به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان و نشست سالانه مسؤولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: باید خداوند بزرگ را شکر کنیم که نعمت معلمی را به ما داده است.
وی با بیان اینکه آینده جامعه در دستان توانمند معلمان است، ادامه داد: باید این حقیقت را باور داشته باشیم که همه امور کشور و آینده کشور و بشریت به دست توانای معلمان جهان و کشورمان رقم میخورد و اگر این باور را داشته باشیم، نوع نگاه به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان متفاوت خواهد شد.
زلفیگل با تأکید بر اینکه بیشترین بها را باید به معلم ابتدایی و معلم کلاس اول دهیم، افزود: اگر مطالعه فراملی انجام دهیم، مشاهده میکنیم کشورهای پیشرفته، معلمانشان را از هر جهت قدر میدانند و انصافا در کشور ما از نظر احترام اجتماعی، جامعه قدردان معلمان است.
وی با بیان اینکه ۱۱ سال در آموزش و پرورش در روستای چهل خانواری تدریس کردم و در همه دورهها کار کردم، ادامه داد: آن دوران سیاه که باعث شد مراکز تربیت منقرض شود باید در تاریخ بماند؛ هر موقع کاری کردیم که نخبهترین جوانان و برترین استعدادها آرزویشان معلمی بود آن وقت مسیر جامعه درست است و اگر نتوانستیم و توزیع متوازن استعدادها را نداشتیم حاکی از این است که یک جای کار گیر دارد.
وزیر علوم با تشکر از رهبر معظم انقلاب به جهت حمایت از دانشگاه فرهنگیان، گفت: پزشکی و مهندسی را تخصص میدانیم اما معلمی را یک تخصص نمیدانیم؛ معلمی، تخصص، رسالت، عشق و شبکهای از فضایل است و اینها چندگانههای قابل جمع هستند.
وی با بیان اینکه آسایش و آرامش بیشتر به آموزش و پرورش برمیگردد، گفت: بنابراین باید برای آموزش و پرورش هزینه کنیم تا توزیع متوازن پیش آید.
زلفیگل با اشاره به اینکه با فرهنگ درست، فکر و عمل درست هم خواهیم داشت، اظهار کرد: برای اصلاح جامعه باید در دانشگاه فرهنگیان سرمایهگذاری مادام العمر داشته باشیم چراکه این دانشگاه را نماد شبکه فضائل میدانیم و خدا را شکر میکنیم که مقام معظم رهبری تمام قد از دانشگاه حمایت میکنند و اعلام کردند که هر فردی بخواهد معلم شود، باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کند.
وزیر علوم با اشاره به تغییر اقلیم آموزشی، تصریح کرد: تغییر اقلیم آموزشی مثل چند سال گذشته نیست و محتوا، روش آموزش و شیوه امتحان گرفتن تغییر کرده است؛ باید سرفصلها، شیوهها و ارزشیابی دانشجومعلمان روزآمد شود. در حقیقت باید تغییر اقلیم آموزشی را مطابق نیاز جامعه بومی کرده و مدیریت کنیم و اگر بخواهیم طبق روال گذشته انجام دهیم معلمی مرجعیت خود را در آموزش و پرورش از دست خواهد داد.
پایان پیام/