اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ضرورت شناسایی افراد بی‌سواد و ترویج سواد آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، گفت: آموزش و پرورش متولی سواد آموزی است، ممکن عد‌ه‌ای از هموطن‌های ما به هر دلیلی از نعمت سواد بی بهره باشند که ما آمادگی این را داریم که این افرا را شناسایی و جذب کنیم.

ضرورت شناسایی افراد بی‌سواد و ترویج سواد آموزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علی حجرگشت، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، امروز در نشست خبری که در محل سالن جلسات آموزش و پرورش برگزار شد، استان البرز با بیان اینکه بیش از پونصد و بیست هزار دانش آموز و ۲۵ هزار معلم حقوق بگیر در سیستم آموزش و پرورش فعال هستند، گفت: همچنین حدود ۳هزار نفر از همکاران دیگر به صورت پاره وقت و حق‌التحصیل با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

وی افزود: ۱۰هزار نفر از همکاران در مدارس غیر دولتی و آموزشگاه‌های آزاد مشغول به کار هستند‌، غریب به ۳۵هزار همکار نیز به شکل روزانه در آموزش و پرورش مشغول هستند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف گسترده آموزش و پرورش در بیش از ۲ هزار ۲۰۰ مدرسه که به صورت دو نوبته اداره می‌شوند فعالیت می‌کنند، ادامه داد: مجموعا بیش از ۱۸ هزار کلاس درس در استان البرز داریم.

حجرگشت با بیان اینکه استان البرز به دلیل مهاجر پذیر بودند یکی از استان‌های محروم در زمینه فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی است، افزود: تقریبا سرانه‌ کمی در آموزش و پرورش داریم که تلاش بسیار زیادی در یک سال گذشته به ویژه در نهضت مدرسه سازی شده است، در نتیجه استان البرز هر شنبه‌ یا مدرسه‌ای افتتاح می‌کند و یا مهیای ساختن مدرسه‌ای می‌شود.

این مقام مسوُول با اشاره به سفر رییس جمهور به استان البرز، گفت: قرار شد ۱۰۰ مدرسه با همکاری دولت و مشارکت خیرین مدرسه ساز ساخته شود که در فاز اول بود و در فاز دوم به ۲۰۰ مدرسه ارتقا یافت که در حال حاضر مراحل آماده سازی و ساخت آن شروع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایام دهه فجر حدود ۱۷ مدرسه به فضای آموزشی اضافه شده تا آخر سال هم حدود ۳۰ مدرسه به فضای آموزشی اضافه خواهد شد، گفت: اقداماتی که خیرین انجام دادند.

حجرگشت در خصوص فضاهای ورزشی، گفت: آموزش و پرورش متولی است و تعهدی که قبل از شروع سال تحصیلی مبنی بر اینکه حدود ۵۰ مجموعه ورزشی درون مدرسه‌ای اعم از سالن ورزشی و چمن ورزشی به مدارس استان اضافه شود.

وی افزود: دو سالن ورزشی آماده بهره‌برداری شده، یکی در کرج و یکی در فردیس، حدود ۲۷ زمین چمن ورزشی آماده بهره‌برداری شده و در دهه فجر افتتاح می‌شود و ۴۰ زمین چمن هم در سال آینده انجام خواهد شد.

حجرگشت با اشاره به بحث پرورشی، اضافه کرد: دو اردوگاه در استان داریم که تقریبا تعطیل بود، اردوگاه طالقان به جهت شرایط خاصی که دارد شاید در ایام سرد سال قابل استفاده نیست پیگیر هستیم تا مشکلات اردوگاه را حل کنیم و اردوگاه شهید بهشتی کردان که سال‌ها تعطیل بود در حال حاضر آماده شده است. 

وی ادامه داد: حدود ۹۰ اردوی دانش آموزی ویژه استان در اردوگاه انجام شد و این اردوگاه آماده پذیرایی از دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد ۱۱ کانونی که در استان البرز است، افزود: کانون فرهنگی و تربیتی که در خدمت دانش آموزان هستند و برنامه‌های خاص فوق برنامه‌ای که در نظام رسمی آموزش و پرورش قابل انجام نیست در این کانون‌ها به صورت فوق برنامه و ایام تعطیل دانش آموزان می‌توانند از این فضا‌ها استفاده کنند. 

وی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: تعدادی از دانش آموزان از تحصیل محروم بودند یا توجه‌ای به آنها نشده، آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش عمومی کشور وظیفه دارد افراد را شناسایی کند و به عباراتی زمینه‌های تحصیل دانش آموزان را فراهم کند.

حجرگشت افزود: مدیران باید این دانش آموزان را شناسایی کنند و آنها را به سمت مدرسه ترغیب کنند، وظیفه آموزش و پرورش است و منتظر نمی‌مانیم تا دانش آموزان ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه موظف هستیم در متوسطه دوم دانش آموزان را بیشتر از اینکه به سمت رشته‌های نظری بروند به سمت رشته‌های مهارتی سوق دهیم، افزود: فضای آموزشی محدودی داریم حدود ۱۲۵ هنرستان در سطح استان است، با استفاده از ظرفیت هنرستان‌های موجود افزایش ظرفیت و رشته‌های جدید را شاهد بودیم.

حجرگشت ادامه داد: یک و نیم درصد نسبت به سال گذشته دانش آموزان ما در هنرستان‌ها رشد داشتند و تقریبا از میانگین کشوری بالا هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که از ظرفیت اولیا مربیان در همه ابعاد استفاده شود، گفت: به مدارس اعلام کرده‌ایم که ظرفیت انجمن اولیا مربیان بسیار گسترده است و فقط محدود به مسائل مالی و کمک به مدرسه نباشد، تنها سازمانی و نهادی که می‌تواند با مردم ارتباط بگیرد آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان المپیادی زیادی در استان داریم، افزود: در مدارس استعدادهای درخشان، دولتی و غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند و در مقایسه با سال گذشته دانش آموزانی که به المپیادهای مختلف راه پیدا کردند ۱۵ مدال بود اما امسال حدود ۳۳ مدال به رنگ‌ها و المیپاد‌های مختلف کسب کردند.

حجرگشت ادامه داد: این دانش آموزان سال آینده آماده می‌شوند تا تابستان سال بعد به عنوان نماینده کشور در کشورهای دیگر شرکت کنند و قطعا برای خود، خانواده و استان مایه افتخار خواهند بود.

وی در خصوص قرارگاه عدالت تربیتی و آموزشی برابر با محوریت محلات کم برخوردار، گفت: ممکن است مدارس حاشیه با مرکز استان تفاوت‌های داشته باشند که سعی کردیم با استفاده از اهرم‌های مختلف و گروه‌های جهادی این وضعیت آموزشی محلات کم برخوردار را درست کنیم.

این مقام مسوُول با بیان اینکه امسال حدود ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستان‌ها کمک شده، افزود: هنرستا‌ن‌ها ویژگی‌های دارد که باید تجهیزات مناسب برای آموزش باشد هرچند باز هم کم و محدود است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش متولی سواد آموزی است، ادامه داد: ممکن است عده‌ای از هم وطن‌های ما به هر دلیلی از نعمت سواد بی بهره باشند که ما آمادگی این را داریم که این افراد را شناسایی و جذب کنیم.

حجرگشت افزود: ۹۸درصد مردم استان باسواد هستند با توجه به تعداد مهاجرتی که داریم نسبتا آمار خوبی است، اما کم ترین بی سواد هم برای کشور ما زیبنده نیست. 

وی با اشاره به درمانگاه فرهنگیان، گفت: در آینده درمانگاه فرهنگیان با حضور مسؤولین افتتاح خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول