به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نسل جوان، با همان روشنبینی که در اوّل انقلاب وجود داشت، امروز هم وجود دارد، جوان دهه هشتادی که نه جنگ، نه امام و نه انقلاب را دیده امّا همان مفاهیم را با همان اقتدار که آن روز یک جوان فهمیدهای دنبال میکرد، دنبال میکند، دهه هشتادیها جوانهای نورسی هستند که همان روحیه جوانِ در میدان جنگ در آنها وجود دارد.
در میان آنها، متین صادقی متولد سال ۸۵، است که پایه یازدهم تحصیل میکند و مدال نقره المپیاد سواد رسانهای دارد، وقتی از او میپرسم، «چه کسانی را در موفقیت خود سهیم میدانی؟» بعد از لطف خدا و پدر و مادرش، نام سازمان سمپاد و باشگاه سواد رسانهای را میآورد.
وی خوشصحبت است و کلمات را درست و به جا استفاده میکند، از نحوه حرف زدنش، مشخص است اهل مطالعه است تا جایی که در توصیه به هم سن و سالهایش میگوید:« شایسته است هم سن و سالانم به مطالعه به ویژه علوم اجتماعی بپردازند، بسیاری از ما به دلیل اینکه رشته علوم تجربی یا ریاضی را انتخاب کردیم وقت نکردیم که مطالعه آزاد داشته باشیم، اگر هم وقت داشته باشیم، به این مطالب بیتوجه هستیم چون فکر میکنیم برایمان مفید نیست ، مطالعه علوم اجتماعی برای ما به شدت نیاز است زیرا روزانه با همین مطالب سر و کار داریم و همانقدر که مطالعه دروس کنکور به شما کمک میکند که آیندهتان را بسازید، مطالعه علوم اجتماعی هم در ساختن زندگی موفق موثر است و تنها عامل موفقیت به نظر من مطالعه است».
از مدالآور المپیاد سواد رسانهای، درمورد سختیهای این راه میپرسم، تعابیرش برایم جالب است، میگوید« نمیتوانم اسم تلاشهایم را سختی بگذارم» ولی دو چالش همچنان گریبانگیرش است و این چنین بیان میکند: همواره دو چالش مرا با خودش درگیر کرده، یک توزیع متوازن وقت و تمایز قائل شدن میان کارهای متفرقه، رسانهای، کنکور و آزمونهای مدرسه و دوم اینکه کسانی که برایشان فعالیت رسانهای میکنیم برای ما ارزشی قائل نیستند آن اشخاص ممکن است مردم باشند که در راه ارتقای سواد رسانهای کار میکنیم و ممکن است مسوولین باشند که از آنها درخواستی داریم و یه ارتقا بحث رسانه کمک میکنند.
ورود سواد رسانهای به مدارس، امیدبخش است
وی درباره مفهوم سواد رسانهای این طور توضیح میدهد: سواد رسانهای، مفهوم نسبتا جدیدی است که در ۷۰ سال اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم باب شده و به طور کلی به فوت و فن استفاده از رسانهها و راستیآزمایی اخبار میشود گفت رسانه، رسانه فقط شبکههای اجتماعی نیست و روزنامهها، رادیو، تلویزیون و حتی یک تریبون ساده میتواند یک رسانه باشد، همه با این علم سر و کار داریم و نیاز داریم آن را مطالعه کنیم ولی شاید در زندگی بسیازی از افراد جایی نداشته و اسمش را نشنیده باشند با ورود سواد رسانهای به مدارس، کار بهبود یافته اما همچنان نیاز به کار دارد و همین که اسم سواد رسانهای حتی به میزان کمی میان مردم و دولتمردان شنیده میشود، جای شکر دارد.
سواد رسانهای در ایران چه پیشرفتهایی داشته؟
با توضیحاتش برایم سوال شد، سواد رسانهای در ایران چگونه است و چه پیشرفتهایی داشته و در پاسخ گفت: قطعا پیشرفتهایی داشته از جمله اینکه ورود کتابی موسوم به سواد رسانهای در دبیرستانها کارآمد و اثربخش است که اکثریت مردم را با مفاهیم سواد رسانهای آشنا کند و به عنوان یک مخاطب منفعل در رسانهها شناخته نشوند.
زندگی طبقاتی در رسانهها
وی افزود: در اذهان مردم اینکه به صورت متمرکز یک سری مفاهیم تحت عنوان سواد رسانه را به خورد خواننده بدهیم نمیتواند اثربخش باشد و اگر مخاطب متوجه حرف ما هم شود، هیچ وقت نمیتواند یک مخاطب فعال و کنشگری که آشنا به سواد رسانهای فعالیت میکند، باشد، فکر میکنم روزی که همه بتوانیم فعالانه کنش کنیم و رسانه به حوزهای برای ارتباط پویا و متقابل تبدیل شود، آن روز قله ما در سواد رسانه است چون در حال حاضر مخاطبین به دو دسته تاثیرپذیر و تأثیرگذار تبدیل میشوند و رسانهها به طور طبقاتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهند.
صادقی درمورد المپیاد سواد رسانهای نیز این طور توضیح داد: یک المپیاد دانشآموزی است که پایههای دهم و یازدهم میتوانند شرکت کنند و در سه مرحله برگزار میشود، مرحله اول متشکل از ۵۰ تست چهارگزینهای است که از کتاب سواد رسانهای دبیرستان و کتاب منطق است مرحله دوم اگرچه منابع مشخصی ندارد و یک سری کتابهای چاپ شده موجود است و به ۵ سوال تشریحی باید پاسخ داد، مرحله سوم غیرقابل پیشبینی است و به داورهای المپیاد بستگی دارد ممکن است از شما طرحی بخواهند که واقعا قابل پخش حتی در صدا وسیما باشد یا به عنوان یک اپلیکیشن در دسترس عموم قرار بگیرد.
نقش سواد رسانهای در تبیین دستاوردهای انقلاب
مدالآور المپیاد سواد رسانهای درمورد نقش سواد رسانهای در تبیین دستاوردهای انقلاب اظهار میکند: با بهرهگیری از سواد رسانهای میتوانیم دو رویکرد را در فضای مجازی از خود به جا بگذاریم؛ مقابله با اکاذیب و شایعههای ضد انقلاب که با تکنیکهای سواد رسانهای میشود صدق یا کذب یک خبر را آشکار کرد، رویکرد دوم تبیینی است که میتوانیم با تکنیکهای سواد رسانهای دستاوردها را برجسته کنیم و طوری پخش کنیم که خوانندگان، از همه اقشار باشند و با آگاهی بیشتر نگرشی به این دستاوردها و انقلاب پیدا کنند.
فاطمه جوکار، دانشجوی دو رشته حقوق و مدیریت بیمه اکو است، ۲۰ ساله است و میگوید برایش هیچ افتخاری بالاتر از تلاش زیر پرچم ایران و اسلام نبوده و نیست و هر موفقیت از جمله درسی و هنری از جمله فعالیتهایی که در زمینه صدا و دوبله داشته را لطف الهی میداند و درمورد سختیهای راهش میگوید: مسیری که هر فرد موفقی طی میکند جدا از مشکلات درونی جامعه نبوده و من از جمله این سختیها به ناامیدی میتوانم اشاره کنم که توان این را دارد که فردی را از جمله من از مسیرش کنار بزند، و توفیقی که فرد برای خدمت به کشورش دارد را از دست بدهد.
وظیفه روسای کشور، خدمت به ملت است
وی در مورد رشته حقوق بعد از دوران انقلاب اسلامی میگوید: رشته حقوق در کشور ما در ابتدا از نظام حقوقی فرانسه و بعد از انقلاب از فقه امامیه تاثیر پذیرفت و نظام حقوقی اسلامی ما چه در زمینه جزا و کیفر و چه در زمینه حقوق مدنی و حقوق فردی افراد، عدالت و حق و تکلیفی که مشخص شده را سرلوحه کارش قرار داده و آن را به اجرا گذاشته، از مهمترین قسمتهای حقوق که به شدت این موضوع برایم جذاب است این است که در نظام حقوقی ما که متمایز از نظامهای حقوقی دیگر است، تقدم تکلیف و مسوولیت بر حق امتیاز برای روسای کشور در نظر گرفته شده یعنی هدف سواستفاده از سرمایه نیست و تنها وظیفه روسای کشور خدمت به ملت است.
جوکار در مورد انتخاب رشته مدیریت بیمه اکو اینطور توضیح میدهد: مدیریت بیمه اکو هم که به زبان انگلیسی در حال حاضر در حال تدریس است از این نظر برایم جاذبه داشت که از طریق آن میتوانستم پلی به فضای بینالملل داشته باشم و میتوانستم این ارتباط را در راستای خدمت به کشورم قرار دهم.
قدرت تحلیل، مایه نجات جوانها از موجسواری
این دانشجو در توصیهای به هم سن و سالهایش میگوید: توصیهام به هم سن و سالهای خودم اول از همه این است که ایمان و توکل داشته باشند که موجب پشتکار و امیدواری میشود، توصیه دوم مطالعه که به فرد قدرت تحلیل میدهد باعث میشود با هر موجی که در جامعه ایجاد میشود این طرف و آن طرف کشیده نشوند و باعث میشود هدف و مسیر مشخص داشته باشند، چیزی که در این سالها به عنوان یک دهه هشتادی به آن رسیدم و آن را حجت و دلیل معتبر خودم قرار دادم، دو اصل و عنصر جمهوریت و اسلامیت است که در کشور ما توسط انقلاب به تثبیت رسید.
وی در پایان بیان کرد:همان طور که به زعم امام خمینی(ره) دهه فجر نماد فداکاری و عظمت ایرانیان است، این انقلاب و به تبع آن جمهوری اسلامی، یک فرصت را به جوانان و نوجوانان داد که زیر سایه اسلام و در حدود آن، عدالت اسلامی به رشد اندیشه خودشان بپردازند همانطور که سالهای قبل، این مردم متحد شدند و جان دادند، این مردم نه تنها برای منافع خودشان بلکه به نمایندگی از همه مردمان آزاده و مسلمانان جهان از خود میتوانند فداکاری نشان دهند.
پایان پیام/۶۳۱۲۴/آ/