگر مثل راه و شهرسازی در گذشته اگر درست صورت می گرفت اکنون این مشکلات را نداشتیم‌.

وی افزود: شهر مثل موجود زنده نیازهایی دارد که در طول زمان تغییر می کند اما معنای آن تخریب نیست.

به گفته امبری وقتی شهر بتواند همپای مردم نیازها را برطرف کند، تخریب‌ها صورت نمی گیرد. در چند سال اخیر بیش از دویست منزل تاریخی بازسازی شده و به شکل بوم گردی،کافی شاپ و... استفاده شده است. خیلی از افراد در حوزه گردشگری شیراز سرمایه گذاری کرده اند.

امیری تاکید کرد: از چند سال گذشته روند تخریت بسیار کمتر شده است و باید تلاش کنیم روی هر بنا چه ثبت شده چه واجد ارزش سرمایه گذاری کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: هیچکدام از طرح های فضای مجازی قرار نیست در شیراز اجرا شود، ما همه طرح ها را جمع آوری کردیم در ذیل همه طرح ها ذکر شده اگر اجرا شود چه تعداد پلاک تحت تاثیر قرار می گیرد.

امیری در پایان گفت: تنها نظر پژوهشگاه این بود که در طرحی که مشاور تهیه کرده، هیچ گونه بنای ثبتی مشمول تخریب قرار نگرفته، این طرح می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول