اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«گردان اریحا» چگونه آرام‌ترین شهر کرانه باختری را وبال گردن صهیونیست‌ها کرد

«اریحا» شهری که از آن با عنوان کم‌تنش‌ترین و آرام‌ترین شهر کرانه باختری یاد می‌شد، اکنون با تشکیل گروه مقاومتی موسوم به «گردان اریحا» به وبال گردن صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

«گردان اریحا» چگونه آرام‌ترین شهر کرانه باختری را وبال گردن صهیونیست‌ها کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پدید آمدن گروهی موسوم به «گردان اریحا» در اراضی اشغالی که اعضای آن، هفته گذشته، توسط نظامیان اشغالگر ترور شدند، هم باعث غافلگیری شهرک‌نشینان شد و هم فلسطینیان، چراکه شهر «اریحا» و اردوگاه «عقبه جبر» در آن، جزء آرام‌ترین مناطق کرانه باختری به شمار می‌رفتند.

 روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، امروز (یکشنبه)، در این باره می‌نویسد: «نیروهای اشغالگر اسرائیل پنج جوان فلسطینی را ترور کردند و دو تن دیگر را نیز به شدت مجروح. این اقدام پس از آن انجام شد که این نیروها، بامداد روز دوشنبه-ششم ماه فوریه جاری- وارد اردوگاه عقبه جبر در جنوب شهر اریجا شدند و ساعاتی بعد از کشتاری که به راه افتاد، معلوم شد شهدا [اعضای] گردانی مسلح وابسته به جنبش حماس بودند. اعضای این گروه دو برادر به نام‌های رأفت و ابراهیم وائل عویضات (۲۱ و ۲۷ ساله)، پسرعمویشان ادهم مجدی عویضات (۲۲ساله)، مالک عونی لافی (۲۲ساله) و ثائر عویضات (۲۸ساله) بودند».

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مالک و رأفت عویضات دو فردی هستند که در عملیات «الموغ» دست داشته‌اند؛ عملیاتی که ده روز قبل از این ترور رخ داد. نیروهای رژیم صهیونیستی تصاویری از این دو نیروی مقاومت منتشر کردند که دوربین‌های راهنمایی و رانندگی آن را ثبت کرده بود. 

در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده بود که تمام این افراد این گروه، برادران و بستگان یکدیگر از یک خانواده و اردوگاه بوده‌اند که «گردانی مقاومتی» به منظور انجام عملیات‌های فداکارانه تشکیل داده‌ بودند. این گروه‌ بعدها به نام «گردان اردوگاه عقبه جبر» تغییر نام یافته بود.

 «ساری عرابی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی با آنکه اعتقاد ندارد آنچه در اریحا رخ داده، یک تحول راهبردی است؛ می‌گوید که تشکیل این گروه «نشانه تثبیت شدن وضعیت مقاومت و پایبندی فلسطینیان به آن و توسعه آن است.»

 عرابی در گفت‌و‌گو با القدس العربی در این باره اظهار داشت آنچه در اریحا رخ داد حاکی از آن است که «تلاش برای شبیه‌سازی مقاومت و همچنین الهام گرفتن از دیگران همچنان ادامه دارد و مقاومت در کرانه باختری در مرحله پس‌رفت و ازبین‌رفتن قرار ندارد.»

عرابی در ارتباط با پدیدار شدن گردان اریحا در یک منطقه آرام که به‌ندرت درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در آن به وقوع می‌پیوندد، بیان می‌کند: «این محل عملا غیرقابل پیش‌بینی بود، باتوجه به اینکه سابقه تاریخی اریحا در مبارزات فلسطینیان در مقایسه با مناطق دیگر کمتر بوده است. این مسئله چند دلیل منطقی دارد و آن اینکه تراکم جمعیتی در اریحا محدود است و از نظر جغرافیایی و جمعیتی نیز این منطقه از مابقی مناطق کرانه باختری جدا است و از آن فاصله دارد. اریحا از ارتباط جغرافیایی‌ای برخوردار نیست که به آن برای تشکیل کانون مقاومت کمک کند. از این جهت اریحا حائز اهمیت است.»

وی اضافه می‌کند آنچه در اریحا رخ داد، دلیلی مبنی بر آن نیست که خاک فلسطین در حال رفتن به سمت یک موج درگیری جدید است، بلکه این بخشی از موج درگیری موجود با اشغالگران می‌باشد که به دیگر اشکال مقاومت و درگیری موجود در سراسر کرانه باختری ملحق شده است. ما می‌توانیم این درگیری را این طور توصیف کنیم که این‌ها «مقاومت پیوسته و علنی چند سال گذشته هستند که از سال ۲۰۲۱ قوت‌زیادی یافته‌اند.»

این تحلیلگر فلسطینی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس راهبرد جدیدی را برای تقابل با اشغالگران در کرانه باختری در پیش گرفته است یا خیر، می‌افزاید: «خاک فلسطین شاهد مرحله جدیدی از مقاومت است و این یک راهبرد جدید نیست. می‌توان گفت که حماس راهبردی مبتنی بر حمایت از هر گونه مقاومتی در کرانه باختری و عدم شتاب‌زدگی و رقابت برای برعهده گرفتن مسئولیت شهدا یا برعهده گرفتن مسئولیت عملیات‌ها به منظور ایجاد یک وضعیت ملی سراسری فراحزبی در پیش گرفته است.»

القدس العربی می‌گوید که پدیدار شدن گردان مسلح حماس در شهر اریحا کمشکش‌هایی را در اراضی اشغالی به وجود آورده است، به‌نحوی‌که این حضور، سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد. 

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این باره نوشته بود: «پدیدار شدن گردانی مسلح وابسته به جنبش حماس در منطقه اریحا در شرق کرانه باختری تنها یک غافلگیری برای اسرائیلی‌ها و نیروهای امنیتی آنان نبود، بلکه سران تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های امنیتی آن را نیز غافلگیر کرد.»

هاآرتص عنوان کرده بود: «اریحا یک شهر گردشگری است و برخلاف دیگر شهرهای کرانه باختری مانند نابلس و جنین، به ندرت شاهد درگیری یا ظهور یک زیرساخت سازمان‌دهی‌شده گسترده بوده است.»

این رسانه به نقل از یک منبع امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین نوشته بود: «آنچه در اریحا جریان داشت، از تلاش‌های جنبش حماس برای تشکیل گردان‌های مسلح در تمام نقاط حکایت داشت و این مسئله‌ای است که تشکیلات خودگردان باید از به آن توجه داشته باشد.»

هاآرتص همچنین گفت: «در کنار رام الله، اریحا جزء شهرهایی بود که بیشترین ارتباط را با نهادهای تشکیلات خودگردان داشت و از آموزشگاه افسران پلیس، دانشگاه الاستقلال و همچنین زندان‌های مرکزی برخوردار بود.»

منابع فلسطینی پیش از انجام ترور گزارش داده بودند که نظامیان رژیم صهیونیستی موانع نظامی در ورودی‌های اصلی و فرعی شهر اریحا قرار داده‌ بودند و با اعمال محدودیت برای عبور و مرور خودروهای فلسطینی باعث ایجاد ترافیک سنگین در ورودی‌ها این شهر شدند.

دستپاچگی و ترس سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تا جایی پیش رفت که «جهاد ابو العسل» استاندار اریحا گفته بود نظامیان صهیونیست در برابر تردد دانشجویان، بیماران و بازرگانان از طریق گذرگاه‌های نظامی محدودیت ایجاد کرده‌اند و با ورود به منازل شهروندان آن‌ها را دستگیر می‌کنند.

براساس گزارش‌های منتشرشده پیش از ترور، نظامیان رژیم صهیونیستی به مدت چند روز اریحا را تحت محاصره خود قرار داده بودند تا اعضای گردان اریحا را شناسایی و آن‌ها را ترور کنند. 

خبرگزاری تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا) به نقل از «عبدالکریم سدر» شهردار اریحا گزارش داده بود که کابینه رژیم اشغالگر به محاصره شهر اریحا و تحمیل سیاست مجازات جمعی علیه ساکنان آن به خصوص شهروندان اردوگاه عقبه جبر می‌پردازد.

نیروهای رژیم صهیونیستی بالاخره، هفته گذشته، با تجهیزات نظامی گسترده وارد اردوگاه عقبه جبر در اریحا شدند و با محاصره یک ساختمان مسکونی با شماری از نیروهای مقاومت وارد درگیری شدند. به دنبال این درگیری، پنج فلسطینی به شهادت رسیدند و دو تن دیگر نیز مجروح شدند. هشت فلسطینی دیگر نیز از جمله یک عضو ارشد حماس به نام «شاکر عماره» توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر شدند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول