اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

درصد شناسایی زنان، در بیماران مبتلا به ایدز در حال افزایش است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است، به‌طوری‌که در حال حاضر ۴۰ درصد بیماران جدید شناسایی‌شده را زنان تشکیل می‌دهند.

درصد شناسایی زنان، در بیماران مبتلا به ایدز در حال افزایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر امینی اظهار کرد: در سالیان گذشته و با شروع برنامه غربالگری ایدز در کشور، شایع‌ترین راه انتقال ویروسHIV از طریق سرنگ آلوده در بین معتادان تزریقی با ۵۳ درصد و پس‌ازآن روابط جنسی محافظت نشده با ۳۱ درصد در رتبه دوم قرار داشته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه حدود ۲.۸ درصد  موارد شناسایی‌شده از طریق مادر به کودک بوده، خاطرنشان کرد: همچنین در حدود ۱۳ درصد از مبتلایان راه ابتلا نامشخص است.

امینی گفت: در سال گذشته، ابتلا به ایدز  از طریق روابط جنسی محافظت نشده در سطح مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش و ابتلا از طریق سرنگ آلوده از ۵۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: در بررسی‌های ملی تخمین زده می‌شود در کل کشور حدود ۵۵ هزار مبتلا و آلوده به اچ.آی.وی داشته باشیم که این عدد در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۳ هزار و ۳۰۰ نفر است که تاکنون حدود ۵۰۰ نفر شناسایی‌شده‌اند.

امینی با اشاره به شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به ایدز از ابتدای سال جاری در مشهد، گفت: با توجه به اینکه طی سه سال اخیر شایع‌ترین راه انتقال از تزریقی به آمیزشی تغییر کرده است، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است به‌طوری‌که در حال حاضر ۴۰ درصد بیماران جدید شناسایی‌شده را زنان تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان در رنج سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز، «برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ.آی.وی» انتخاب‌شده، چراکه هر چه تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان قرار گیرند از انتقال بیماری کاسته می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول