اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اجرای آبیاری نوین در ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشور در دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم به تناسب اعتباراتی که ارائه شد سیستم های آبیاری نوین اجرا گردید که از سال گذشته تاکنون ۱۳۵ هزار هکتار آن محقق شده است.

اجرای آبیاری نوین در ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشور در دولت سیزدهم

رضاسرافرازی مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از پروژه های حوزه گچساران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: از پروژه های حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بازدید شد.

 وی بیان کرد: کهگیلویه و بویر احمد از لحاظ اقلیم جغرافیایی، وضعیت منابع آبی و کیفیت خاک بسیار خوبی برخوردار است، این استان حدود بالای ۱۰ درصد از منابع آبی کشور را تامین می کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که می توان برداشت محصولات کشاورزی را با بالاترین کیفیت داشته باشد و این نیازمند اجرای طرح های زیربنایی، آبی-خاکی، سیستم های نوین آبیاری و سایر عملیات به زراعی می باشد.

 سرافرازی با اشاره به اینکه یکی از اهداف جهاد کشاورزی بهره وری است، عنوان کرد: در سطح کلان در کل کشور به دلیل اینکه با محدودیت منابع آبی برخوردار هستیم یکی از سیاست های اصلی کشور در کشاورزی تمرکز بر روی بهره وری است.

وی گفت: از منابع آب و خاک می توانیم بیشترین استفاده را کرده و به حوزه امنیت غذایی کشور کمک کنیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در همین راستا در حوزه طرح های زیربنایی طرحهای مهمی را جهاد کشاورزی در دست اجرا دارد، که از شاخص ترین آنها می‌توان به اجرای سیستم نوین آبیاری اشاره کرد.

سرافرازی بیان کرد: حدود ۸/۵ میلیون هکتار اراضی کشور که تاکنون ۳ میلیون هکتار آن سیستم آبیاری نوین اجرا شده از این میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار توسط اعتبارات دولتی و حدود ۳۰۰ هزار الی ۴۰۰ هزار هکتار آن نیز توسط خود مردم اجرا گردیده است.

 وی افزود: این اجرای سیستم های نوین آبیاری با توجه به اینکه افزایش راندمان با اجرای این طرح ها به وجود می آید و به اهداف جهاد کشاورزی کمک می کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کشور ادامه داد: در کنار این مقوله به تامین آب و تجهیز نوسازی اراضی، مرمت و بازسازی قنات، طرح احیای عملیات آب و خاک در تعاونی‌های تولید نیز می‌تواند به این هدف کمک کند به تناسب تامین اعتبارات که هر ساله به صورت سنواتی صورت گیرد.

سرافرازی یادآور شد: جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را هم در دست اجرا و در دست مطالعه برای کمک به مصرف آب در کشور دارد و در نهایت نیز آنها می توانند به تقویت امنیت غذایی در کشور کمک کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کشور تصریح کرد: بخش قابل توجهی از گندم تولیدی که نیاز استراتژیک کشور بوده از طریق اراضی دیم تامین می‌شود عملکرد در حوزه اراضی دیم بیشتر به میزان نزولات جوی در آن سال متکی است که اگر قابل توجه باشد عمل کرد آن سال خوب خواهد شد.

 وی بیان کرد: در کنار نزولات جوی که دست ما نیست تغذیه کودی، حفاظت از خاک نیز می‌تواند به افزایش عملکرد در اراضی دیم کمک کند.

 مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال جاری در بخش آب و خاک حدود ۴ هزار میلیارد تومان مصوب اعتبارات وجود داشته است، که تاکنون حدود ۲۵ درصد آن محقق گردید با تحقق مابقی اعتبارات اهداف کلان جهاد کشاورزی محقق می شود.

 سرافرازی گفت: هر ساله برنامه ما برای آبیاری تحت فشار حداقل ۲۵۰ هزار هکتار است این آمادگی وجود دارد ولی باید اعتبارات مورد نیاز آن نیز تامین شود تا اهداف محقق شود.

 مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در دولت سیزدهم به تناسب اعتباراتی که ارائه شد سیستم های آبیاری نوین اجرا گردید که از سال گذشته تاکنون ۱۳۵ هزار هکتار آن محقق شده است.

انتهای پیام/۸۲۰۳۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول