اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

رشد ۴۱ درصدی سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان مرکزی

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از رشد ۴۱ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در تولید هسته‌های اولیه بذری غلات دیم استان و اقلام جدید گندم و جو به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی جهش ۸ برابری داشتیم.

رشد ۴۱ درصدی سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک صفری امروز در نشست خبری با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: تأمین امنیت غذا یکی از اقداماتی است که جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در دنیا و جنگ بین روسیه و اوکراین افزود: به جهان ثابت شد که غذا تنها یک ماده غذایی برای زنده ماندن نیست بلکه به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود؛ اگر کشوری امنیت غذایی نداشته باشد امنیت ملی آن نیز کامل نخواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به صدور سند اراضی کشاورزی بیان کرد: در سال گذشته زراعی تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی استان سند داشتند؛ امروز برای ۲۴ درصد این اراضی سند تک‌برگی صادر شده و در رتبه پنجم کشور قرار گرفتیم؛ متوسط صدور سند در کشور ۱۵ درصد است.

صفری با بیان اینکه قبل از صدور سند باید رفع تداخلات صورت بگیرد ادامه داد: قانون‌های مختلفی در سال‌های قبل از انقلاب برای صدور سند اجرایی شد که اشکالات و مغایرت‌هایی داشت و به همین منظور قانون رفع تداخلات مطرح شد.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۴۰۸ پلاک استان که ۵۳ درصد را شامل می‌شود رفع تداخلات صورت گرفته است اضافه کرد: بعد از رفع تداخلات ۸۹ درصد از ۷۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان در سال گذشته کاداستر شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۵۶۱ هکتار برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی به مردم واگذار شده ادامه داد: برای اولین بار در کشور ۲۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی گندم آبی، کشاورزی قراردادی انجام شد.

صفری گفت: در سال زراعی گذشته ۲۸۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که ۶۰ درصد نسبت به سال زراعی قبل آن افزایش پیدا کرد؛ ۲۰۰ هزار تن نیز گندم مازاد از کشاورزان خریداری شد که نسبت به سال قبل آن ۱۲۰ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه مرکزی از لحاظ تولید گندم خودکفا است افزود: ضریب سن‌زدگی گندم زیر یک درصد و همچنین ضریب مکانیزاسیون نیز در سال گذشته ۱.۷ درصد به ۲ درصد رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از رشد ۴۱ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: ۸۰ واحد راکد در بخش کشاورزی نیز فعال شد.

صفری خاطرنشان کرد: تولید یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن محصولات زراعی و ۶۰۶ هزار تن محصولات باغی، ایجاد ۵۷ هکتار سایه‌بان باغات، ۱۸ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی با ۴۲ درصد رشد، صادرات بیش از ۲۴۰۰ تن فلفل دلمه‌ای، رشد ۱۸ درصدی اصلاح نژادی دام و طیور، پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان وام به دامداران و مرغداران استان در طرح مردمی سازی یارانه‌ها برای تأمین سرمایه در گردش، تولید ۱۶۸ تن ماهی خاویاری در یک سال گذشته که نسبت به سال قبل از آن ۴۵ درصد رشد داشته، از اقداماتی است که این سازمان انجام داده است.

وی افزود: ذخیره‌سازی یک هزار و ۳۶۲ تن گوشت مرغ منجمد داخلی، یک هزار و ۱۱۹ تن گوشت گوساله داخلی و ۱۶۲ تن گوشت منجمد گوساله در سال گذشته توسط پشتیبانی امور دام استان، توزیع هفت هزار و ۴۴۰ تن برنج خارجی، چهار هزار و ۳۵۰ تن شکر، ۶۷۰ تن روغن، ۲ هزار و ۹۰۰ تن مرغ منجمد و ۶۷۶ تن گوشت منجمد بخش دیگر اقداماتی است که این سازمان در مدت یک سال گذشته انجام داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۲۹ طرح در ۱۱ شهرستان استان به ارزش ۸۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری  می‌رسد که این طرح‌ها برای ۴۲۰ نفر اشتغال به همراه دارد.

صفری با بیان اینکه در سال گذشته محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰۱ هزار دلار صادر شد اضافه کرد: در تولید هسته‌های اولیه بذری غلات دیم استان و اقلام جدید گندم و جو به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی جهش ۸ برابری داشتیم.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول