اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اصناف در جنگ ترکیبی دشمن سربلند بیرون آمدند/ بازرسی‌ها هدفمند می‌شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: در فتنه اخیر که دشمن جنگ ترکیبی علیه نظام ایجاد کرد، اصناف اولین قشری بودند که از این فتنه سربلند بیرون آمدند.

اصناف در جنگ ترکیبی دشمن سربلند بیرون آمدند/ بازرسی‌ها هدفمند می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رحمان جلالی عصر امروز در اولین اجلاس یک‌روزه رؤسای اتاق اصناف استان کرمان ضمن تبریک ماه مبارک رجب اظهار داشت: اصناف امتحان خود را از ابتدای انقلاب چه در زمینه شکل‌گیری، تداوم و تثبیت نظام جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.

وی عنوان کرد: در فتنه اخیر که دشمن جنگ ترکیبی علیه نظام ایجاد کرد، اصناف اولین قشری بودند که از این فتنه سربلند بیرون آمدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: یکی از دلایل عصبانیت دشمن در این حوادث این بود که مردم همواره همراه نظام بودند، دوم جراحی اقتصادی در کشور صورت گرفت که به مذاق آنها خوش نیامد.

جلالی تاکید کرد: در زمینه مردمی‌سازی کردن یارانه‌ها کسانی که نقش‌آفرینی اصلی را در کنار مردم ایفا کردند، اصناف بودند.

وی در ادامه افزود: برکات طرح آزادسازی یارانه آرد و روغن قابل مشاهده است، در گذشته با سوبسیدی که به روغن و آرد داده می‌شد، به‌دلیل ارزان بودن این محصولات در کشور زمینه قاچاق آنها به کشورهای همسایه فراهم بود.

جلالی ادامه داد: زمانی که آرد یارانه‌ای بود، مشاهده می‌شد افرادی که فوت شده بودند اما سهمیه آرد آنها حذف نشده و افرادی این سهمیه را با قیمت ۶۵ هزار تومان به‌صورت یارانه‌ای می‌خریدند و در مرز به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رساندند.

جلالی به نقش مردم و اصناف در ایجاد امنیت پایدار کشور اشاره و ابراز کرد: اصناف در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی بسیار پیشتاز هستند.

وی خاطرنشان کرد: امنیت به‌منزله زمینی است که بذر اقتصاد، سیاست و فرهنگ در آن کاشته شود و اگر زمین شوره‌زار باشد نه اقتصاد، نه صنعت و نه فرهنگ شکوفا می‌شود و امنیت پایه و اساس همه کارهاست.

جلالی بیان داشت: دشمن در جنگ ترکیبی روی اصناف حساب ویژه باز کرده و در فتنه چند وقت اخیر دشمن برای تعطیلی و اعتصاب بازارها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داده بود که با شکست مواجه شد و آخرین اقدام آنها هم قطعنامه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

 جلالی اظهار داشت: در جنگ ترکیبی دشمن در همه حوزه‌ها اصناف می‌توانند نقش‌آفرینی کنند که تا کنون نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند و اصناف افسران جنگ ترکیبی هستند که در مقابل دشمن ایستاده‌اند.

به‌دنبال تشکیل پرونده برای اصناف پرونده نیستیم

 ارسلان میری نیز اظهار کرد: ما به‌دنبال تشکیل پرونده نیستیم و به همکاران خود در شهرستان‌ها هم این مطلب را گفته‌ایم و تنها برای عده محدودی که تخلف می‌کنند پرونده باید تشکیل شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان عنوان کرد: افرادی که تخلف می‌کنند ابتدا باید به آنها تذکر داده شود و آنها را ارشاد و پیشگیری کنید و بعد از انجام این کارها اگر همچنان به تخلف خود ادامه دادند با آنها برخورد شود، اما متاسفانه هم باید از همکاران خودم و برخی از همکاران شما در اصناف، جهاد، صنعت و معدن و ... شهرستان‌ها گله کنم ما به‌دنبال جریمه بی‌جهت و یا با دلیل نیستیم چراکه مردم، کسبه و اصناف مشکلاتی دارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان تصریح کرد: به‌دنبال تجمیع بازرسی‌ها هستیم و پیشنهادی هم در این زمینه به کمیسیون تنظیم بازار استان داده شده که امیدواریم این پیشنهاد هرچه زودتر به تصویب برسد و بازرسی‌ها هدفمند شوند.

 وی افزود: با نزدیک شدن به شب پایان سال گشت‌های مشترکی با اصناف و صمت خواهیم داشت و اما نباید ما وسیله ابزار دست یک عده‌ای برای مطامع سیاسی شویم.

میری در ادامه گفت: سامانه «نانی نو» مشکلاتی دارد که باید این مشکلات اصلاح شود.

وضعیت شفافیت گردش کالا در استان کرمان مناسب نیست

در ادامه این جلسه محمدرضا قوام معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت شمال استان کرمان اظهار داشت: سامانه جامع تجارت یک پروژه خیلی مهم است که در وزارت صمت در حال پیگیری بوده و مبنای این سامانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 وی عنوان کرد: تمامی فعالیت اقتصادی شامل واردکنندگان، تولیدکنندگان، بنکداران، اصناف، عمده فروشان، شرکت‌های پخش و حتی واحد‌های تولیدی مانند معادن و صنایع باید ثبت‌نام اولیه در سامانه جامع تجارت انجام دهند و یک کد نقشی را دریافت کنند و بعد از انجام این دو کار نسبت به ورود و خروج اطلاعات خود در سامانه اقدام کنند.

 معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت شمال استان کرمان گفت: هدف از ایجاد سامانه جامع تجارت، گردش کالا و شفاف‌سازی است، یعنی نشان می‌دهد کالا از مرحله‌ای که تولید و یا وارد کشور می‌شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد فرآیندی که باید طی شود مشخص است و اگر احیانا فعالیتی که نتوانند این مراحل را انجام دهند بر اساس مواد ۶ و ۱۸ مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرتکب تخلف شده‌اند.

 قوام بیان داشت: وضعیت شفافیت گردش کالا در استان کرمان خیلی مناسب نیست و در شمال استان ۱۰۲هزار واحد صنفی داریم که بین ۴۵ تا ۵۰ هزار واحد در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و کد نقش را دریافت کرده‌اند و از این تعداد تنها ۱۵هزار واحد صنفی در سامانه جامع تجارت فعال هستند.

 وی افزود: تعدادی از اصنافی که در سامانه تجارت ثبت‌نام و کد نقش را دریافت کرده‌اند اطلاعات خود را وارد نکرده‌اند‌ و به‌دلیل اینکه نظارت به‌صورت سیستمی انجام می‌شود ضروری‌ست هرچه زودتر ثبت‌نام کنند زیرا در این صورت به ضرر این واحد ها تمام می‌شود.

 قوام بیان کرد: درصد شفافیت در بین تعداد واحد‌های صنفی که در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کرده‌اند در خرده‌فروشی‌ها ۷۵ درصد، حوزه توزیع‌کنندگان ۷۰ درصد و تولید ۵۰ درصد است و عملا درصدها در سطح استان پایین است.

 

محسن ربیعی رئیس اتاق اصناف استان کرمان نیز در این همایش هدف از برگزاری این همایش را ضمن آشنایی روسای اتاق اصناف استان با یکدیگر، شناسایی و تجمیع مشکلات اصناف سراسر استان و هم‌گرایی و هم‌فکری برای برطرف کردن مشکلات صنفی دانست.

 ربیعی تاکید کرد: رؤسای اصناف و اتحادیه‌ها در استان کرمان معمولا به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند مشکلات خود را به‌خوبی پیگیری و به نتیجه مطلوب برسند.

 رئیس اتاق اصناف استان کرمان بیان داشت: برای اولین‌بار در کشور با همکاری بیمه آسیا در جنوب‌شرق و اتاق اصناف استان کرمان تمامی واحد‌های صنفی دارای پروانه کسب می‌توانند تنها با پرداخت ۸۰ هزار تومان واحد صنفی خود را به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین منزل مسکونی خود را به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بیمه خسارت آتش‌سوزی کنند.

 وی ادامه داد: کارمندان اتاق اصناف شهرستان‌های استان بدون پرداخت مبلغی می‌توانند ۵۰۰ میلیون تومان واحد مسکونی خود را بیمه خسارت آتش‌سوزی کنند.

 رئیس اتاق اصناف استان کرمان خاطرنشان کرد: این همایش به‌صورت مداوم در بازه زمانی بین ۳۹ تا ۴۵روز در دیگر شهرستان‌های استان به‌میزبانی اتاق اصناف آن شهرستان برگزار می‌شود تا بتوانیم مسائل و مشکلات واحد‌های خود را در میان بگذاریم و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنیم.

تشکیل اتحادیه صادراتی استان کرمان

حسینی‌نژاد مدیرکل صمت شمال استان کرمان نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: بر اساس ماده ۷۸ قانون نظام صنفی به‌دنبال تشکیل اتحادیه صادراتی استان هستیم و به‌زودی آن را تشکیل می‌دهیم.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: اکنون دادوستدهای فضای مجازی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و ما در این زمینه مغفول عمل کرده‌ایم و اگر به این فضا توجه ویژه‌ای نداشته باشید در آینده نزدیک حذف خواهید شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه دولت به‌دنبال کاهش بروکراسی‌های اداری است، گفت: سامانه ایرانیان اصناف نوین در حال لینک شدن به سامانه مجوزهای کشور است تا همه صدور مجوزها به‌صورت الکترونیکی انجام شود و دیگر روزمرگی در زمینه صدور مجوزها که همه ما درگیر آن هستیم، نباشد.

حسینی‌نژاد ادامه داد: کشور به سمتی رفته که همه سامانه‌ها به سامانه صدور مجوزها لینک شوند و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو، تا سه سال آینده همه صدور مجوزها از طریق این سامانه انجام شود.

در ادامه این همایش سرهنگ محمدرضا رهرو رئیس بسیج اصناف استان کرمان با بیان اینکه اختلافات درون صنفی نباید به بیرون سرایت کند، افزود: به‌دنبال حل مشکلات شخصی افراد زیرمجموعه صنف خود مانند بیمه، درمان، مسائل خانوادگی، آموزش و ... باشید.

 وی ادامه داد: اصناف فقه بازار را تنها یک وظیفه قانونی نبینند بلکه یک فرصتی برای خودشان بدانند، هرچند که قانون است و باید اجرا شود.

رهرو افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام‌الله دهه فجر، جشن‌های شاد برای خانواده زیرمجموعه صنفی خود برگزار کنید.

رئیس بسیج اصناف استان کرمان خطاب به همه مسؤولان و اصناف خاطرنشان کرد: امروز تقویت اصناف تکلیف است زیرا اقتصاد مهم‌ترین رکن ما در همه زمینه‌هاست و تضعیف اصناف به نفع هیچ‌کس نیست و قطعا جامعه نیازمند همراهی اصناف متدین و انقلابی است.

پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول