اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

محوطه ۱۴۳ سد چم‌شیر کهگیلویه و بویراحمد یک استقرار موقت است

بر اساس نوع ساختار و کم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد در محوطه ۱۴۳ سد چم‌شیر با یک استقرار موقت روبرو هستیم.

محوطه ۱۴۳ سد چم‌شیر کهگیلویه و بویراحمد یک استقرار موقت است

به‌گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، لیلا گرگری سرپرست هیأت باستان‌شناسی ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: محوطه ۱۴۳ به صورت یک زمین صاف و هموار با شیب ملایم شرق به غرب در مجاورت رودخانه زهره و در حوضه آبگیر دریاچه سد چم‌شیر قرار گرفته که در برسی سطحی محوطه شواهد پراکنش سفال دیده نمی‌شود.

وی افزود: در مرکز محوطه، بقایای دیوار سنگی در جهت شرقی غربی قرار گرفته است، بنابرین به منظور روشن شدن وضعیت این سازه یک ترانشه به ابعاد ۳×۱۴ متر بر روی این سازه ایجاد شد.

این باستان‌شناس اظهار کرد: پس از مشخص شدن وضعیت این دیوار از سمت شمال با توجه به وضعیت سازه، ترانشه‌ای در ابعاد ۵ ×۱۰متر در جهت شمال این ترانشه ایجاد و کاوش شد و در آن شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین بدست آمد در داخل فضا ها شواهد پراکنش سفال وجود دارد که برای دوره بندی دقیق سفال ها نیاز به مطالعه بیشتر است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان‌اینکه در داخل یکی از فضاها بقایای یک سکوی سنگی و بر روی آن تعداد قطعات سفالی مربوط به یک ظرف بدست آمد، تصریح‌کرد: در بخشی از این ترانشه و چسبیده به دیوار سنگ‌چین یکی از فضاها شواهد یک فضای کوچک سنگی که کف آن با سنگ ریز، فرش شده است بدست آمد.

گرگری در پایان گفت: بر اساس نوع ساختار وکم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد با یک استقرار موقت روبرو هستیم هر چند اثبات این گفته نیاز به مطالعات و کسب اطلاعات بیشتر دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول