اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فیلیمو فراتر از قانون؟/ موسویان: عدم همسویی رسانه‌ای به وحدت ملی خدشه وارد می‌کند

سیدمرتضی موسویان مدیرعامل «انجمن سواد رسانه‌ای ایران» گفت: در هیچ کشوری نمی‌بینیم رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که امنیت و وحدت ملی را خدشه‌دار کند.

فیلیمو فراتر از قانون؟/ موسویان: عدم همسویی رسانه‌ای به وحدت ملی خدشه وارد می‌کند

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه: سیدمرتضی موسویان مدیرعامل «انجمن سواد رسانه‌ای ایران» در خصوص حواشی جدی پیش آمده در خصوص پلتفرم «فیلیمو» و بی‌اعتنایی به مقررات تنظیم‌گری گفت: بسم‌الله الرحمن الرحیم. در خصوص وظایفی که امروزه سازمان تنظیم مقررات فراگیر برعهده دارد باید این نکته را خدمت مخاطبان محترم اعلام کنم که مقوله مهم و ضروری «تنظیم‌گری» در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. برای نمونه می‌توان به سازمان «اف تی سی»(FTC) در آمریکا و «آف کام» در بریتانیا اشاره کرد که وظیفه تنظیم‌گری را برعهده دارند.

*تنظیم‌گری از اهمیت بالایی برخوردار است

وی افزود: آنچه که در سیاست‌های یک کشور ایجاب می‌کند از طریق تنظیم‌گری، همکاری شایسته‌ سازمان‌ها با تنظیم‌گر از اهمیت بالایی برخوردار است و در این خصوص زیرساخت‌های لازم باید ایجاد شود تا خدشه‌ای به وحدت ملی وارد نشود. ولی با توجه به مواضعی که اتخاذ می‌شود، مشخص خواهد شد که آیا به تمامیت و وحدت ملی اهمیت داده می‌شود یا خیر.

* رسانه ابزار بسیار مهمی که باید همسو با حکمرانی در کشور عمل کند

این کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه اظهار داشت: رسانه‌ها، مخصوصا رسانه‌های نوین، نقش بسیار عمده‌ای در تحقق اهداف کلان کشورها دارند. کشورها در رقابتی سنگین در بخش‌های مختلف هستند و رسانه اینجا ابزار بسیار مهمی است که باید همسو با حکمرانی در کشور عمل کند.

 آنچه که در سیاست‌های یک کشور ایجاب می‌کند از طریق تنظیم‌گری، همکاری شایسته‌ سازمان‌ها با تنظیم‌گر از اهمیت بالایی برخوردار است و در این خصوص زیرساخت‌های لازم باید ایجاد شود تا خدشه‌ای به وحدت ملی وارد نشود

*سیاست‌گذاری رسانه زیرمجموعه سیاست‌گذاری دولت‌هاست

موسویان تاکید کرد:اساسا رسانه‌ها دارای سیاست‌های داخلی خود برای اداره امورشان هستند اما سیاستگذاری رسانه‌ای زیرمجموعه سیاستگذاری دولت‌ها و کشورها محسوب می‌شود.

مدیرعامل و عضو هیات رئیسه «انجمن سواد رسانه‌ای ایران» تشریح کرد: در دانشگاه آموخته می‌شود که سیاستگذاری رسانه‌ای نمی‌تواند جدای از سیاست‌گذاری کلان کشور باشد. به این مهم توجه شود که همسو با سیاست‌های کلان کشور باید حرکت شود.

*تمام کشورها مقررات شدید رسانه‌ای دارند

مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچه که سیاست‌گذاری رسانه‌ای از آن برخوردار است، رابطه بین حکمرانی و سیاست‌گذاری رسانه‌ای است. در حقیقت این ارتباط از وزارتخانه و سازمان‌های واسط ایجاد می‌شود، مثل وزارت ارشاد یا ساترا که مقررات صوت و تصویر فراگیر را برعهده دارد. بنابراین تبعیت از نظامات و مقررات ایجاد شده سازمان‌های هماهنگ کننده از الزامات است که در اغلب کشورها اینچنین ساز و کاری مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: در هیچ کشوری نمی‌بینیم که رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که امنیت و وحدت ملی را خدشه‌دار کنند.

*امروز همکاری همگانی برای گذار از تحریم‌های ظالمانه در عین شفاف‌نگری رسانه‌ای لازم است

موسویان در آخر گفت: آنچه که در این فراز از تاریخ نیاز است، هماهنگی و همکاری همگانی برای گذار از تحریم‌های ظالمانه است بطوریکه مشاهده می‌کنیم ایجاد امید می‌تواند حرکت به سوی اهداف پیش‌بینی شده را سرعت بخشد. نکته دیگر اینکه رسانه‌ها در عین شفاف‌نگری و توجه به زوایای مختلف در هر واقعه‌ای باید ارتباط خود را با نهادهای قانون‌گذار به شکلی برقرار کنند که منعکس کننده خواسته‌ها و تمایلات مخاطبین خود از کانال‌ها و مجاری قانونی باشند.

پایان پیام/ ت 502

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول