اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

اختراع لنز تماسی توسط یک ایرانی که منجر به خشکی چشم نمی شود

بسیاری از کاربران لنزهای تماسی از خشکی چشم ناشی از استفاده از این محصول رنج می برند. اما، یک لنز تماسی آزمایشی جدید با یک طراحی نسبتاً ساده از این اتفاق جلوگیری می کند.

اختراع لنز تماسی توسط یک ایرانی که منجر به خشکی چشم نمی شود

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، خشکی چشم ناشی از استفاده از لنز تماسی وقتی رخ می دهد که مایع اشک چشم فقط در جلوی لنز تماسی جریان می‌یابد و از پشت آن عبور نمی‌کند. در نتیجه، اشک روی لنز به سادگی تبخیر می شود و هیچ گونه رطوبتی به بخشی از چشم که توسط لنز پوشانده شده، نمی رسد.

این عارضه اغلب با استفاده از قطره های چشمی "اشک مصنوعی" درمان می شود، اگرچه برخی روش های درمانی دیگر نیز در دسترس است، مانند استفاده از لنز تماسی با بار الکتریکی، ایمپلنت تحریک کننده غدد اشک آور، روان کننده های مشتق از مولکول های موجود در معده خوک و غیره.

در حالی که همه این رویکردها مزایایی دارند، اما دانشمندان موسسه تراساکی برای نوآوری های زیست پزشکی (TIBI) در کالیفرنیا تصمیم گرفتند روش بسیار ساده تری طراحی کنند، که کاربرد آن نیازی به تلاش آگاهانه از جانب کاربر ندارد.

این محصول یک لنز تماسی است که مجموعه ای از ریزکانال ها از آن عبور می کنند. هر کانال از یک مخزن جمع‌آوری اشک در جلوی لنز، تا یک مخزن باز در قسمت زیرین لنز تشکیل شده است. کانال‌ها در یک الگوی مارپیچ دایره‌ای مرتب شده‌اند، هر یک از آنها اشک را تا نزدیکی مرکز عدسی منتقل می کنند و آن‌ها را در اطراف لبه‌ها پخش می‌کنند. در نتیجه مرکز لنز، جایی که مردمک در آن قرار دارد، کاملاً شفاف باقی می‌ماند.

نکته مهم این است که روند انتقال اشک لنز با چیزی جز فشاری که پلک هنگام پلک زدن به آن وارد می کند، فعال نمی شود. این بدان معناست که لنزهای تماسی، وقتی کاربران به‌طور طبیعی پلک می‌زنند، کار می‌کنند.

این محصول قبلاً روی دستگاهی آزمایش شده که پلک زدن را شبیه سازی می کند. اکنون آزمایشاتی بر روی برخی حیوانات و انسان ها در حال برنامه ریزی است.

علی خادم الحسینی، مدیر و مدیرعامل TIBI گفت: «روش‌های ابداعی که تیم ما به کار گرفته است، راه‌حل بالقوه‌ای را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان می‌آورد. امید است که بتوانیم تلاش های خود را برای به نتیجه رساندن این راه حل گسترش دهیم.»

پایان پیام/

https://newatlas.com/health-wellbeing/dry-eye-contact-lens-blinks/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول