اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فارس من| میزان سبوس نان کشور/ نان بدون سبوس چه ضررهایی دارد

کاربران فارس من اعلام کردند:‌ ۱۰۰ درصد سبوس را به نان برگردانید هم اکنون حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد سبوس در بعضی نانها وجود دارد که خیلی ناچیز است این در حالی است که کمبود سبوس در آرد ضررهای بسیاری دارد.

فارس من| میزان سبوس نان کشور/ نان بدون سبوس چه ضررهایی دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «100 درصد سبوس را به نان برگردانید» درخواست پیگیری کردند.

آنها اعلام کردند:‌۱۰۰ درصد سبوس را به نان برگردانید هم اکنون مقداری ناچیزی سبوس حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد در بعضی نانها وجود دارد که خیلی ناچیز است و ما ۱۰۰ درصد سبوس نان را می‌خواهیم.

افزایش اختلالات روده‌ای، افزایش ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، مقعد، پانکراس، بافت آندومتر رحم، تخمدان و پروستات، افزایش احتمال بروز بیماری‌ها و حمله‌های قلبی، افزایش ابتلا به چاقی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، کاهش مقاومت در برابر انواع عفونت‌ها، ایمنی کمتر در مقابل ویروس‌ها، افزایش آلرژی به مواد غذایی و افزایش مواد سمی در کبد و کلیه از جمله عواقب ناشی از کمبود سبوس گندم بر سلامت مردم است.

همچنین افزایش عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی، تنش‌های روانی، خستگی‌های مفرط، بی‌حوصلگی و در نتیجه کاهش شادابی جامعه از دیگر عوارض ناشی از جداسازی سبوس از آرد هستند.

در بررسی‌های انجام شده مصرف متناسب سبوس گندم در نان‌های سبوس دار موجب کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی میزان مرگ و میر گردید. بنابراین با مصرف نانهای تیره سبوس دار می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمان ناشی از بیماری‌ها را کاهش داد.
در ضمن مدت زمان پخت نان هم کمتر است در این روزهایی که صف نانوایی‌ها طولانی شده است و کیفیت نان بالاتر است.

ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی در این باره به خبرنگار فارس گفت: خاصیت نانوایی آرد با میزان سبوسی که در آن است نسبت معکوس دارد یعنی هر چه سبوس بیشتر شود پخت نان سخت تر شده و ظاهر آن هم رنگ تیره تری به خود می گیرد.

وی افزود: طی دهه های اخیر برای اینکه این مشکل را برطرف کنند و نیز بخشی از خوراک دام هم از طریق سبوس تامین شود این کار شده است. اکنون هم خیلی از مردم فکر می کنند اگر ظاهر نان  تیره تر باشد کیفیت خوبی ند ارد.

مرادزاده گفت: می توان برای افزایش کیفیت نان، گندم استان های کیفی تر را با استان های دیگر مخلوط کنند.

خبرگزاری فارس پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من را در دستور کار دارد و از مسوولان خواستار توضیح خواهد شد، کاربران دیگر هم می توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند و با رسیدن امضاء به  1000 و بالاتر پیگیری‌های مختلفی در این باره می‌کند.

پایان پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول