اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نمایش توانمندی‌های اقتصادی در نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان

با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، نمایشگاهی از محصولات و تولیدات جمهوری اسلامی در ترکمنستان برپا شد.

نمایش توانمندی‌های اقتصادی در نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هیأتی متشکل از رؤسا و نمایندگان حدود 100 سازمان دولتی و شرکت خصوصی ایرانی به ریاست «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نمایشگاه بزرگ اقتصادی وارد عشق آباد شدند.

نمایشگاه تخصصی محصولات جمهوری اسلامی ایران در مرکز اکسپو اتاق‌های بازرگانی و صنعتی ترکمنستان برپا شده است.

حدود 60 غرفه در محل نمایش 2 هزار متر مربعی تجهیز شده است که مربوط به صنایعی مانند نفت و گاز، صنایع شیمیایی، داروسازی، پزشکی، گردشگری، صنعت برق، مهندسی مکانیک، تولید محصولات غذایی، ساختمانی و صنایع دستی مانند قالیبافی است.

در مراسم افتتاحیه اعضای دولت، رؤسا و نمایندگان نمایندگی‌های دیپلماتیک، وزارتخانه‌های مختلف و ساختارهای تجاری حضور داشتند.

«باتر آتدایف» معاون نخست وزیر ترکمنستان به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه جمهوری اسلامی ایران از این نمایشگاه که طیف وسیعی از محصولات صادراتی تولیدکنندگان ایرانی را به نمایش می‌گذارد، بازدید کردند.

همایش تجاری ترکمنستان و ایران در حاشیه این نمایشگاه برنامه ریزی شده است که طی آن نمایندگان ساختارهای تجاری دو کشور در مورد مسائل همکاری های تجاری و اقتصادی، سودآورترین زمینه های آن با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه ملی و روند ادغام منطقه ای گفت‌وگو خواهند کرد.

همچنین جلسات و مذاکرات جداگانه ای در سطح مدیران و مسئولان شرکت پیش بینی شده است. ترکمنستان و ایران سابقه طولانی و غنی از همکاری‌های اقتصادی دارند. این کشورها در حال اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی، تجارت، تعامل موفقیت آمیز در حمل و نقل بین المللی و کریدورهای لجستیکی هستند و آماده افزایش قابل توجه تجارت متقابل است که در سال های اخیر رکوردهایی را نشان داده است.

بیمارستان رضوی ایران در نمایشگاه تخصصی ایران که امروز در عشق آباد افتتاح شد، خدمات ارائه می‌دهد. این کلینیک دارای گواهینامه های کیفیت از سازمان های بین المللی است و خدمات پزشکی خود را نه تنها به ساکنان محلی، بلکه به شهروندان ترکمنستان نیز ارائه می‌دهد.

 این بیمارستان تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی و انکولوژیک، عمل های مختلف جراحی، ارائه خدمات دندانپزشکی و غیره را انجام می‌دهد. افراد در شرایط وخیم می توانند مستقیماً از مرز بین دو کشور برای درمان به کلینیک مراجعه کنند.

نمایشگاه تخصصی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با حضور ده‌ها شرکت ایرانی و ادارات دولتی در سالن نمایشگاهی اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان افتتاح شد. اولین مورد که در این نمایشگاه جلب توجه می کند نمونه‌های صنعت خودرو ایران است. 6 دستگاه خودروی مدرن ایران خودرو که در ایران تولید می‌شوند، درست در سالن نمایشگاه قرار دارند و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

علاقه مندان به خودرو و شرکت های داخلی نیز مشتاق هستند تا با مزیت‌های قطعات و لوازم مصرفی خودروهای تولید شده در کشور همسایه آشنا شوند.

 ترکمنستان و ایران پتانسیل خوبی برای توسعه همکاری در مجموعه سوخت و انرژی دارند. ارسال سوآپ گاز طبیعی به آذربایجان نمونه ای از همکاری موفق در این راستا است. بخش‌های انرژی ایران در نمایشگاه امروز حضور دارند که نشان‌دهنده آمادگی کشور برای ایجاد همکاری‌های بیشتر در این زمینه است.

در همین رابطه «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در پیامی افتتاح نمایشگاه ایران در ترکمنستان را به فال نیک گرفته و اظهار داشت: گشایش نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران را صمیمانه به شما تبریک می گویم. من اطمینان دارم که این مجمع بزرگ در تقویت بیشتر پایه‌های قابل اعتماد همکاری های بلندمدت و توسعه مشارکت دوجانبه در همه زمینه ها بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی خواهد داشت.

وی گفت:  در عصر رنسانس عصر جدید یک دولت قدرتمند، روابط بین دو ملت، بر اساس اصول حسن همجواری، برادری و درک متقابل، همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه انگیزه کیفی جدیدی دریافت می کند، برای ایجاد روابط فرهنگی و انسانی ترکمنستان در شرایطی که یکی از اولویت های سیاست خارجی ما گسترش گفت و گوی متقابل احترام آمیز با کشورهای جهان و در درجه اول با نزدیک ترین همسایگان خود است، اهمیت زیادی برای توسعه و تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

جمهوری اسلامی ایران شریک بزرگ تجاری و اقتصادی ترکمنستان است. تعامل به طور موثر در بخش هایی مانند مجتمع سوخت و انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، صنعت و کشاورزی در حال توسعه است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول