خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امسال یازدهمین دوره نمایشگاههای دانشآموزی مدرسه انقلاب با تمرکز بر استقلال ملتهای آزاده جهان و معرفی استعمارگران، به صورت حضوری در بخش نمایشگاهی و با تکیه بر عنصر روایت و بهرهگیری از عناصر مختلف هنری برگزار شد.
قرار است منتخبین استانها به یک رویداد تربیتی و تشکیلاتی ملی با عنوان «راویان تمدن» دعوت شوند. در خصوص مدرسه انقلاب با چند نفر از دانشآموزانی که برای برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب همت گماردند، به گفتوگو نشستیم.
نرگس یوسفخانی دانشآموز پایه یازدهم رشته شبکه و نرمافزار هنرستان نرگس، زینب اوراعی دانشآموز پایه یازدهم رشته شبکه و نرمافزار هنرستان نرگس، محدثه سادات احمدی دانشآموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی مدرسه بعث و هانیه صادقی دانشآموز پایه یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی مدرسه دخانچی به همراه مربیشان فاطمه سادات مرادی معاون انجمن اسلامی دانشآموزان شهر تهران واحد خواهران مهمان خبرگزاری فارس بودند تا از فعالیتهایشان در مدرسه انقلاب بگویند.
* برگزاری نمایشگاههای مدرسه انقلاب در 3 بخش «دیروز»، «امروز» و «فردا»
مرادی: دهه فجر، دهه مبارک است و طلوع بزرگی است که نور آن چشم برخی افراد را زده است و خیلی کارها کردند که جلوی انتشار این نور را بگیرند. بر همین اساس تلاش کردیم نمایشگاههای مدرسه انقلاب برای دانشآموزان پاسخگو باشد و به سؤالهایی که برای آنها پیش میآید، پاسخ دهد.
مدرسه انقلاب دارای 3 بخش «دیروز»، «امروز» و «فردا» است. در بخش «دیروز» به بررسی شکلگیری تفکر استعمار و علاقه استعمارگران به تصاحب کل دنیا پرداخته شد. در بخش «امروز» به بررسی مفهموم و شاخصهای استقلال پرداخته و تأثیر انقلاب اسلامی بر استقلال ایران را بررسی کردیم؛ همچنین به بررسی مظاهر استعمار نوین و تلاش نظام سلطه برای استعمار مجدد ایران پرداختیم. در بخش «فردا» به گسترش فرهنگ مقاومت در جهان پرداختیم و همچنین با توجه به افول سلطه غرب بر جهان، حرکت به سوی تمدن جدید و زمینه ظهور منجی عالم بشریت را بررسی کردیم.
تلاش کردیم امسال نمایشگاههای مدرسه انقلاب با قدرت بیشتر برگزار شود که در 80 مدرسه در مناطق نوزدهگانه تهران دایر شد.
از جمله برنامههای ما کافه 57 داشتیم که دانشآموزان با گفتمانسازی، دانشآموزان را به چالش میکشیدند و گفتمان داشتند. همواره بحث «آموزش» در آموزش و پرورش پررنگ بوده و «پرورش» کمرنگ بوده است که کافه 57 از این جهت فرصت خوب با حضور کارشناسان بوده است.
برنامه دیگر ما، بازیها «تاما» بود؛ در بازی تاما سعی بر این داشتیم که از زیست انفرادی که در فضای مجازی است به سمت بازیهای تاما برویم که کارگروهی است.
* پاسخگویی به شبهات دانشآموزان
نرگس: امسال یازدهمین سال نمایشگاه مدرسه انقلاب برگزار شد. یکی از کارکردهای نمایشگاه مدرسه انقلاب، پاسخگویی به شبهات دانشآموزان است. برای دانشآموزان شبهات مختلفی به وجود میآید که ما تلاش کردیم با استفاده از منابع معتبر به آنها پاسخ دهیم.
ما عضوی از جامعه دانشآموزی هستیم و مشکلات و دغدغهها را متوجه میشویم. پاسخ دادن به برخی از دغدغهها هدف من بود و همین موضوع باعث شد که در مدرسه انقلاب حضوری فعال داشته باشم.
برای ایجاد نمایشگاه مدرسه انقلاب، تلاش کردیم و اول از منابعی که معرفی شد، استفاده کردیم؛ همچنین سعی کردیم از ایدههای سالهای قبل هم استفاده کنیم چرا که کارها و فعالیتهای دانشآموزان در مدرسه انقلاب در سایت مدرسه انقلاب بارگذاری میشود. سایت عقیق هم برای اشتراک تجربه است که منبع مطالعاتی را معرفی میکند.
زینب: وقتی وارد مدرسه انقلاب شدم، به ما یاد دادند بنی آدم اعضای یکدیگر هستند یعنی وقتی سؤالات و شبهات برای همکلاسیهای ما پیش میآید، باید تلاش کنیم تا حد توان پاسخ دهیم. به همین دلیل به مطالعه و بررسی پرداختیم و تلاش کردیم تا پاسخگویی خوبی داشته باشیم.
محدثه: حرف دوستانم درست است. دقیقا دغدغه فکری این است که بتوانیم کاری انجام دهیم. چرا که ما همه دانشآموزان به هم احترام میگذاریم و دوست داریم یک روشنگری اتفاق بیفتد که همسن و سالهای ما، راه را اشتباه نروند. ما هم برای اینکه مسیر درستی را برویم، تحقیق کردیم و سعی کردیم اول خودمان آگاه شویم و بعد بتوانیم همکلاسیها و دوستان را آگاه کنیم.
امسال هدفم این بود که بتوانم مؤثر واقع شوم. سال گذشته مدرسه ما نمایشگاه مجازی برگزار شد و شاید آنطور که دوست داشتم نتیجه این نمایشگاه را ندیدم. چرا که همیشه با خودم فکر میکنم اگر شبانهروزی کار کنیم و حتی یک نفر این کار را ببیند، ارزش دارد.
* هیچ موفقیتی بدون سختی حاصل نمیشود
هانیه: برای فعالیتم در مدرسه انقلاب تلاش کردم متناسب با اتفاقات روز و موضوعات مطرح شده در نمایشگاه، کارهای خوبی به اندازه وسعم انجام دهم. بتوانم کمکی کنم و چراغ راه برای دیگران باشم.
نرگس: هیچ موفقیتی بدون سختی حاصل نمیشود اما اینکه در آخر کاری که انجام دادی، جواب خوبی بگیری، خستگیات تمام میشود و خب در این مسیر سختی زیاد بود. چرا که مدارس بر پایه علمی و درسی گذاشته شده است و هیچ زمانی برای فعالیت فرهنگی نیست. البته در گذشته، زمانی را برای فعالیت فرهنگی میگذاشتند اما اکنون فقط باید درس خواند.
مشکل بعدی این است که ما بچههای هنرستان، 16 ساعت در روز کار پشت سیستم داریم اما از انجام مسؤولیتی که قبول کردیم، شانه خالی نمیکنیم.
زینب: اینکه فقط تحصیل کنیم و به امور فرهنگی و پرورشی توجه نکنیم، آفت نظام آموزشی است و شاید خیلی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، عدم توجه به مسائل پرورشی و فرهنگی باشد. ما هم تلاش کردیم که دلسوزانه فعالیت کنیم و در این مسیر دست دوستانمان را بگیریم.
ما بعد از مطالعه تولید محتوا کردیم و صفر تا 100 نمایشگاه مدرسه انقلاب را خودمان انجام دادیم که این اتفاق، حس خوبی به ما میدهد.
* اول درس میخوانیم بعد کار پرورشی انجام میدهیم
نرگس: از جمله مشکلاتی که برای دایر کردن مدرسه انقلاب داشتیم، مشکل کمبود بودجه است که در این مسیر یا افراد خیّر را جذب میکنیم و یا اینکه یا با پول توجیبیهایمان نمایشگاه مدرسه انقلاب را برگزار میکنیم. ما هم هر کدام از یک روش استفاده کردیم.
هانیه: خب اولش، کار برای ایجاد مدرسه انقلاب خیلی سخت بود چون همه بچههای مدرسه را نمیشناختیم و در مرحله اول وظایف، ممکن بود به اختلاف بخوریم ولی در نهایت به یک تفاهم رسیدیم که باعث شد کار جلو برود.
اما از جمله مشکلاتی در روند کار داشتیم، تنظیم درس با فعالیت پرورشی است؛ باید اول درسهایمان را خوب بخوانیم تا بتوانیم فعالیت پرورشی و فرهنگی انجام دهیم یعنی چند برابر فعالیت کنیم.
محدثه: اما یکی از مشکلات بنده به شخصه، این است که آدم کم تجربه بودم و امسال، سال اولی بود که مسؤول انجمن اسلامی دانشآموزان هستم ولی تجربه خوبی بود. هر چند که سخت بود یعنی هم باید کار پر قدرت اجرا میشد و هم ایده جالب و جاذب باشد.
مرادی: سال گذشته بهترین غرفه مدرسه انقلاب را، یک دانشآموز دختر با غرفه حاج قاسم، کسب کرد؛ او تمام جنگ های حاج قاسم را در این غرفه روایت میکرد و خیلی جالب بود. این دانشآموز برای برپایی غرفه از پایگاه بسیج ناحیه، یک سری وسایل امانت میگیرد و جالب اینکه فرمانده پایگاه به همراه مدیر منطقه و چند تن از مدیران به بازدید این نمایشگاه رفتند و پای روایتگری این دانشآموز نشستند.
بعد از اینکه روایتگری او تمام شد و همه تشویقش کردند؛ فرمانده ناحیه از او پرسید که این اطلاعات را از کجا جمعآوری کرده است؟؛ این دانشآموز پاسخ داد که با یکی از همرزمان حاج قاسم صحبت کردم و برای این روایتگری از ایشان کمک گرفتم.
این اتفاق خیلی جالبی برایم بود که یک دانشآموز کار میدانی انجام داده بود.
*سختیهایی که در مسیر برگزاری مدرسه انقلاب تبدیل به تجربه شد
محدثه: سال گذشته در مدرسه ما نمایشگاه مدرسه انقلاب برگزار شد. به همین دلیل به کمک دانشآموزان مدرسه دیگری که نمایشگاه مدرسه انقلاب داشتند، رفتم و غرفهای را خودم آماده کردم. پارسال دو بار مهمانان ویژه داشتیم که باید روایتگری میکردیم.
مدرسه ما با آن مدرسه به اندازه دو خیابان فاصله داشت. من جدا از اینکه از پدر و مادر خودم اجازه میگرفتم، برای آن دو بار در زنگ تفریح از ناظم مدرسه هم اجازه میگرفتم و به آن مدرسه میرفتم تا روایتگری کنم و خوشبختانه هر دوبار به موقع رسیدم.
نرگس: من سال گذشته با سختی غرفه مدرسه انقلاب را آماده کردم اما چون اوج کرونا بود و تعداد زیادی از دانشآموزان کرونا گرفته بودند، مدرسه تعطیل شد. به همین دلیل باید از نمایشگاه عکس و فیلم میگرفتیم و در سامانه عقیق بارگذاری میکردیم.
برای برگزاری این نمایشگاه باید 4 کتاب تخصصی را در 7 ماه می خواندم و آماده سازی غرفه کلی زمان برد اما همانطور که گفتم نشد نمایشگاه بازدید کننده داشته باشد و فقط به گرفتن عکس و فیلم بسنده کردم. یادم میآید آن شب همه عکسها و فیلمها را ویرایش کردم و داخل سایت عقیق بارگذاری کردم. کارم که تمام شد لپتاپ مشکل پیدا کرد و ریست شد. همه عکسها هم پاک شد اما خوشحال بودم که فایل بارگذاری شده است.
وقتی به سامانه عقیق سر زدم، دیدم که هیچ فایلی بارگذاری نشده است و من هم دیگر عکس و فیلمی نداشتم؛ از سوی دیگر مدرسه هم تعطیل بود و نمیتوانستم بروم و دوباره عکس و فیلم بگیرم. هرچقدر هم به مدیر و ناظم مدرسه التماس میکردم که اجازه دهند به مدرسه بروم، قبول نمیکردند. آخر نگران کرونا بودند.
کار هر روزم این شده بود که به اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان بروم و گریه کنم. بالاخره درخواستهای من، مورد موافقت قرار گرفت و اجازه دادند که به مدرسه بروم و از غرفه عکس بگیرم و در سایت بارگذاری کنم.
محدثه: سال گذشته نمایشگاه مدرسه انقلاب ما مجازی بود. برای همین باید روایتگری میکردم و فیلم را برای مسؤول انجمن میفرستادم. یادم میآید یکروز عصر اعلام شد که باید فردا روایتگری را تحویل دهم. همه خانواده ما زود میخوابند. برای همین به بالکن رفتم تا مزاحم خانواده نشوم و چند ساعت در حال روایتگری و ادیت بودم، وقتی که ادیت انجام شد اما ناگهان گوشیام دچار مشکل شد و فایل پاک شد و مجبور شدم دوباره روایتگری را از اول انجام دهم.
هانیه: نمایشگاه مدرسه انقلاب همزمان با ایام امتحانات بود چون یک سری امتحانات به دلیل تعطیلات غیرمترقبه مدرسه، برگزار نشده بود. من و تیممان هم در مدرسه دو برابر تلاش کردیم چون هم باید خوب درس میخواندیم و هم نمایشگاه خوبی دایر میکردیم.
نرگس: در هر مدرسه که نمایشگاه مدرسه انقلاب ایجاد شد، حداقل 6 غرفه دایر کرد و در کنار آن، بازیها تاما، هیأت های انصارالمهدی(عج)، ایستگاه صلواتی و کافه 57 برگزار کردیم. راستش برگزاری نمایشگاه مدرسه انقلاب باعث شد که کلی تجربه به دست بیاوریم.
البته چون تجربه هایمان کم بود سعی کردیم از توصیههای مربیانمان بهره بگیریم.
مرادی: یکی از انگیزه و هدفمان در نمایشگاه مدرسه انقلاب ضمن آگاهی دانشآموزان، جرأت دادن به بچهها برای مطرح کردن سؤالات است. در این نمایشگاه پویش هیسطوری را هم برگزار کردیم و تاریخ را از نگاه جدید، مرور کردیم.
پایان پیام/