اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دبیرکل اکو: ریاست سازمان به آذربایجان واگذار می‌شود

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: ریاست این سازمان از ازبکستان به آذربایجان منتقل می شود و سال 2023 در فضای سازمان به عنوان «سال انتقال سبز و بهم پیوستگی» خواهد بود.

دبیرکل اکو: ریاست سازمان به آذربایجان واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «خسرو ناظری» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در نشست مطبوعاتی در شهر «تاشکند» در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی داخل و خارجی گفت: ریاست «اکو» از ازبکستان به آذربایجان منتقل می‌شود و سال 2023 میلادی در فضای سازمان به عنوان «سال انتقال سبز و بهم پیوستگی» خواهد بود و به همکاری‌های متقابل در زمینه محیط زیست و انرژی توجه ویژه خواهد شد.

وی همچنین یادآوری کرد که به پیشنهاد رئیس جمهور ازبکستان سال 2022 میلادی به عنوان سال تحکیم بهم پیوستگی در منطقه «اکو» اعلام شد و همچنین تاکید کرد که شورای وزرای امور خارجه این ابتکار را بسیار ارزشمند خواند.

ناظری افزود: در چارچوب بیست و ششمین نشست ابتکار رئیس جمهور ازبکستان که در پانزدهمین اجلاس «اکو» در «عشق آباد» در 28 نوامبر سال 2021 میلادی مطرح شد، به تصویب رسید و مقرر شد در چارچوب کمیته جدید سطح بالا با هدف تنظیم توصیه ها در مورد چشم انداز همکاری‌ها در منطقه «اکو» نشست‌های منظم برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس «اکو» در «عشق آباد» همچنین پیشنهاد ایجاد یک شورای گفت‌وگوی دائمی در سطح بالا با حضور دانشمندان خارجی و کارشناسان بین المللی در زمینه محیط زیست را مطرح کرد.

در پایان نشست تصمیمی در مورد ایجاد یک قالب  گفت‌وگوی سطح بالا در زمینه همکاری‌های زیست محیطی با حضور دانشمندان و کارشناسان بین المللی اتخاذ شد.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی عنوان کرد: در چارچوب «اکو» همچنین یک ساختار جدید - مرکز منطقه‌ای «اکو» در مدیریت خطرات آفات طبیعی برای پیشبرد همکاری‌های منطقه‌ای در ایران تاسیس کرده است.

علاوه بر این، برنامه ریزی می‌شود با هدف امنیت انرژی و انرژی پایدار همکاری‌های منطقه‌ای گسترش یابد، به این منظور در شهر «باکو» مرکز انرژی پاک «اکو» افتتاح خواهد شد.

علاوه بر این، قرار است همکاری‌های منطقه‌ای برای امنیت انرژی و انرژی پایدار گسترش یابد، به این منظور مرکز انرژی پاک اکو در باکو افتتاح خواهد شد.

در این نشست «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان، «جن بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان، «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان، «چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه ازبکستان و همچنین «خسرو ناظری» دبیر کل «اکو»، «قوبانچ بیک عمرعلی اف» دبیرکل سازمان کشورهای ترک و «کایرات ساریبای» دبیرکل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا حضور پیدا کردند.

سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است و در سال 1985 میلادی ایجاد شده است. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان است. از جمله 7 کشور قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 1992 میلادی به طور داوطلبانه به سازمان همکاری اقتصادی پیوستند.

در پنجاهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1995 میلادی قطعنامه همکاری با سازمان همکاری اقتصادی به تصویب رسیده و از آن زمان این سازمان از مقام ناظر در سازمان ملل متحد برخوردار است. سازمان همکاری اقتصادی همچنین مقام ناظر در سازمان همکاری اسلامی را نیز دارد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول