اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

جهاد کشاورزی استان تهران: ۷ هزار ساخت‌و‌ساز غیرمجاز طی ۱۰ ماه تخریب شد/ ذخیره‌سازی ۷ هزار تن مرغ برای شب عید و ماه رمضان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به توزیع روزانه بیش از ۲٠٠ تن گوشت منجمد گفت: تمام ۳۴ اقلام اساسی برای ماه رمضان و شب عید به میزان کافی وجود دارد و در این راستا ۷ هزار تن مرغ در استان تهران ذخیره شده است.

جهاد کشاورزی استان تهران: ۷ هزار ساخت‌و‌ساز غیرمجاز طی ۱۰ ماه تخریب شد/ ذخیره‌سازی ۷ هزار تن مرغ برای شب عید و ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با حضور در تحریریه خبرگزاری فارس با بیان اینکه استان تهران نخستین استان در کشور است که بهره‌وری کشاورزی آن در بالاترین سطح قرار دارد، اظهار کرد: استان تهران بیش از ۵٠ درصد از محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و به لحاظ عملکرد و توسعه کشت گلخانه‌ای و تولیدات گیاهی دارای جایگاه برتر در سطح کشور است و این موضوع تاثیر بسزایی در امنیت غذایی و پروتکل‌های مرتبط با بخش کشاورزی در سطح استان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه استان تهران با وجود واحد‌های تولیدی شاخص در کشاورزی و استفاده بهینه از منابع محدود آب و خاک، در بیش از ۹ محصول کشاورزی جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است، گفت: در حوزه سبزیجات و صیفیجات گلخانه ای، گیلاس، قارچ‌های خوراکی و صنایع فرآوری محصولات کشاوری حائز جایگاه برتر در سطح کشور، همچنین در حوزه شیرخام و ذرت حائز رتبه دوم می‌باشیم و در حوزه تولید سیب درختی جایگاه سوم در سطح کشور هستیم که تاثیر بسزایی در حوزه اشتغال و تامین امنیت غذایی را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: یکی از اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی تامین اقلام محصولات اساسی کشاورزی است که مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تمام ۳۴ اقلام اساسی که جزو اقلام معیشت مردم است را از نظر تولید، تامین، توزیع و نظارت برای ماه رمضان و شب عید برنامه‌ریزی کرده‌ و جای نگرانی برای مردم نیست.

روزانه بیش از ۲٠٠ تن گوشت قرمز منجمد عرضه می‌شود

برادری با تاکید بر اینکه بالارفتن قیمت گوشت ارتباطی به فراوانی یا کمبود ندارد، بیان کرد: در مورد گوشت قرمز فراوانی داریم و کمبودی در این زمینه وجود ندارد و گاهی نوسانات ارزی و بحث قاچاق در حاشیه کشور، باعث می‌شود که عرضه در سطح بازار کم‌تر شود.

وی از ذخیره سازی کافی گوشت در سطح کشور و استان تهران خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای توزیع گسترده گوشت منجمد انجام شده و روزانه بیش از ۲٠٠ تن گوشت منجمد به مصرف کننده‌ها عرضه می‌کنیم بنابراین کمبودی در این حوزه وجود ندارد علاوه براین روزانه کشتاردام زنده نیز داریم و مابقی از طریق گوشت منجمد تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در حوزه واردات، روزانه ۳۰ الی ۴۰ تن گوشت قرمز وارد می‌شود و از طریق کشورهای مبدا بیش از یک هزار و۸۷۰ تن ثبت سفارش انجام دادیم که این رویه تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.  

برادری اضافه کرد: گوشت‌ گوساله از پاکستان و گوشت‌ گوسفندی از مجارستان و روسیه در قالب تنظیم بازار وارد که با تایید سازمان دامپزشکی قطعه‌بندی و بسته بندی و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین به بازار عرضه می‌شود. تا پایان ماه مبارک رمضان گوشت به اندازه کافی تامین خواهد شد.


میوه شب عید در میادین  ۲۵ درصد زیر قیمت بازار ارائه می‌شود

وی تولیدات میوه شب عید را ملزم همکاری بخش های خصوصی دانست و افزود: میوه به اندازه کافی برای شب عید وجود دارد ولی نیازمند همکاری بخش خصوصی در بحث توزیع آن به هموطنان است و طبق قول‌های داده شده، در میادین میوه قیمت ها به‌طور ۲۵ درصد زیر قیمت بازار ارائه می‌شود.

ذخیره سازی مرغ برای ماه رمضان و شب عید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص تامین مرغ تصریح کرد: در حوزه مرغ بین یک هزار و 200 تا یک هزار و 500 تن مرغ برای مصرف روزانه برنامه‌ریزی شده است و بیش از 7 هزار تن مرغ را از تولیدکننده‌ها خریداری کرده و فریز کردیم و هرلحظه احساس کمبود کنیم وارد بازار خواهیم کرد.

برادری با بیان اینکه مصرف مرغ در ماه رمضان افزایش پیدا می کند، ادامه داد: مصرف روزانه مرغ در استان تهران در مناسبت هایی مثل ماه رمضان به یک هزار و ۵۰۰ تن می رسد که در این راستا جوجه‌ریزی و ذخیره‌سازی مرغ منجمد انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف مرغ برای هر فرد در سال ۲۷ کیلوگرم است، یادآور شد: قبلا جوجه ریزی به هر شکل ممکن انجام می‌شد اما اکنون با توجه به میزان مصرف، جوجه ریزی انجام می‌شود و براساس آن نیز تولید صورت می گیرد که به این ترتیب اصلاح در بخش کشاورزی انجام و مصرف متعادل و بهینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با توجه به وابستگی مردم استان به مصرف مرغ، یکی از راهکارهایی که جهاد کشاورزی به عمل آورده است، فعال کردن مرغداری های غیر فعال با روش ایجاد سرمایه‌گذار در آن بوده ‌است، بدین صورت ۱۱ واحد مرغداری به میزان یک میلیون و ۱۵۲ هزار قطعه در بازه پنج الی شش ماهه فعال شده است.

برادری در ادامه اظهار کرد: به طور میانگین تولیدات مرغ در استان تهران، پنج درصد بوده است که در حال حاضر به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و برنامه اصلی رساندن آن به ۱۵ درصد است.

توزیع ۵ هزار تن برنج در سه هفته

وی تصریح کرد: در حوزه برنج نیز کمبودی نداریم و بیش از ۵ هزار تن در بازه زمانی دو الی سه هفته‌ای توزیع شده همچنین قیمت‌ها را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خواربارفروشی ها به کمک اتحادیه‌ها در سطح شبکه‌هایی که تعریف شده اطلاع دادیم تا به مصرف برسانند و همچنین فراوانی را در سطح استان تهران بالا بردیم تا قیمت‌ها را بشکنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به حوزه شکر و پیاز تاکید کرد: حوزه شکر هم مانند حوزه برنج است، قیمت اقلامی که در یک هفته بالا می‌رود به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی است. در تولید پیاز مشکلی نداریم اما بخش عمده پیاز ما در جنوب کشور به دلیل سیل خسارت دید و باعث شد در تولید التهاب داشته باشیم و با افزایش قیمت پیاز، رو به رو شویم.

 


جریمه ۲۱۱ میلیارد تومانی برای گران‌فروشان و کم‌فروشان

وی با اشاره به بازرسی از واحدهای صنفی گفت: در حوزه تنظیم بازار در بحث کالاهای اساسی از ظرفیت بسیج استفاده کردیم تا افراد فرصت‌طلب و سودجو از این فرصت استفاده نکنند، در این بازه زمانی بیش از ۶۶ هزار بازرسی انجام شد که منجر به ۲۱۱ میلیارد تومان جریمه برای واحدهای متخلف گران‌فروش و کم‌فروش انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص بحث هوشمندسازی عنوان کرد: بحث هوشمندسازی، تامین، تولید و توزیع محصولات اساسی کار بسیار ارزشمند در حوزه تنظیم بازار بود، هدف ما مصرف کننده یعنی مردم است ما از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کردیم و یک پلتفرم در سطح وزارت‌خانه ایجاد شد.

اطلاعات ۴ هزار فروشگاه زنجیره‌ای رصد می‌شود 

برادری اضافه کرد: اطلاعات ۴ هزار فروشگاه زنجیره ای به صورت پایلوت در استان تهران در سامانه بارگذاری شد و در هر لحظه رصد تمام مراحل فروش محصولات و کالاهای پروتئینی از این سامانه انجام می‌شود، ابتدا ظرفیت نگه‌داری محصولات در فروشگاه‌ها شناسایی و بر اساس آن محصول در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد، در ادامه میزان فروش بر اساس کد ملی‌ها در سامانه مشخص می‌شود، دستگاه های نظارتی به‌طور آنلاین دسترسی بررسی این داده‌ها را دارند تا درصورت بروز خطا رخ و هشدار سامانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در خصوص ارسال محصولات در مواقع بحرانی از استان‌های دیگر به تهران بیان کرد: استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، قزوین و سمنان به عنوان معین تهران در مواقع بحرانی و کمبود، تولیدات خود را برای استان تهران ارسال می کنند.

۹۵ درصد نانوایان استان تهران به سامانه هوشمند مجهز شده‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص تخلفات توزیع آرد در نانوایی ها اظهار کرد: یکی از اساسی ترین اتفاقات رخ داده در بخش نانوایی، هوشمند سازی نظام نانوایی با استفاده از سامانه و دستگاه پوز مخصوص بوده است که به این ترتیب باعث پیشگیری از تخلفات نانوایی ها شده است.

برادری گفت: ۹۵ درصد نانوایی ها مجهز به سامانه هوشمند هستند و اگر در بحث فروش نان، نانوایی متخلف کم فروشی کند هموطنان عزیز می‌توانند با ارتباط با شماره ۱۲۴ برای پیگیری تخلفات اقدام کنند.

احداث ۲۴۰ هزار هکتار انواع گلخانه در استان تهران

وی با اشاره به حوزه کشت های گلخانه ای استان تهران بیان کرد: یکی از اهداف راهبردی سازمان جهاد کشاورزی ایجاد کشت گلخانه ای است و در این راستا تصمیماتی به عمل آورده تا در بحث کشت گلخانه ای بهره‌برداری ‌لازم را داشته باشیم، زیرا این نوع کشت ده برابر بهتر از کشت عادی است و با توجه به عملکردهای موجود، استان تهران رتبه اول کشور را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با توجه به دسترسی زیاد شهر تهران به فرودگاه های اطراف، این استان برای صادرات و تولیدات در کشت گلخانه ای ظرفیت زیادی دارد که با وجود هزینه‌های زیاد ایجاد گلخانه، تهران توانسته احداث حدود ۲۴۰ هزار هکتار از انواع گلخانه را در سال ۱۴۰۱ عملیاتی کند.

برادری در بحث صنعتی شدن آبیاری گلخانه ای خاطرنشان کرد: با توجه با انجام طرح های عملیاتی گوناگون توانسته ایم به طور سالانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کنیم ولی مسأله هزینه زیاد آب های صنعتی، نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی است.


۸ هزار دامداری صنعتی و سنتی در استان تهران وجود دارد

وی اظهار کرد: در سطح استان حدود ۸ هزار دامداری به‌طور سنتی و صنعتی وجود دارد ‌و یکی دیگر از رویکردهای جهاد کشاورزی، تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی برای افزایش عملکرد آنان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص تولیدات تخم مرغ بیان کرد: ۶۰ درصد از میزان تخم مرغ مصرفی استان تهران در داخل استان تولید می‌شود و تنها ۴۰ درصد آن از طریق وابستگی به استان های دیگر است.

برادری با اشاره به علت نوسانات قیمت تخم مرغ گفت: تنظیم بازار به مرغداری ها واگذار شده است تا بتوانند با ایجاد تعادل در جلوگیری از زیان ها و ایجاد تعادل، گامی موثر بردارند، تهران دارای ظرفیت های خوبی برای موضوع مرغداری است و به لحاظ اسمی در جایگاه اول کشوری قرار دارد ولی در بحث تولید از جایگاه سوم به چهارم نزول پیدا کرده است.

اولویت ما پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های دانش بنیان ابراز کرد: پیگیری و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز نیازمند هم افزایی همه دستگاه های اجرایی است و هدف جهاد کشاورزی استفاده از شرکت های دانش بنیان برای رشد هرگونه فعل و انفعالاتی در حوزه ساخت و سازی در حال بررسی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در رابطه با اینکه چرا برخی ها به سمت ساخت و ساز غیرمجاز می‌روند، تصریح کرد: اراضی کشاورزی درجه ۱ و ۲ خط قرمز سازمان جهاد کشاورزی است و به هیچ عنوان نباید تغییر کاربردی اتفاق بیافتد و این فرمایش مقام معظم رهبری است و برای ما نیز تثبیت شده است.

برادری با اشاره به اراضی که درجه ۳و ۴ هستند و قابلیت ضعیف کشاورزی دارند، افزود: برنامه ما این است که در رابطه با صنایع تبدیلی تکمیلی باید در راستای فناوری محصولات کشاورزی گام برداشت.

وی ضمن بیان اینکه یکی از وظایف مهم جهاد کشاورزی پیشگیری از خام فروشی است، بیان کرد: افتخار ما در استان تهران این است که از حدود ۶ میلیون تن محصولی که تولید می‌کنیم، بیش از ۵ تن آن فرآوری می‌شود و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به چرخه مصرف بر‌می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: در استان تهران نیاز داریم که صنایع تبدیلی و تکمیلی در راستای تکمیل زنجیره تولید اتفاق بیفتد و اراضی که آب ضعیف برای کشاورزی دارند به این سمت حرکت کنند و تخصیص آن هم از محل صنایع کم آب و برق اختصاص خواهد یافت.

۲۲۸ مورد حکم تخریب ساخت و ساز غیرمجاز صادر شده است

برادری گفت: اولویت ما بحث پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است و در این خصوص اطلاع رسانی هایی انجام می‌شود اما افراد سودجو و فرصت طلب به دنبال تغییر کاربری هستند که طبق قانون اقدامات جدی در این راستا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث اینکه چرا در برخورد با فرصت طلبان در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام دیر هنگام رخ می‌دهد باید گفت، فرآیند بروکراسی اداری باید انجام شود تا برخورد قانونی به سرانجام برسد و جهاد کشاورزی طبق وظیفه ذاتی با هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی برخورد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: در بحث اعمال تبصره ماده ۱۰، درخصوص برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، از ابتدای سال جاری حدود  ۷ هزار و۲۰۰ مورد تخریب انجام شده و ۲۲۸ مورد حکم در این خصوص صادر شده است.


تمام اراضی کشاورزی تا پایان ۱۴۰۲ سنددار می شوند

برادری عنوان کرد: یکی از وظایف جهاد کشاورزی بحث سند دار کردن اراضی کشاورزی است و تا پایان سال ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور باید به اتمام برسد و لازمه سند دار کردن رفع تداخلات اراضی کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در استان تهران نیز از مردادماه بحث بروکراسی اداری آن را انجام داده ایم و پلاک های که در حال تعیین تکلیف هستند شناسایی شد و از مردادماه ما تا امروز ۶۳ پلاک را تعیین تکلیف و در سامانه بازگذاری شده است، ۲۱۰ هکتار زمین کشاورزی کاداستر شده و ۱۹۴ هزار مورد تاییدیه نقشه برداری به اداره ثبت داده شده است و جلسات هفتگی با اداره ثبت در این خصوص داریم.

سنددار شدن ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان کرد: از ۲۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان تهران تا به امروز ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است که حدود ۱۰ درصد می‌باشد و مابقی آن در حال انجام شدن است و تداخلات موجود را تا خرداد ماه سال آینده به صفر خواهیم رساند.

برادری در پایان خاطرنشان کرد: با سنددار کردن اراضی کشاورزی در واقع به کشاورز هویت بخشیده ایم که یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی موضوع سنددار کردن اراضی کشاورزی است و تلاش می کنیم این مهم را عملیاتی کنیم.

پایان پیام/۶۷۰۳۷/ ت 1035

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول