اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

روایت آمریکایی از بالن چینی در هاله‌ای از ابهام؛ واشنگتن به دنبال جنگ است؟

شماری از تحلیلگران، روایت واشنگتن از وجود بالن چینی در آسمان آمریکا را مشکوک دانستند و احتمال دادند، این نمایشی آمریکایی برای افزایش تنش‌ها با پکن و با هدف جنگ‌افروزی باشد.

روایت آمریکایی از بالن چینی در هاله‌ای از ابهام؛ واشنگتن به دنبال جنگ است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به ابهامات موجود در حادثه ساقط کردن بالن چینی در آسمان ایالات متحده آمریکا توسط وزارت دفاع این کشور پرداخته و نقطه‌نظرات چند تحلیلگر را مطرح کرده است.

برخی از این تحلیلگران با مبهم خواندن روایت آمریکایی، هدف واشنگتن از این نمایش سیاسی را افزایش بودجه نظامی پنتاگون قلمداد کرده و برخی‌های دیگر نیز، جولان اشیاء ناشناس در آسمان آمریکا را نشانه ضعف این کشور دانستند. برخی تحلیلگران دیگر نیز، این اقدام را تحریک چین به پاسخ متقابل به آمریکا دانسته و سیاست کاخ‌سفید را تنش‌زایی با پکن و جنگ‌افروزی توصیف کردند. 

نمایش بالنی پنتاگون برای منحرف‌کردن افکارعمومی

ایالات متحده در عرض یک هفته از ساقط کردن سه بالن خبر داد که سؤالاتی را در مورد آن اشیاء پرنده‌ای که به طور ناگهانی به آسمان آمریکا حمله کرده بودند، ایجاد کرد. در رابطه با این موضوع «ادوارد اسنودن» مقام سابق اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، گفت، هدف ایالات متحده از دامن زدن به بحث بالن‌ها، ایجاد وحشت در مورد بالن‌ها، منحرف کردن توجه از تحقیقات در مورد انفجار در خط نورد استریم است.

در همین خصوص، این استاد دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی در مدرسه عالی اقتصادی مسکو معتقد است که ایده ایجاد رشته‌های مطالعاتی درباره این اشیاء پرنده در آمریکا، با این هدف پیگیری می‌شود که «دولت آمریکا قصد دارد از طریق آن، بودجه مجتمع نظامی را افزایش دهد». 

پنتاگون قبلاً اعتراف کرده بود که اشیاء پرنده مشکوکی را در آسمان آمریکا شناسایی کرده است؛ اما حالا نیروهای وزارت دفاع آمریکا پس از دهه‌ها گمانه‌زنی و داستان‌سرایی‌ها، برای اولین بار به آن‌ها حمله کردند. این اقدام آمریکایی‌ها به عنوان یک هشدار نظامی بی‌سابقه در برابر این اشیاء تلقی می‌شود؛ اقدامی که به گفته دانشگاهیان متخصص، هدف از آن افزایش بخشی از بودجه نظامی برای تجهیز مجدد تقریباً تمام جنگنده‌های و پهپادهای مشابه جنگی است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای این اقدام وزارت دفاع آمریکا هدف دیگری نیز داشته است. «سیمور هرش» نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی، واشنگتن را به منفجر کردن خط لوله نورد استریم متهم کرده و تصریح کرد، واشنگتن با این اقدام، همچنین متهم به منحرف کردن توجه افکار عمومی از مسائل حساسی است که با آن مواجه است.

سیاست تنش‌زای واشنگتن؛ وقتی سناریوهای درگیری و جنگ مطرح می‌شود...

«منذر سلیمان» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استراتژیست در گفت‌وگو با شبکه المیادین در این رابطه توضیح داد: تعامل با این مسئله به دلیل ابهامات زیادی که با عدم ارائه اطلاعات دقیق از سوی آمریکایی‌ها همراه شده، بسیار سخت شده است؛ به خصوص در مورد سه شیء دیگر و غیر از بالن چینی که کم و بیش در مورد آن صحبت می شود.

سلیمان در گفت‌وگویش با المیادین افزود: آخرین اطلاعات حاکی از آن است که آخرین شیء پرنده بر فراز ایالت «میشیگان» با استفاده از دو موشک ساقط شده است. با اشاره به اینکه «موشک اول نتوانست شیء پرنده را ساقط کند و حتی در مورد موشک دوم، پنتاگون اطلاعات دقیقی در مورد آن ارائه نکرده است».

آمریکایی‌ها هم مشکوک شده‌اند!

درباره بحث این اشیاء پرنده ناشناس و مشکوک، بحث‌های متعددی در داخل ایالات متحده به وجود آورده است. مهم ترین بحث در این باره، در وهله اول دلیل تاخیر ایالات متحده در افشای هویت بالن چینی  است و در وهله دوم، موضوع تردید در ساقط کردن آن مطرح می‌شود؛ چرا که آمریکایی‌ها حدود یک هفته به آن بالن چینی اجازه دادند تا در مناطق حساس ایالات متحده پرسه بزند.

سلیمان، استراتژیست عرب‌زبان در بخش دیگری از گفت‌وگویش با المیادین و درباره نظرات آمریکایی‌ها در این خصوص توضیح داد: این بحث‌ها، مناظره‌ها، اتهامات و انتقادات متقابل و به چالش کشیدن‌ها، کارزار تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها علیه چین است؛ آن‌ها به دنبال این هستند تا پکن را در این مورد، به جاسوسی متهم کنند. چنین امری باعث ایجاد این تصور خواهد شد که ممکن است چین در واکنش به این اقدام، آن هم به دلایلی که بیشتر داخلی هستند، به اقدام خاصی متوسل شود.

به گفته سلیمان، یکی از اقداماتی که می‌تواند موضوعِ درگیری بین واشنگتن-پکن را تشدید کند، «ساقط کردن ماهواره‌های آمریکایی توسط چین در هنگام عبور از فضا» است و تاکید کرد که «این کشور توانایی انجام این کار را دارد». او در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این، احتمال دارد که پکن کنترل یکی از کشتی‌ها یا هواپیماهای آمریکایی را که در دریای چین جنوبی تردد می‌کند، به دست گیرد؛ پکن حتی می‌تواند این کشتی‌ها یا هواپیماهای آمریکایی را به جاسوسی متهم کند.

آسمانِ پُر از اشیاء آمریکا: امنیتِ ضعیف

«شارل ابی نادر»، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی در گفت‌وگو با المیادین، درباره دلیل وجود جنگ جاسوسی بین این دو قدرت بزرگ [یعنی چین و آمریکا] گفت: دلیل اصلی توسل این طرف‌ها به جاسوسی، «توقف روند اجرایی‌ شدن معاهده آسمان‌های باز» است.

ابی نادر در ادامه به المیادین تصریح کرد: با بررسی این موضوع، می‌توان به این نتیجه رسید که ممکن است این رویداد [ارسال بالن چینی به آسمان آمریکا] حامل پیام‌های چینی از دو منظر باشد؛ اول این که چین نیز توانایی اجرای اقدامات و سیاست‌های راهبردی را دارد و پیام دوم هم این باشد که چین از توانایی‌های علمی و نظامی پیشرفته‌ای برخوردار است.

این تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی با توجه به تأثیر اتفاقات رخ داده بر وجهه بین‌المللی آمریکا افزود: «حتی اگر این حوادث یک نمایش آمریکایی یا موضوعی مربوط به موجودات خارجی از فضا باشد، یا حتی موضوعی مرتبط با قابلیت‌های جاسوسی چین یا روسیه ارزیابی شود، در هر صورت یک پیام کلی و مهم دارد؛ آن پیام این است که موضع ایالات متحده آمریکا در این حوادث بسیار  ضعیف است. زیرا امروزه مبارزه آمریکا علیه چین و روسیه، جنگی راهبردی است و این درگیری، در هر سطحی به حریم هوایی آمریکا و خانه آمریکایی‌ها کشیده خواهد شد.

سرسختی رقبای آمریکا ریشه‌دار است

«سلام العبیدی» مدیر دفتر المیادین در مسکو نیز در تحلیلی در این باره اشاره کرد: شرایط ویژه و خاص جهان خصوصاً در ماجرای رویارویی روسیه و با غرب به صورت جمعی، باعث می‌شود هر پدیده‌ای به ظاهر کوچک که بویژه در بین کشورهای بزرگ که رخ می دهد، توجه بیشتری را به خود جلب کند. در این چارچوب تحلیلی، حادثه پیدا شدن بالن چینی و متعاقب آن گردش اشیاء مشکوک خارجی در محیط هوایی آمریکا، میزان سردرگمی‌ها در صحنه سیاسی داخلی آمریکا را افزایش داده و این پیچیدگی را نمایان کرد.

مدیر دفتر المیادین در مسکو، در ادامه صحبت‌های خود بر موضع قاطع و محکم چین تاکید و تصریح کرد که رئیس‌جمهور چین پس از انتخاب مجددش به مقام ریاست دولت و رهبری حزبش قدرتمندتر شده است؛ او حتی تأکید کرده که قصد دارد در بهار امسال با به چالش‌ کشیدن ایالات متحده و اتحادیه اروپا [کل غرب] به مسکو سفر کند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول