اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

المیادین: چین برای موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به ایران نیاز دارد

وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» درباره اهداف دعوت چین از سفر رئیس‌جمهور ایران نوشت که حضور تهران در طرح «یک کمربند و یک جاده» به نفع پکن است و این کشور تلاش می‌کند تا روابط ایران و عربستان را بهبود بخشد.

المیادین: چین برای موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به ایران نیاز دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در تحلیلی از سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین ضمن تاکید بر جایگاه ایران در طرح‌های اقتصادی چین، نوشت که کاهش تنش‌ بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای تضمین امنیت انرژی و موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به نفع چین است؛ اما موفقیت پکن در این ماموریت آسان نیست، زیرا ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد ابتکار چین برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی با موفقیت طی شود.

در مقدمه این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: سفر رئیس جمهور ایران به چین پس از آن صورت می‌گیرد که بیانیه اجلاس سران چین و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که در آن به جزایر مورد مناقشه تهران-ابوظبی و توافق هسته‌ای ایران پرداخته شد، با مخالف تهران روبه‌رو شد؛ در پی این امر، تهران سفیر چین را  احضار کرده و نارضایتی عمیق خود را از آن بیانیه ابراز کرد.

المیادین در گزارشش افزود: سفیر چین نیز به نوبه خود بر احترام کشورش به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد و هدف از سفر رئیس جمهور چین به ریاض را ایجاد توازن در روابط، حمایت از صلح و ثبات در منطقه و استفاده از گفت‌وگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست.

در ادامه این گزارش آمده است: پکن برای کاهش خشم تهران، «هو چونهوا» معاون نخست‌وزیر چین را به ایران فرستاد که در دیدار با رئیس جمهور ایران بر عزم چین برای توسعه مشارکت راهبردی همه‌جانبه خود با ایران تاکید کرد.

در بخش دیگری از گزارش تحلیلی المیادین می‌خوانیم: این سفر همچنین در شرایطی انجام می‌شود که درگیری بین چین و آمریکا شدت گرفته و وزیر خارجه آمریکا پس از بحران بالن چینی، سفر خود به پکن را به تعویق انداخت و شرکت‌های ایرانی و چینی مشمول تحریم‌های آمریکا شدند.

المیادین در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد چین در حال حاضر تلاش بیشتری برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌دهد. پس از سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ریاض، پکن تاکید کرد که قصدی واقعی برای انجام مذاکرات بین ایران و عربستان وجود دارد. به ویژه در شرایطی که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران هم در حاشیه کنفرانس بغداد۲ که اواخر سال گذشته برگزار شده بود، با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی‌اش دیدار داشت. 

در پایان این گزارش آمده است: علاوه بر این، اظهارات دو طرف حاکی از تمایل آن‌ها به پذیرش پیشنهادات و ابتکارات خارجی در جهت بهبود روابط ایران و عربستان و تمایل تهران و ریاض برای گفت‌وگو است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز بارها اعلام کرد که کشورش آماده از سرگیری روابط با عربستان سعودی و برگزاری نشستی در سطح وزرای دفاع و امور خارجه بین این دو کشور منطقه است.

 روزنامه اینترنتی «رای الیوم»، نیز در تحلیل دیگری به اهداف سفر سه روزه آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین پرداخته و آن را گامی مهم در مسیر همگرایی بین تهران-پکن در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی توصیف کرد. این روزنامه تاکید کرد که همگرایی‌های ایران و چین، خشم ایالات متحده را برانگیخته و واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول