به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر ۱۱ هزار و ۵٠٠ کیلومتر راه وجود دارد و به همین دلیل بهعنوان چهارراه ترانزیت کشور مطرح است که در این مسیر تردد سایر استانها رقم میخورد و این مورد باعث تلاش مضاعف همکاران در بخش حملونقل میشود.
وی افزود: در سطح استان بهطور سالیانه ۵۴ میلیون تن بار جابهجا میشود که در همین راستا رتبه اول کشور را داریم همچنین سالانه بالغ بر ۷ میلیون و ۲٠٠ هزار مسافر در استان جابهجا میشوند که در این زمینه نیز رتبه سوم کشور را داریم.
دادخواه عنوان کرد: یکی از معایب چهارراه ترانزیت بودن سطح کشور این است که روزانه یک میلیون و ۲٠٠ هزار تردد در راهها رقم میخورد که خساراتی وارد میکند یعنی بالغ بر هزار و ۲٠٠ کیلومتر خرابی راهها را داشتیم که با قرارداد منعقد شده حدود ۳٠٠ کیلومتر از آن با هزینه ۶٠٠ میلیارد تومان لکهگیری و روکش شد و همچنان در حال انعقاد قرارداد هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با اشاره به بارشهای سطح استان در سال جاری یادآور شد: این بارشها برای راهداران سختیها و مشقتهایی داشت اما با این وجود طرح زمستانیمان با ۵۹٠ دستگاه ماشینآلات و ۷۵٠ نفر در حال اجرا است و در این راستا با وجود ۱٠۲ اکیپ در سطح استان تا امروز مشکل خاصی مطرح نبوده و علیرغم حجم بالای بارشها توانستیم راهها را باز نگهداریم.
هزار و ۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیسجمهور
وی بیان داشت: در سفر رئیسجمهور هزار و ۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای بازه زمانی ۳ ساله اخذ کردیم که هزار میلیارد برای روکش راهها، ۵٠٠ میلیارد برای رفع نقاط پرتصادف، ۳٠٠ میلیارد تومان برای بهسازی و توسعه راههای روستایی و ۱٠٠ میلیارد تومان برای نگهداری راهها است و با پیگیریها باب ابلاغات آن باز شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با اشاره به دستاوردهای اداره کل راهداری استان خاطرنشان کرد: در جشنواره شهید رجایی کسب رتبه برتر را در شاخصهای اختصاصی و عمومی را داشتیم و در سطح کشور نیز برای عملکرد خوب و رضایتمندی رتبه اول را کسب کردیم.
دادخواه با اشاره به افزایش آمار تلفات جادهای کشور اظهار داشت: با تلاش همهجانبه در کاهش تلفات حوادث رانندگی در رتبه سوم کشور قرار داریم و بر خلاف سطح کشور، روند کاهشی را در این باره حفظ کردیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در خصوص هزینه اصلاح و ایمنسازی جادهها تأکید کرد: یک کیلومتر لکهگیری آسفالت بالغ بر یک میلیارد و ۸٠٠ هزار تومان هزینه دارد و خط وسط راهها که کمترین کار برای ایمنسازی است بالغ بر ۸٠ میلیارد هرینه دارد که ۱٠ تا ۱۵ درصد اعتبار را ارائه میدهند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اصلاح و ایمنسازی جادههای سطح استان توضیح داد: آزادراه اصفهان کاشان به عهده بخش خصوصی است و آنچه که پیگیری شده اخیرا قراردادی با ۶٠ میلیارد تومان هزینه منعقد شده است.
دادخواه پیرامون قراردادهای منعقد شده برای اصلاح جادهها عنوان کرد: در حوزه اصفهان به الیگودرز بالغ بر ۳٠ میلیارد تومان پروژه روکش انجام شد و ۱٠۸ میلیارد تومان در قالب ۲ قرارداد مشخص شد که پس از تعطیلات نوروزی ادامه آن صورت خواهد گرفت، در خصوص محور ترانزیت کاشان به سمت اردستان، نائین، اردکان در قالب ۴ قرارداد و یک مناقصه بالغ بر ۲۲٠ میلیارد تومان روکش اسفالت در حال اجرا است همچنین در حوزه راههای جنوب اصفهان به سمت زرینشهر و بهارستان و سهراهی مبارکه ۱۱٠ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد همچنین شهرضا به سمیرم، دهاقان و بروجرد و مبارکه به بروجن در مرحله مناقصه است.
در بازه زمانی سه ساله خرابیهای شدید اصلاح خواهد شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه راههای فرعی ۶٠ میلیارد تومان قرارداد در حال پیگیری است، گفت: برای روکشهای حفاظتی راههای روستایی بالغ بر ۸٠ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و امید است سال آینده بهبود رویه اصلی آسفالت را شاهد باشیم و پیشبینی این است در بازه زمانی سه ساله خرابیهای شدید را اصلاح کنیم.
وی یادآور شد: اولویتهایمان در ترمیم خرابیهای شدید است که در این راستا عمده خرابیها ناشی از اضافه تناژ است و برای حل این معضل طرحهایی در معاونت حمل و نقل با کمک پلیس در حال برنامهریزی است.
دادخواه در پاسخ به سؤالی در خصوص نظارت بر تخلفات جادهای مطرح کرد: باید سیستم را به سمتی ببریم تا با مرتبط کردن تجهیزات این کار انجام شود، عمده تخلفات اضافه تناژ مربوط به حمل معادن است و در همین راستا مصوباتی مقرر شد تا بخش عمدهای از راهها حفاظت شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان اعلام کرد: عملیات قابل انجام توسط ماشینآلات را بهصورت امانی در کل استان انجام دادیم و وارد مناطق فرعی شدیم، از ۱٠۹ نقطه پر خطر، ۳۹ نقطه رفع شده و دیگر نقاط با اقدامات ایمنسازی به جز ۵ نقطه که اعتبارات ویژه نیاز دارد و در قالب اعتبارات سفر قرار گرفت، در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان باری ۲۳ و مسافر ۱۴ سال است که این اعداد، آمار خوبی نیست، گفت: بهدنبال بازسازی ناوگان مسافربری هستیم و تلاش این است سال آینده به مالکان اتوبوس ۷٠٠ تا ۸٠٠ میلیون تومان وام داده شود.
بهدنبال تناسب میان میزان ترددها و اعتبارات استان هستیم
دادخواه در خصوص پروژههای دهه فجر اداره با بیان اینکه در دهه فجر بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه قابل بهرهبرداری داریم، عنوان کرد: ۵۳٠ میلیارد پروژه روکش آسفالتراهها، ایمنسازی سهراهیها و رفع نقاط پرتصادف با هزینهای بالغ بر ۶۲.۵ میلیارد تومان، ایمنسازی راهها با هزینهای بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان، نگهداری راههای استان ۱۱۶ میلیارد تومان، در بخش زیرگذرها ۴۸.۵ میلیارد تومان، ساخت راههای روستایی و احداث ۳۶ کیلومتر با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان، راهدارخانهها نیز ۶.۵ میلیارد تومان، ماشینآلات ۳.۵ میلیترد تومان و سیستمهای هوشمند ۱۸ میلیارد تومان، احداث مراکز معاینهفنی ۲٠ میلیارد تومان و احداث پل عابرپیاده با ۳.۵ میلیارد تومان، افتتاح مجتمع خدمات رفاهی از جمله پروژههای دهه فجر است.
عمر ماشینآلات سنگینمان بیش از ۲٠ سال است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون شرایط فعلی تجهیزات اداره کل راهداری تأکید کرد: عمر ماشینآلات سنگینمان بیش از ۲٠ سال است و از طرفی قطعات اصلی کمیاب است، در تجهیزات شرایط بهتری داریم و سالانه خریدهایی انجام میشود، بهطور خلاصه ۵۹٠ دستگاه ماشینآلات و ۲٠٠ دستگاه تجهیزات داریم که نسبت به طول راههای استان کم است.
در ادامه این نشست مهدی فقهی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در خصوص سهراهیهای جادهها اظهار داشت: در این باره ۳٠٠ نقطه در راههای استان شناسایی و در دستور کار قرار گرفته و در این راستا برای بسیاری از نقاط با همکاری دهیاریها تفاهمنامههایی انجام شده و اقدامات عملیاتی برخی در حال انجام است.
وی در خصوص پروژههای در دست اقدام این معاونت تصریح کرد: در حال حاضر ۳٠ میلیارد تومان قرارداد خطکشی داریم که ۷ هزار کیلومتر آن در دستور کار است و تا پایان سال انجام شود، برای حفاظها ۱٠ میلیارد تومان قرارداد داریم، همچنین ۳۳۳ کیلومتر روشنایی در سطح راهها داریم که نقشی ویژه در کاهش تصادفات دارد، ۶ میلیارد و ۳٠٠ میلیون تومان نیز قرارداد تابلو علائم داریم.
نیامند اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای اصلاح خرابیهای شدید هستیم
وی در خصوص اعتبار لازم برای روکش راهها عنوان کرد: هزار و ۲٠٠ کیلومتر خرابی شدید داریم که برای این مورد بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در این راستا نیازمند کمک ویژه هستیم.
فقهی در خصوص سامانههای موجود در زمینه حمل و نقل جادهای تصریح کرد: در استان اصفهان ۱۹۲ سامانه دوربین ثبت تخلفات، ۱۱ سامانه تویع حین حرکت، ۱۸ سامانه تابلوهای تمام متغیر، ۱۴۴ سامانه تردد شمار، ۵۵ سامانه پایش راهها، ۴۴ سامانه نظارت تصویری موجود است که درتمام این موارد رتبه اول کشور را داریم.
در پایان نیز محمدعلی صلواتی، معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان اظهار داشت: در سطح استان ۱۱ سامانه حین حرکت داریم که تخلفات را با درصد خطایی شناسایی میکند و پلیس راه در ادامه موظف به اعمال قانون است.
وی تأکید کرد: کنترلهای فناورانه و سیستمی در مرکز مدیریت راهها در حال انجام است و تلاش این است تا با پلیس راه تعاملی داشته باشیم و خودروهای متخلف را اعمال قانون کنیم.
صلواتی عنوان کرد: طبق آمار پلیس راه شاهد کاهش تخلفات در حوزه اضافه تناژ بودیم اما همچنان از طریق سامانهها کنترل انجام میشود و در این راستا تخلفات مستمر شناسایی میشود تا علاوه بر برخوردهای اداره کل و پلیس راه، بهصورت کیفری برخورد شود.
پایان پیام/۶۳۱۲۵/آ