اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تبادل فناوری در خاور دور/فرصت‌های فناورانه‌ای که ایران و چین برای یکدیگر دارند

در سال‌های اخیر شاهد افزایش روابط ایران و چین در زمینه فناوری بوده‌ایم و سفر اخیر ریاست جمهوری به چین نیز نتایج مثبتی برای تبادل فناوری بین این دو کشور خواهد داشت.

تبادل فناوری در خاور دور/فرصت‌های فناورانه‌ای که ایران و چین برای یکدیگر دارند

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به چین، از مهم‌ترین اتفاقات این هفته بود. این سفر جهت تسریع و پیگیری اجرای سند جامع مشارکت راهبردی  و گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی انجام شده است و در طی آن ۲۰ سند همکاری و تفاهم‌نامه مابین جمهوری اسلامی ایران و بزرگترین شریک تجاری خود منعقد شد.

در سفر هیئت دولت ایرانی به چین، موافقت‌نامه‌های همکاری ایران و این کشور در زمینه‌های مختلفی چون ارتباطات و فناوری اطلاعات، سلامت، محیط زیست، کشاورزی، انرژی، مالکیت معنوی و تجارت بین‌الملل امضا شد. توجه به توسعه فناوری‌های طرفین، از موضوعات مورد توجه این تفاهمات بوده است.

در زمینه‌های گوناگون علم و فناوری، دو کشور ایران و چین، هر دو ظرفیت‌های فراوانی برای تبادل فناوری و توسعه ارتباطات فناورانه با یکدیگر دارند. کشور ایران به دلیل نیروی انسانی نوآور و ظرفیت‌های فراوان دانش‌بنیانی مورد توجه چین است. کشور چین نیز یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم و فناوری است و در بسیاری از حیطه‌ها حرف اول را می‌زند و فناوری‌های پیشرفته این کشور در صنایع تراز اول جهانی قرار دارد.

در سفیر اخیر رئیس جمهور ایران به چین، همکاری این دو کشور در زمینه‌های فناوری از موارد اصلی تفاهمات بین این دو کشور است. مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سند جامع مشارکت راهبردی این دو کشور، فرصت خوبی برای همکاری زیست‌بوم نوآور و دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌های چینی برای تولید و بهره‌برداری مشترک از فناوری‌های مختلف است.

همکاری‌های فناورانه ایران و چین، پیش از این نیز نتایج مثبت و موفقی را به همراه داشته است. نقطه عطف این همکاری‌ها در سال ۲۰۱۶ و همزمان با سفر رئیس جمهور چین به ایران بوده است.

امیر قربانعلی، مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران در چین، پیش از این در خصوص تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک ایران و چین در سال 2016 گفته بود: در این سال تفاهم همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی چین امضا و مقرر شد همکاری‌های علمی و فناوری ایران و چین در زمینه‌هایی چون نانو، زیست‌فناوری، تجهیزات پزشکی، دارو و همچنین حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی توسعه یابد.

وی در خصوص مبادلات فناوری این دو کشور عنوان کرده بود: از مهم‌ترین قراردادهای صادراتی ایران و چین مربوط به صادرات تجهیزات تولید نانوالیاف برای تولید ماسک‌های تنفسی N۹۵ توسط ایران به این کشور است. افتتاح مرکز نانوی ایران و چین در پارک فناوری نانوی سوژو چین، صادرات ۵ دستگاه صنعتی، پایلوت‌های دستگاه‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های شبیه‌ساز جراحی چشم از جمله موارد مثبت همکاری‌های این دو کشور در زمینه‌های علمی و فناوری است.

حوزه فناوری نانو و تجهیزات پزشکی، از حوزه‌های بسیار مهم فناوری ایرانی است که تاکنون مورد توجه کشور چین بوده است. از طرفی به همت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ایران در بساری از زمینه‌های فناوری از جمله انرژی دارای ظرفیت‌های خوبی برای صادرات محصولات و فناوری‌های خود به چین است.

سال گذشته نیز پرویز کرمی، مشاور وقت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در خصوص مقایسه تبادل فناوری در قبل و بعد از امضای سند مشارکت راهبردی اظهار داشته بود: مبادلات فناوری ایران و چین در قبل از امضای قرارداد 25 ساله جامع مشارکت راهبردی در صورتی انجام می‌شد که تضمین‌های قانونی کمی برای شرکت‌ها وجود داشت؛ اما امضای این سند و تفاهمات جدید بین دو کشور، تضمین‌ها و حمایت‌های قانونی لازم توسط دولت چین و ایران به شرکت‌هایی که خواستار فعالیت هستند، داده می‌شود و شرکت‌های فناور می‌توانند از حمایت‌ها و مشوق‌هایی که دو دولت در جریان این تفاهم‌نامه‌ها ایجاد می‌کنند، استفاده نمایند.

وی با اشاره به مهمترین موارد همکاری فناورانه ایران و چین گفته بود: یکی از موارد مهم در تفاهمات همکاری ایران و چین که اخیرا به امضای مسئولین دو کشور رسیده است، تفاهم‌نامه مربوط به مالکیت معنوی است. با تسهیل‌گری‌هایی که در این زمینه می‌تواند انجام گیرد، تولیدکنندگان فناوری‌های ایرانی می‌توانند تاییدیه‌ها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای صادرات محصولات خود به چین را اخذ نمایند.

کشور چین در فناوری‌های IT و هوش مصنوعی از کشورهای پیشرو جهان است و بدون شک همکاری‌ها در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند فرصت‌های خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی داشته باشد تا بتوانند تولیدات و محصولات خود را توسعه و رشد دهند؛ برای مثال تجهیزات زیرساختی اینترنت 5G این کشور می‌تواند شرایطی را فراهم کند که استارتاپ‌ها و شرکت‌های ایرانی نرم‌افزاری رشد فراوانی داشته باشند.

سند جامع مشارکت راهبردی ایران و چین، برنامه نقشه راه 25 ساله ارتباط این دو کشور را عرصه‌های مختلفی چون فناوری ترسیم می‌کند. تفاهمات و همکاری‌هایی که در ذیل این سند صورت می‌گیرد می‌تواند به رشد و توسعه فناوری‌های هر دو کشور کمک کند. علاوه بر این ظرفیت‌ها و تاثیرات مثبت این همکاری‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، به رفع جوسازی‌های منفی رسانه‌های مخالف پیشرفت ملی ایران خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول