اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به چین در رسانه‌های منطقه

سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به چین و دیدار با همتای خود در رسانه‌های روس‌زبان بازتاب گسترده‌ای داشت و این رسانه‌ها از همکاری‌های گسترده میان این دو کشور خبر دادند.

بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به چین در رسانه‌های منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به چین و دیدار با همتای خود در رسانه‌های روس زبان بازتاب گسترده‌ای داشت و این رسانه‌ها از همکاری‌های گسترده میان این دو کشور خبر دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک با عنوان «رهبران چین و ایران متعهد به حمایت متقابل شدند» آورده است: رئیس‌جمهور ایران در یک سفر دولتی به چین سفر کرده است. وی در پکن با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین گفت‌وگو کرد. رؤسای جمهور چین و ایران در این دیدار به مداخلات خارجی در امور داخلی کشورها و سیاست‌های متناسب با آن پرداختند.

این خبر را ریانووستی با استناد به رسانه‌های چینی گزارش کرده است.

شی گفت: چین از ایران در حفاظت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و عزت ملی، مقاومت در برابر یک جانبه‌گرایی و ارعاب حمایت می‌کند و با دخالت خارجی در امور داخلی ایران مخالف است چرا که مخل امنیت و ثبات این کشور است.

رهبر چین تاکید کرد که پکن آماده است تا همراه با تهران به حمایت متقابل در موضوعات مرتبط با منافع اصلی دو کشور ادامه دهد.

رئیسی متقابلاً از مقامات چینی برای کمک‌های ارزشمند در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین رعایت مواضع مناسب در مورد موضوعاتی مانند مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکر کرد.

رئیس جمهور ایران گفت: هم ایران و هم چین به شدت با سیاست اقدام یکجانبه‌گرایی، هژمونی و آزار و اذیت و  مخالف شدید مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی هستند و ایران قاطعانه از چین در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور حمایت می‌کند.لازم به ذکر است ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در یک سفر دولتی تا 25 بهمن ماه در چین به سر می برد.

خبرگزاری روسیا نیوز نیز در مطلبی با عنوان «شی جین پینگ با رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرد» نوشت: «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز سه‌شنبه در تالار بزرگ مردم پکن با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که برای یک سفر دولتی به چین به سر می‌برد، گفت‌وگو کرد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: چین و ایران با دوستی سنتی پیوند خورده‌اند و روابط دوجانبه آزمون تغییرات عمده مختلف در وضعیت بین المللی را پس داده است.در مواجهه با شرایط دشوار، زمانی که تغییرات جهانی، دورانی و تاریخی در حال رخ دادن است، چین و ایران از یکدیگر حمایت و همکاری می‌کنند و با هم با همه گیری کووید-19 مبارزه می‌کنند.

اعتماد استراتژیک متقابل به طور مداوم در حال تقویت است و همکاری‌های عملی به طور پیوسته رو به جلو است که منافع مشترک را ارتقا می‌دهد، از عدالت بین المللی حمایت می‌کند و به ما امکان می‌دهد فصل جدیدی در تاریخ دوستی بین دو کشور بنویسیم.

شی جین پینگ تاکید کرد: چین به طور پیوسته توسعه با کیفیت بالا و فضای باز در سطح بالا را ترویج می‌کند، و قاطعانه از صلح جهانی محافظت و توسعه مشترک را ترویج می‌کند.چین همواره روابط با ایران را از منظر استراتژیک نگریسته و توسعه داده است. صرف نظر از تغییرات در وضعیت بین المللی و منطقه‌ای، جمهوری خلق چین به طور پیوسته همکاری دوستانه با ایران را توسعه خواهد داد، توسعه دائمی جدید روابط چین و ایران با مشارکت راهبردی همه جانبه را ترویج خواهد کرد و نقش مثبتی در ارتقای صلح جهانی و پیشرفت انسانی تحت شرایط ایفا خواهد کرد.

رئیسی نیز به نوبه خود گفت: دوستی ایران و چین امتحان زمان را پس داده و روز به روز قوی‌تر می‌شود. ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل، روابط خود را بر اساس روحیه احترام متقابل توسعه می‌دهند و شرکای راهبردی صادقی هستند که شایسته اعتماد متقابل هستند. عزم ایران برای تعمیق و ارتقای سطح روابط مشارکت راهبردی همه جانبه ایران و چین تزلزل ناپذیر است و هیچ تغییری در شرایط بین المللی و منطقه‌ای متاثر نخواهد شد.

خبرگزاری آر بی سی روسیه نیز با عنوان «چین و ایران نهایی کردن قرارداد نفت در برابر سرمایه گذاری را آغاز کردند// سرمایه گذاری پکن می‌تواند به 400 میلیارد دلار برسد» چنین به این سفر پرداخته است: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران سفر سه روزه خود را به چین که شریک تجاری اصلی جمهوری اسلامی است، آغاز کرد. هدف اصلی تکمیل توافقنامه‌ای است که سرمایه گذاری چینی را تا سقف 400 میلیارد دلار امکان‌پذیر می‌کند.

خبرگزاری اوراسیا تودی نیز مطلبی با عنوان «نفت در ازای سرمایه گذاری: ایران و چین 20 قرارداد همکاری امضا کردند» نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز گذشته سفر سه روزه خود به چین را آغاز کرد. امروز طرفین 20 قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف منعقد کرده‌اند که هنوز محتوای این اسناد و وضعیت آنها فاش نشده است.

شایان ذکر است که پکن شریک تجاری اصلی جمهوری اسلامی است. هدف اصلی تکمیل توافقنامه‌ای است که سرمایه گذاری چینی را تا سقف 400 میلیارد دلار بالا می‌برد. پیمان ایران و چین ابراستراتژی جدیدی را در غرب آسیا در مقابل آمریکا و متحدانش ایجاد می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، این اولین سفر یک رهبر ایران به چین در حدود ۲۰ سال گذشته است که بالاترین وضعیت پروتکلی یک کشور را به خود اختصاص داده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول