اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

عملکرد یک‌ساله معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور/ از ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی خارجی تا جلوگیری از اثرات دیوار امنیتیِ ترکیه

معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور گزارش عملکرد یک‌ساله خود را منتشر و در آن به اقدامات این معاونت از قبیل ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی خارجی تا جلوگیری از اثرات دیوار امنیتیِ ترکیه اشاره کرده است.

عملکرد یک‌ساله معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور/ از ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی خارجی تا جلوگیری از اثرات دیوار امنیتیِ ترکیه

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور به مناسبت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی، تازه‌ترین گزارش از اقدامات یکساله خود را بویژه در حوزه های امور اتباع و مهاجرین خارجی، مرزها و اربعین حسینی(ع) منتشر کرد.

ارائه خدمات به بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تبعه خارجی، پیگیری تشکیل سازمان امور اتباع و مهاجرین خارجی، اقدامات امور مرزی و مرزنشینان، امور انتظامی و نظم عمومی و دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) مهم‌ترین اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم است که در زیر به آنها اشاره می شود:  

اهم اقدامات اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در دولت سیزدهم

میزبانی چهل ساله دولت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان و ارائه خدمات در قالب امکانات معیشتی، بهداشتی و امدادرسانی در زمان ایجاد بحران علیرغم فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم در حد توان نسبت به ارائه خدمات به بیش از ۴میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی اقدام می‌نماید.

شایان ذکر است سازمان‌های بین‌المللی کمک چندانی برای جبران هزینه‌های اتباع خارجی صورت نمی‌دهند، آمارها حاکی است سازمان‌های مذکور کمتر از ۵ درصد هزینه‌ها را می‌پردازند.

_ ارائه خدمات آموزشی به دانش ­آموزان مجاز و غیرمجاز تبعه خارجی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری؛ در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تعداد ۶۵۰هزار نفر از دانش ­آموزان اتباع خارجی در مدارس کشور ثبت نام کرده ­اند.

_ بهره­ مندی کلیه پناهندگان از خدمات بیمه به صورت رایگان که در سال جاری تعداد ۱۲۰هزار نفر از پناهندگان همانند ایرانیان از خدمات بیمه سلامت استفاده نمودند.

_ واکسینه کردن اتباع و مهاجرین خارجی اعم از مجاز و غیرمجاز علیه بیماری کووید -۱۹ به تعداد ۴میلیون و ۷۵۵هزار و ۲۷۶نفر که از این تعداد ۹۱ درصد از جمعیت اتباع و مهاجرین خارجی بالای ۱۲ سال ساکن در کشور حداقل یک دُز و ۶۸ درصد جمعیت ۲ دُز و ۱۸ درصد دُز سوم واکسن را دریافت کرده­ اند.

_ اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۱۳۹۸ و صدور تعداد ۱۵هزار و ۲۶۲

_ ارائه اقامت و تسهیلات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خارجی در راستای اسناد بالادستی.

_ شناسائی قریب به ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی غیرمجاز حاضر در کشور به ویژه اتباع وارد شده به کشور پس از تحولات سال ۱۴۰۰ افغانستان.

_ فراهم کردن زمینه شرکت اتباع خارجی ساکن کشور جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی.

_ اجرای طرح شناسایی اتباع خارجی موسوم به آمایش ۱۷.

_ اهم برنامه ­های در دست اقدام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی

_ پیگیری جهت تشکیل سازمان امور اتباع و مهاجرین خارجی.

_ تشکیل پایگاه ملی هویت کلیه اتباع خارجی ساکن کشور.

_ ساماندهی کلیه اتباع خارجی در گستره جغرافیایی، اجرای آمایش پناهندگان و بهبود ارائه خدمات به آنان.

_ تعامل هوشمندانه با سازمان‌های بین المللی و جذب منابع بین المللی در حوزه پناهندگان و مهاجران.

_ تلاش برای جذب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خارجی.

اهم اقدامات اداره کل امور مرزی و مرزنشینان

_ انتقال پساب نیشکر خوزستان-که باعث جلوگیری از ایجاد نمکزارها در استان خوزستان و کاهش عمده خطرات زیست محیطی، امنیتی و ...می شود.

_ جلوگیری از اثرات دیوار امنیتی توسط ترکیه که باعث آبادانی مناطق مرزی به وسعت ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور و کاهش چشمگیر عابران غیرمجاز خواهد شد.

_ اجرای طرح های اشتغالزایی و زیرساختی در مناطق مرزی از محل مصوبه فروش سوخت مرزی به مرزنشینان، باعث آبادانی و افزایش امکانات زیرساختی و اشتغالی در استان های محروم مرزی (در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز)

_ واریز سهمی از سود حاصل از صادرات نفت گاز به مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز و تقویت بنیه معیشتی مرزنشینان منجر به مبارزه با قاچاق سوخت و تثبیت جمعیت در جداره مرز می شود. ان شاءالله تا پایان سال جاری یک مرحله دیگر هم سود طرح ،به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول طرح واریز خواهد شد.

_ اعطای مرز هوایی (راه مجاز گمرکی هوایی) به فرودگاه های جهرم، یاسوج، سمنان جهت تسهیل تردد مسافری و رونق گردشگری (در مرحله تجهیز زیرساخت ها و امکانات برای استقرار دستگاه‌های ذیربط در فرودگاه های بین‌المللی می باشد)

_ اعطای مرز دریایی به اسکله حرا در جزیره قشم تسهیل تردد مسافری و رونق گردشگری (در مرحله تجهیز زیرساخت ها و امکانات برای استقرار دستگاه های ذیربط در فرودگاه های بین‌المللی می باشد)

_ بررسی درخواست های واصله از استانداری ها در خصوص اعطای مرز هوایی به فرود گاه های دزفول، جیرفت، نوشهر جهت تسهیل تردد مسافری و رونق گردشگری

_ بررسی درخواست های واصلهاز استانداری ها در خصوص اعطای مرز دریایی بندر دیر استان بوشهر، و زرآباد سیستان و بلوچستان به منظور تسهیل تردد مسافری و رونق گردشگری

_ انجام بازدیدهای میدانی از پایانه های مرزی و برنامه ریزی بمنظور حل مشکلات مسافرین متردد در مرزهای زمینی همچنین حل و فصل مشکلات کامیون های حامل بار و تسهیل ترددات تسهیل و روان سازی تردد و ترانزیت

_ شناسایی دقیق وضعیت خلاءهای مرزی و کنترل ترددات غیرمجاز و کنترل قاچاق

_ پیشنهاد افزایش اعتبارات انسداد و عمران مرز به میزان ۳ میلیون یورو و تامین آن توسط ریاست محترم جمهوری و ابلاغ آن و کنترل ترددات غیرمجاز و کنترل قاچاق و ارتقای امنیت مرزی

_ طرح ساماندهی خوریات کشور و افزایش شناسایی خورهای غیرمجاز استان های ساحلی جنوب و تهیه طرح جهت نظارت و کنترل بر آنها

_ ساماندهی صید ترال و شروع به کار مشروط و کنترل شده ناوگان صید صنعتی

_کاهش زمان محدودیت های تردد ایرانیانی که در خارج از کشور مرتکب تخلفات مشمول بند ۲ ماده ۱۶ قانون امور گذرنامه می شوند باعث تسهیل در تردد می گردد.

اقدامات اداره کل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی

_ ابلاغ تدابیر اتخاذ شده مرتبط به تامین سوخت زمستانی و پایداری انرژی درکشور و پیگیری موضوع از استانداران.

_ مسئول­ سازی و تاکید برحل­ مشکلات عمومی­ کشور و تاکید بر انجام اقدامات اقناعی به صورت مستمر و مؤثر از سوی دستگاه های ذیربط.

_ رصد و پیگیری وضعیت ارائه خدمات عمومی درکشور در حوزه های مختلف.

_ مدیریت کانون‌های چالش زا و بستر های ایجاد نارضایتی و نگرانی عمومی در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و هشداردهی به دستگاه های ذی ربط متناسب با گزارش وقایع و مسائل مرتبط با نارضایتی ها بویژه با محوریت پیگیری مشکلات مبتلا به.

_ تسهیل در فرایند های مرتبط با وظایف مشترک فراجا و دستگاه ها در حوزه های توسعه نظم و بانکی و ...

_ پیگیری جهت ایجاد روش های هوشمند برای کنترل و بازدارندگی جرائم با هدف ایجاد احساس امنیت عمومی و آرامش روانی شهروندان.

_ راهبری ورود بانوان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی.

_ مدیریت رویدادهای ورزشی مهم و حساس.

_ توسعه امنیت عمومی با استفاده از مشارکت‌های مردمی (با اهدای زمین، ساختمان، تجهیزات و امکانات) و بهره‌گیری از ظرفیت بسیج جهت تامین امنیت محلات (گشت‌های رضویون) با همکاری فراجا و مجوز و نظارت دادستانی

_ ارائه لایحه تحت عنوان و به شرح ذیل در راستای کاهش هزینه‌های مردم پیرامون نقل و انتقال وسایل نقلیه

_ کاهش هزینه‌های مردم پیرامون نقل و انتقال وسایل نقلیه، که هم‌زمان توسط پلیس راهور و دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می‌شود. (توضیحات تکمیلی در خصوص این بند بشرح ذیل می باشد)

توضیح: از آنجائی که تکلیف به تنظیم دو سند برای معامله اموال منقولی مانند خودرو (توسط پلیس راهور و دفاتر ثبت اسناد رسمی) بر خلاف منطق حاکم بر اعتبار اسناد رسمی بوده و با ملاحظه این مهم که پیچیده‌تر کردن فرایندهای اداری و تحمیل هزینه‌های بیشتر، امنیت روانی مردم را به مخاطره خواهد انداخت، وزارت کشور با در نظر گرفتن ضرورت تسهیل امور برای مردم و پرهیز از فرایندهای طولانی و پیچیده و همچنین کاهش هزینه‌ها، پس از برگزاری چندین نشست با حضور نمایندگان وزارت دادگستری، فرماندهی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین با استناد به قوانین و مقررات موجود از جمله بند دهم از اصل سوم قانون اساسی که حاکمیت را موظف به «ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور» نموده، بند ۱۶ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (مصوب ۱۳۹۲)  که تاکید بر تحول اساسی در ساختارها و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی دارد و ماده (۱۲۸۷) قانون مدنی، لایحه اصلاح ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب سال ۱۳۸۹، ناظر به تعیین تکلیف نقل و انتقال وسیله نقلیه (خودرو) از طریق مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی را تهیه و به عنوان لایحه پیشنهادی برای سیر مراحل تصویب به دولت تقدیم شد که پس از بررسی در چندین جلسه کمیسیون لوایح  هیات دولت، در جلسه هیات وزیران تصویب و طی مکتوبه مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ رئیس محترم جمهور برای انجام تشریفات قانونی به رئیس محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

تصویب این لایحه، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان و افزایش ترددهای غیرضرور در مراجعه به نهادهای مختلف و ... کاهش هزینه‌‌ها را برای هموطنان به ارمغان خواهد آورد.

اقدامات دبیرخانه ستاد اربعین حسینی

_ تشکیل ستادهای اربعین استان ها و همچنین برگزاری جلسات ستاد مرکزی اربعین.

_ انعقاد و امضاء یادداشت تفاهم با دولت عراق در زمینه مراسم اربعین سال ۱۴۰۱.

_ لغو روادید با کشور عراق برای اعزام زوار جهت زیارت عتبات عالیات.

_ انجام پوشش بیمه ای برای زوار اربعین و افزایش خدمات پوشش بیمه ای نسبت به سنوات قبل.

_ رایگان کردن هزینه درمان زائران در مراکز درمانی جمعیت هلال احمر در کشور عراق و عدم دریافت هزینه از زوار.

_ افزایش مرزهای تردد غربی زوار به ۶ مرز مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق.

_ هماهنگی جهت پرواز به مقصد نجف و بغداد از ۲۰ فرودگاه کشور.

_ بازگشایی مرزهای ریمدان در استان سیستان و بلوچستان و سومار در استان کرمانشاه و ایجاد بسترهای مناسب برای تردد مناسب زوار خارجی از کشور پاکستان در مرزهای ریمدان و میرجاوه.

_ افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای نسبت به سنوات قبل.

_ ایجاد بسته های تشویقی ( از قبیل حذف جرایم ، اعطای وام ، حذف عوارض آزادراهی و ....) برای رانندگان حمل و نقلی بمنظور افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی کشور که تماما بخش خصوصی است.

_ اهتمام به اجرای فعالیت های عمرانی و زیرساختی خصوصا در استان های هدف (ایلام، کرمانشاه، خوزستان و سیستان و بلوچستان) و مرزهای ترددی ایام اربعین برغم محدودیت های اعتباری.

_ بسیج استان های معین برای هدایت و کمک خیرین و سازمان های مردم نهاد استان های ذیربط به استان های هدف جهت تکمیل طرح های موصوف.

_ ممنوعیت کاپوتاژ اتوبوس در ایام اربعین به کشور عراق با توجه به کمبود اتوبوس های حمل و نقل عمومی با هدف افزایش سرانه استفاده زائرین از حمل و نقل عمومی کشور.

_ تعیین سهمیه و استفاده از توان و ظرفیت دستگاه‌های ملی و حاکمیتی پیرامون موضوعاتی از قبیل کمک به تامین اتوبوس، آب، دستگاههای خنک کننده و... .

_ دخیل ساختن تمامی دستگاههای لشگری، کشوری، دستگاه‌های ملی و نهادهای حاکمیتی جهت مراسم اربعین با توجه به افزایش هزینه ها نسبت به سنوات قبل و کاهش توان مواکب.

_ فعالیت بسیار محسوس در ایجاد زیرساخت های پایانه های مرزی و مسیرهای منتهی به مرز به رغم عدم تخصیص بودجه مناسب توسط مجلس شورای اسلامی.

_ پرداخت ارز زیارتی به زوار به قیمت توافقی با هدف ممانعت از بروز بازار سیاه در موضوع ارز.

_ برقراری ارتباط دیپلماسی قوی با دولت عراق در جهت مهیا کردن امکان سفر اربعین با وجود ناآرامی‌های کشور عراق قبل از مراسم اربعین.

_ مدیریت مناسب و موثر صحنه در زمان اعمال محدودیت و بستن مرز در پذیرش زوار از سوی طرف عراقی و جلوگیری از وقوع حوادث خطرناک برای زوار برغم ازدحام بالای جمعیت در تمامی پایانه های مرزی با وجود شور حسینی زوار در زمان محدودیت ترددی.

_ ارسال بیش از ۲۰ میلیون پیامک راهنما و اطلاع رسانی به زوار اعزامی.

_ تعیین سخنگوی ستاد مرکزی اربعین و انجام مصاحبه های مختلف با رسانه ملی، مطبوعات و... .

_ پاسخگویی متقن به شبهات و مطالب انتقادی رسانه ها و فضای مجازی در ایام اربعین.

_ انتشار مستمر اطلاعیه ها و توصیه های لازم برای زوار اربعین در رسانه های جمعی ، صدا و سیما

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول