اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اشعار استاد شهریار شعر ترکی را زنده کرد/ شهریار حلقه وصل تمام فرهنگ های ایرانی

رئیس دانشگاه تبریز گفت: سرزمین پهناور ایران مهد علم و خرد ورزی با پیشینه‌ای طولانی، پذیرای بسیاری از دانشمندان، علما و فرهیختگان بوده و تاریخ بر این موضوع گواهی دارد.

اشعار استاد شهریار شعر ترکی را زنده کرد/  شهریار حلقه وصل تمام فرهنگ های ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نصرالله زاده چهارشنبه در نشست جشنواره نشان علمی و فرهنگی شهریار اظهار داشت: سرزمین پهناور ایران مهد علم و دانش و خردورزی است و بستر ظهور و بروز بسیاری از علما و ادبا و دانشمندان بوده و ترکیبی معجون از اقوام، فرهنگ ها و زبان های مختلف است که صده های طولانی با مسالمت و به نیکی کنار هم زندگی کرده اند و اکنون ما میراث دار ایرانی متحد با تکثر و تنوع فرهنگی و قومی هستیم و در عین این تکثر، وحدت و استقلال خود را حفظ کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه عده ای قلیل به دنبال خدشه دار کردن این اتحاد هستند، ادامه داد: به تبریز افتخار می کنیم، تبریزی که علما، شعرا، رشید مردان و سلحشورانش در تاریخ از آذربایجان و کل ایران و استقلال آن حراست کرده اند و به گفته رهبری آذربایجان سر ایران است و تبریز مانند نگینی بر تارک ایران می درخشد و شهریار نیز نگین شعر و ادب معاصر فارسی است و اشعار ترکی وی نیز این شاخه ادبی را احیا کرده و وسعت بخشیده است.

رئیس دانشگاه تبریز از شهریار به عنوان حلقه وصل تمام فرهنگ های ایرانی نام برد و افزود: البته برخی با اغراض سیاسی و بی توجه به آموزه های دینی و فرهنگی می خواهند از این تنوع فرهنگی به ویژه در منطقه ما سوءاستفاده کنند اما شهریار همه اینها را درهم نوردیده و به حلقه وصل فرهنگی منطقه تبدیل شده و نفوذ شعر وی را در بسیاری از کشورهای همجوار می بینیم و این ناشی از دیانت و وطن پرستی اوست که ملت ها و فرهنگ ها را به هم گره می زند.

وی تصریح کرد: شهریار با عبور از همه بدخواهی ها الگویی را ارائه داده که با پیروی از آن نه تنها می توانیم همراه دیگر ملت ها و قومیت ها زندگی کنیم بلکه به عنوان ید واحده در مقابل استکباری بایستیم که به دنبال اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه هستیم.

نصرالله زاده گفت: متأسفانه برخی مسئولان کشورهای منطقه غافل از این امر در دام توطئه های دشمنان افتاده اند و بازیچه دست کسانی شده اند که هیچ قرابتی با فرهنگ و ماهیت منطقه دارند و به بهانه این اختلافات از آن سوی مرزها وارد منطقه شده و خطری جدی برای کشورهای منطقه می شوند.

گفتنی است در پایان نشست هفتمین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار از برگزیدگان جشنواره از ایران، ترکیه و ارمنستان با اهدای نشان جشنواره و جوایز در نظر گرفته شده تجلیل شد و این در حالی است که گویا برخی برگزیدگان جشنواره از آذربایجان به دلیل ممانعت مسئولان این کشور از دریافت جوایز خود بازماندند.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول