اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تلاش برای تغییر هویت اسلامی اهواز و سکوت متولی ترویج فرهنگ اسلامی

در حالی اهواز به شهر ملی مینای صبی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی معرفی می‌شود که مسؤولان اداره کل ارشاد خوزستان تا کنون علی رغم وظایف محوله در زمینه تبیین و تاکید بر مولفه‌های هویت ایرانی – اسلامی برپایه میراث تاریخ تمدنی، مشاهیر و مفاخر ایرانی و اسلامی موضع نگرفته‌اند و سکوت پیشه کرده‌اند.

تلاش برای تغییر هویت اسلامی اهواز و سکوت متولی ترویج فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آنچه خوزستان و اهواز را از دیگر استان‌ها و شهرها متمایز می‌کند بار فرهنگی و مذهبی سنگینی است که بر دوش دارد، مقام معظم رهبری می‌فرمایند «ملت ایران برای تشیع وامدار دو مجموعه انسانی هستند، یکی خوزستان و یکی جبل عامل»

هشت سال دفاع مقدس با مرکزیت خوزستان، هویت دینی و مذهبی غیر قابل انکاری به استان بخشیده که البته حفظ آن وامدار تلاش مسؤولان برای مصونیت بخشی این استان از اقدامات منحرفانه است.

در سال ۱۳۹۸ در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در تهران، نمایندگان میراث فرهنگی خوزستان، شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، هویزه و شادگان را به ترتیب در بخش‌‎های مینای صبی، احرامی بافی، کپوبافی، بوریابافی و حصیربافی به عنوان نامزدهای شهر ملی صنایع دستی در رشته های خود معرفی کردند.

معرفی اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی با مخالفت به حق جمعی از علمای خوزستان، نمایندگان، مطالبه‌گران و فعالان فرهنگی روبه رو شد اما جریانی که پشت این نام‌گذاری بودند بی‌توجه به نظرات مخالفان به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دادند.

با وجود اینکه مسؤول رسانه وزارت میراث فرهنگی در واکنش به این عنوان گفته است «برای این اینکه حکمی مورد تایید وزارت قرار بگیرد باید در دبیرخانه وزارت ثبت شود که حکم «اهواز شهر ملی مینای صبی» هنوز ثبت نشده و با توجه با شائبه‌هایی که در استان خوزستان به وجود آورده است ثبت نخواهد شد» بنا به گفته آیت الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان عده‌ای در قالب باستان‌گرایی به دنبال هویت‌های جعلی و تهاجم فرهنگی در اهواز هستند که این خیانت است و قطعا باید با این جریان برخورد شود.

همچنین آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز معتقد است «نباید نماد اهواز صنعت میناکاری صائبین باشد این عین توهین به مردم اهواز و مذهب تشیع است.»

با این حال در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شده بود اهواز با عنوان شهر ملی مینای صبی معرفی شد.

شهری که دروازره ورود تشیع نامیده می‌شود این‌بار به دلیل پا فشاری عده‌ای قلیل با اهدافی خاص با یک نام جعلی که در وزارت نیز مورد تایید قرار نگرفته معرفی می‌شود.
پافشاری‌ها برای معرفی اهواز با مینای صبی در حالی صورت می‌گیرد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به عنوان متولی اصلی ترویج فرهنگ اسلامی در استان تاکنون هیچ موضع رسمی نسبت به این اقدام نداشته است.

سکوت مسؤولان اداره کل ارشاد خوزستان نسبت به نشر عنوانی برای اهواز که برخلاف دستورات علمای استان نیز هست نشان از ضعف این اداره کل نسبت به انجام و اجرای برخی از وظایف و سیاست‌های محوله است.

انتظار می‌رود اداره کل ارشاد خوزستان ضمن اعلام مواضع فرهنگی در قالبت هویت ایرانی- اسلامی نسبت به این مسئله، طی مکاتبه‌ای با میراث فرهنگی استان نسبت به حذف عنوان اهواز شهر ملی مینای صبی و تاکید بر عنوان اهواز دروازه ورود تشیع اهتمامی ویژه بورزد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول