اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

رونمایی از کتاب «یاران امام خمینی(ره) به روایت اسناد ساواک، مرحوم آیت‌الله سید حسن موسوی شالی» در قزوین

مراسم رونمایی از کتاب «یاران امام به روایت اسناد ساواک، مرحوم آیت‌الله سید حسن موسوی شالی» که توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات گردآوری و انتشار یافته، در قزوین برگزار شد.

رونمایی از کتاب «یاران امام خمینی(ره) به روایت اسناد ساواک، مرحوم آیت‌الله سید حسن موسوی شالی» در قزوین

 به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیین رونمایی از کتاب یاران امام(ره) به روایت اسناد ساواک مرحوم آیت الله سید حسن موسوی شالی پیش از ظهر امروز با حضور رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی وزارت اطلاعات، رئیس مرکز اسناد تاریخی وزارت اطلاعات و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

این دومین کتاب روایت اسناد ساواک است که به همت  وزارت اطلاعات در استان قزوین گردآوری و رونمایی می‌شود. مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، ۱۲ جلد کتاب را در استان قزوین به چاپ رسانده است که چهار جلد آن مربوط به روز شمار انقلاب اسلامی در استان، ۲ جلد مربوط به مساجد و شش جلد آن نیز به معرفی شخصیت های انقلابی استان قزوین پرداخته است.

آیت الله سیدحسن موسوی شالی در سال 1285 هجری شمسی در شهر شال از توابع شهرستان بوئین زهرا در خانواده ای روحانی که به تقوی و پاکی و فضیلت اشتهار دارند، به دنیا آمد.

ایشان در سال 1310 هجری شمسی به نجف اشرف رفت و در مدت 23 سال اقامت در این شهر تحصیلات اولیه و سپس عالیه را در محضر آیت الله خویی و آیت الله قاضی گذراند.

آیت الله موسوی شالی با کسب مدارج علمی و فقهی در شهر نجف اشرف موفق به اخذ مدارج اجتهاد از محضر علمای بزرگ و عالیقدری نظیر آیات عظام آیت الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت الله اصطهباناتی و آیت الله مستنبط شد.

آن مرحوم با کسب مدارج علمی اخلاق و تزکیه نفس، اجازه نقل احادیث اهل بیت معصومین (ع) را از آیت الله طهرانی(ره) صاحب کتاب الذریه و آیت الله مرعشی نجفی (ره) به دست آورد.

وی پس از 23 سال در سال 1333 به شهر شال زادگاه خود مراجعت کرده و منشا خدمات بسیاری در این منطقه شد و به همراه شهید محراب آیت الله مدنی نسبت به احداث مدرسه اسلامی در این شهر اقدام کردند.

آیت الله موسوی شالی در سال 1341به قزوین آمده ودر این شهر نسبت به ترمیم مدارس علمیه شهر و رونق آنها تلاش کرد. آن مرحوم همچنین در مبازره مردم ایران علیه رژیم طاغوت حضور فعال داش. ایشان در سال 1358 از سوی امام خمینی (ره ) به عنوان امام جمعه شهرستان تاکستان منصوب شد و در همین سال نیز اقدام به ایجاد حوزه علیه تاکستان کردند که تاکنون بیش از 300 طلبه را تربیت کرده است.

وی تا سال 1382 به مدت 24 سال به عنوان امام جمعه تاکستان به اقامه نماز پرداختند که در این سال به دلیل بیماری استعفا دادند. آیت الله موسوی شالی همچنین یک دوره به عنوان نماینده استان زنجان و قزوین در مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند. این عالم جلیل القدر در سال ۱۳۸۵ درگذشت.

گفتنی است پیش از این کتاب «یاران امام خمینی (ره) به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله علی اسلامی» از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر شده بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول