اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

استقبال استان‌های کشور از اجرای سیاست تمرکز زدایی در جشنواره فجر 41

استقبال خوب مردم از فیلم‌های چهل ویکمین جشنواره فجر در استان‌های مختلف کشور هوای تازه‌ای به این رویداد فرهنگی هنری دمیده است.

استقبال استان‌های کشور از اجرای سیاست تمرکز زدایی در جشنواره فجر 41

به گزارش گروه هنر و رسانه خبرگزاری فارس، با شروع نمایش فیلم‌های جشنواره در استان‌های مختلف استقبال مردم از این آثار بسیار پرشور توصیف شده است. به نظر می‌رسد هر چه سیاست تمرکززدایی بیشتر رنگ اجرایی به خود می‌گیرد به همان اندازه هم میزان همگرایی و کنشمندی مردم این استان‌ها در همراهی با این سیاست‌ها بیشتر دیده می‌شود.

در دو روز اول جشنواره فیلم فجر، استقبال از فیلم‌ها در اغلب استان‌ها بسیار خوب و بعضا، خارج از تصور گزارش شده. در همین دو روز برخی فیلم‌ها به سانس فوق العاده رسیده و خبر می‌رسد که بلیت برخی فیلم‌ها هم سر از بازار سیاه در آورده است. این یعنی که سیاستگذاری‌ها برای رسیدن به سینمای خارج از پایتخت موفق بوده است و استان‌های ما پتانسیل شگرفی برای جذب مخاطب دارند.

تا همین الان هم مخاطبان استانی بخش عمده ای از مخاطبان سینمای ما را تشکیل می‌دادند. استقبال فوق العاده مردم از فیلم های جشنواره فیلم فجر در استان ها و شهرستان ها دلیل روشنی براین ادعاست که سینمای ما هنوز حق مطلب را در باره این حجم از تماشاگر بالقوه ادا نکرده و کار درخوری درباره این میزان همراه بودن انجام نشده است یا اگر انجام شده باید هم شتاب بیشتری گیرد وهم  بسیار بیش از این ها باشد.مخاطب شهرستانی اصولا مخاطب وفاداری است. اساسا خیلی از تهیه کنندگان و پخش کنندگانِ  با تجربه فیلم روی فروش فیلم‌ها به مخاطبان استانی حساب ویژه ای بازکرده‌اند و از این رهگذر همیشه توانسته‌اند در گیشه جواب بگیرند.

اساسا مخاطب شهرستانی مخاطب همراهی است. سینمای وطنش را دوست دارد. فقط باید زیرساخت‌های سینما را در استان ها و شهرستان‌ها توسعه داد و فیلم‌هایی را نمایش داد که در راستای سلایق و ذائقه های مردم این مناطق باشد.  

در جشنواره چهل و یکم تعداد زیادی فیلم وجود دارد که خارج از تهران و با فرهنگ و جغرافیای شهرستان‌های مختلف جلوی دوربین رفته‌اند و احتمالا، می‌توانند بخشی از سلیقه مردم این مناطق را پوشش دهند که این اتفاق بزرگی است. اساسا سیاست‌های تازه سازمان سینمایی بر توجه به فیلسمازان جوان و فرهنگ مناطق مختلف کشور و تمرکزدایی استوار است.

وقتی مردم استانها به نوعی دغدغه‌ها و مسائل خود را بر پرده سینما می‌بینند خواه ناخواه جذب آن می‌شوند. سینمایی که آورده‌ای برای مخاطب ندارد و نقاط اشتراکی کمرنگی با خواسته‌ها و نیازهای مخاطب دارد دیر یا زود آن مخاطب را از دست خواهد داد. فیلم‌های ایرانی در همه نقاط ایران مخاطبان زیادی دارد و فیلم‌هایی که بتوانند به نوعی بازتاب فرهنگی، اجتماعی، قومی و آیینی مردم آن مناطق باشند به همان میزان امکان دیده شدنشان هم بیشتر خواهد بود.

در چند سال گذشته نمایش فیلم‌هایی که رنگ و بوی بومی داشته‌اند و از ساخت مناسبی نیز برخوردار بوده‌اند در مواجهه با مخاطب موفق بوده‌اند. اگر چه به طور معمول فیلم‌های خوش ساخت که شخصیت‌ها و داستان جذابی را نمایش می‌دادند هم با استقبال این مخاطبان روبرو شده‌اند.

از سال‌ها پیش برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها و شهرستان‌ها به یکی از دغدغه‌های مدیران فرهنگی تبدیل شد. استقبال مخاطبان شهرستانی در گوشه و کنار کشور از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال یکی از ویژگی‌های جشنواره فیلم فجر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول