اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دستیاران زن از کاروان‌های حج تمتع حذف می‌شوند

یکی از راهکارهای کاهش هزینه حج تمتع، کم شدن تعداد نیروهای ستادی و اجرایی است که سازمان حج و زیارت در حج آینده این اقدام را عملیاتی می‌کند. اما یکی از تصمیم‌های آن‌ها حذف دستیار بانو از کاروان‌هاست.

دستیاران زن از کاروان‌های حج تمتع حذف می‌شوند

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، یکی از راهکارهای کاهش هزینه حج تمتع که از سوی خبرگزاری فارس ارائه شد، کاهش تعداد نیروهای ستادی و اجرایی و افزایش تعداد زائران حج تمتع بود.  (اینجا و اینجا بخوانید)

با این اقدام هزینه اضافی کم‌تری به زائران تحمیل شده و از طرفی هم زائرانی که سال‌ها در انتظار تشرف به خانه خدا بودند، زودتر می‌توانند عازم سرزمین وحی شوند.

طواف حجاج ایرانی در خانه خدا ـ حج تمتع سال ۱۴۰۱

سرانه کارگزاری حج آینده بدون اختلال در کیفیت، کاهش می‌یابد

اکنون در حالی که سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی برای حج تمتع را آغاز کرده است، به نظر می‌رسد کاهش سرانه نیروهای ستادی قرار است در حج آینده عملیاتی شود؛ به طوری که حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه کاهش سرانه کارگزاری در حج آینده قطعی است، می‌گوید: با برنامه‌ریزی، کارسنجی و تدابیر اتخاذ شده این اقدام بدون کاهش کیفیت در ارائه خدمات خواهد بود و بدین ترتیب به تعداد زائران افزوده می‌شود.

کاهش ۰/۴ درصدی تعداد کارگزاران در حج ۱۴۰۲

علاوه بر این، صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت گفته است که برای کاهش سرانه کارگزاری ۴/۶ درصد به ۵ درصد تمهیداتی اندیشیده شده که دراین صورت یک هزار نفر به سهمیه حجاج منتظر در نوبت اضافه می شود و از هزینه‌ها کاسته خواهد شد.

البته شنیده‌ها حاکی است که کاهش نیروهای ستادی آن هم فقط در حد چهار دهم درصد، در امور اجرایی کاروان‌ها خلاصه می‌شود، به طوری که قرار است به ازای هر ۸۵ نفر یک معین یا معینه به حج اعزام شود. در حالی که پیش از این به ازای هر ۸۰ نفر یک معین یا معینه اعزام می‌شد.

حذف خادم بانو در کاروان‌های حج تمتع!

هر ساله کاروان‌ها ۱۶۰ و ۱۸۵ نفره حج تمتع علاوه بر مدیر و معاون، روحانی و همچنین معین یا معینه، ۲ خدمه دارد که یکی از آن‌ها را مدیر کاروان به عنوان دستیار از بانوان برمی‌گزیند تا مشکلات بانوان زائر در حج را بتوانند با حضور چنین فردی برطرف کنند. با توجه به اینکه یکی از خدمه‌های کاروان حذف می‌شود، مدیر کاروان نیز مجبور است دستیار را بردارد.

حذف دستیار زن در کاروان‌ها نیز از دیگر برنامه‌های سازمان حج و زیارت برای حج آینده و کاهش سرانه کارگزاران است. در حالی که هر ساله نیمی از تعداد زائران حج تمتع را بانوان تشکیل می‌دهند و حضور یک خانم در کاروان برای رفع مشکلات بانوان امری غیرقابل انکار است. از طرفی هم امسال متوسط سن زائران بیش از سایر سال‌ها است، چرا که زائران بالای ۶۵ سال در حج گذشته هم امکان تشرف به حج تمتع نداشتند. اما سازمان حج و زیارت به جای توجه به بانوان در حج تمتع، قصد حذف نیروی کارگزار را که در قالب کمک به بانوان اعزام می‌شدند، دارد.

با توجه به اینکه عربستان امکان تشرف بانوان به حج تمتع را بدون همراهی با محرم مجاز اعلام کرده است، برخی از بانوان به صورت انفرادی به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند. بنابراین، حضور یک دستیار بانو که فعالیت بانوان در کاروان‌ها را مدیریت و تنظیم امور اجرایی و هماهنگی بین زائران برقرار کند، می‌تواند سفر بهتر و به یادماندنی رقم بزند.

دستیار بانوی کاروان از قبل از تشرف به حج تمتع با زائران بانو همراه شده و در سفر به سرزمین وحی نیز در کنار نظارت بر حسن رفتار بانوان در مدت سفر و جابجایی آنها در نقل بین شهری، برای هماهنگی میقات‌ها و همراهی با بانوان در هنگام بیماری برای اعزام به درمانگاه و بیماری و ...نقش مؤثری در کاروان‌ها دارد. بر همین اساس بهتر است به جای کاهش مضاعف برای کم شدن تعداد عوامل کاروان ۱۶۰ و ۱۸۵ نفره از سایر نیروها همچون معین و معینه کاهش یابد.

چرا تعداد نیروهای ستادی با حق مأموریت بالا در حج آینده کاهش نمی‌یابند؟

البته این تصمیم مسؤولان برای کاهش تعداد نیروهای اجرایی به حج تمتع امری پسندیده و قابل تقدیر است. اما نحوه اجرای آن نیاز به بررسی بیش‌تری دارد و مسؤولان می‌توانند به جای حذف برخی از امور که شاید ضروری به نظر آید، به کاهش نیروهای سازمانی بپردازند و برخی از این نیروهایی که با حق مأموریت بالا به حج تمتع مشرف می‌شوند، تجدید نظر کنند. یکی از این موارد انباردارهای حج هستند که در حج سال گذشته حدود ۴۰ نفر از کارمندان سازمانی با حق مأموریت روزانه حدود ۵۰ یورو به حج تمتع اعزام شدند و زائران را متحمل هزینه بالایی کردند.

تغییرات در حج باید به صورت تدریجی اعمال شود و مسؤولان طوری این امر را اجرایی کنند تا در شیوه خدمات مشکل ایجاد نشود و بحرانی در حج شاهد نباشیم. در غیر این صورت، با توجه به اینکه عربستان در حج آینده محدودیت‌های کرونایی را برداشته است و تعداد زیادی از زائران بالای ۶۵ سال به حج آینده مشرف می‌شوند، بحران‌هایی را خواهیم داشت.

به گزارش فارس، از سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفری ایران برای حج تمتع ۱۴۰۲ بیش از سه هزار نفر در قالب نیروهای ستادی و اجرایی به سرزمین وحی مشرف شدند. در حالی که در حج امسال سهمیه کشورها نصف شده بود و باید عوامل اجرایی و ستادی نیز متناسب با آن کاهش پیدا می‌کرد، این تعداد ۱.۵ درصد بیشتر از حج تمتع ۱۳۹۸ بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول