اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

عدم نظارت بر ورود گردشگران و آسیب محیط زیست هرمز/ جبیرها در خطرند

احمد رنجبری از فعالان رسانه ای اهل جزیره هرمز از ورود بی اندازه و خارج از ظرفیت گردشگران به این جزیره در یادداشتی ابراز نگرانی کرده است.

عدم نظارت بر ورود گردشگران و آسیب محیط زیست هرمز/ جبیرها در خطرند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احمد رنجبری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای جزیره هرمز در یادداشتی با عنوان «عدم نظارت بر ورود گردشگران و آسیب به محیط زیست جزیره هرمز» آورده است:

نبود نظارت بر ورود گردشگران به جزیره هرمز، خسارت‌های جبران ناپذیری که گردشگری غیرمسئولانه به هرمز وارد می کند باید  به فکر اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از طبیعت و سواحل زیبای این جزیره صورت بگیرد و عملیاتی بشود.

جزیره هرمز ظرفیت مهم و فوق‌العاده ای در عرصه گردشگری و سواحل دارد ولی انتظار می‌رود طرح ساماندهی سواحل طبق ضوابط قانونی نه یک کلمه از قانون کمتر و نه یک کلمه بیشتر اجرایی شود.

ساماندهی و مدیریت سواحل زیبای جزیره هرمز باید بر مبنای استاندارد، سیاست گذاری و راهبری دقیق و مشخص انجام شود چون که برخی افراد بومی یا غیربومی به ارزش‌های ملی و شرعی توجهی ندارند و با ظاهری نامناسب وارد ساحل و دریا می‌شوند. 

با توجه به استقبال مردم به ویژه گردشگران باید یک کمپ با تفکیک مردان و خانم ها  با امکانات رفاهی از جمله سرویس‌های بهداشتی و حمام در محدوده تفکیک شده خانم‌ها و آقایان در یکی از سواحل ایجاد شود تا گردشگرانی که به دنبال لذت از دریا و ساحل هستند از این امکانات استفاده کنند.

متاسفانه روند ادامه دار و رو به رشد گردشگری ناپایدار و حضور حجم بالای گردشگر در مدت زمانی نیمه دوم سال، محیط زیست و سواحل این جزیره را با بحران زیست محیطی مواجه می کند به شکلی که برداشت شن و ماسه و تخریب سواحل تا افزایش پسماندها و زباله ها علاوه بر بهم زدن آرامش زیستگاه و ایجاد آلودگی، سیمای طبیعی جزیره زیبای هرمز را نیز خدشه دار می کند.

جبیرهای هرمز نشان دیگری از زیبایی خیره‌کننده این جزیره زیبا که بهشت کانی‌شناسی جهان در دل خلیج فارس نیز بشمار می‌رود و کوهی از تاریخ و هویت را نیز در خود جای داده، هستند.

نسل جبیر به عنوان بزرگترین گونه پستاندار در جزیره هرمز به دلایل مختلف از جمله حمله سگ‌های ولگرد و کمبود آب و غذا در ماه‌های گرم سال و نیز زباله خواری در معرض خطر انقراض است. قطعا این مسائل و دخالت های انسانی علاوه بر ساکنان، برای بسیاری از زیستمندان جزیره همچون جبیرها که همواره با معضلات طبیعی همچون خشکسالی و کمبود آب روبرو بوده را دچار مشکلاتی می کند.

وضعیت جبیرها در هرمز نیز بحرانی است که دیگر خیلی کم می‌توان آنها را دید و تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست هم در سطح جزیره نمی‌رسد.  

چاره اندیشی برای این وضعیت، مسؤولیت دستگاههای متولی و تصمیم گیر است که توازنی میان امکانات و شرایط میزبانی جزیره و ورود مسافر به آن بوجود آورند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول