به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد، مرتضی شیروانی اظهار داشت: متوسط عمر ناوگان مسافربری استان در بخش اتوبوس ٩ سال، مینی بوس ٣۵ سال و سواری کرایه ١٣ سال است و متوسط عمر ناوگان در سطح کشور دربخش اتوبوس ١٣ سال، مینی بوس ٢٧ سال و سواری کرایه ١٢ سال است.
وی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی موقعیت استان مناسب و رتبه سوم کشور را داریم در ، بخش سواری کرایه عمر ناوگان استانی با کشوری اختلافی چشمگیری ندارد. در بخش مینی بوس رانی و سواری کرایه باید برای نوسازی ناوگان مذکور چاره اندیشی و تسهیلات مناسبی به مالکین اختصاص داده شود. همچنین میانگین عمر ناوگان باری استان ١٨ سال و میانگین عمر ناوگان باری کشوری ١٩.٩١ است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان لرستان به وضعیت پرداخت تسهیلات تبصره ١٨ اشاره کرد و افزود: سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره ١٨ استان لرستان ٢١۴ میلیارد ریال بوده است،که تمام اعتبار موصوف به صورت صد درصدی جذب شده است و در اختیار مالکان ناوگان قرار گرفته و اقدام به بازسازی ناوگان نمودهاند.
شیروانی اضافه کرد: به ٨٨ دستگاه شامل ١٣ دستگاه اتوبوس و ٧۵ دستگاه مینی بوس، وام بازسازی پرداخت گردیده است و پیش بینی می شود تمام اعتبار ابلاغی سهم بازسازی ناوگان مسافری به مالکان پرداخت شده و در صورت تخصیص مجدد مابقی ناوگان که نیاز به بازسازی دارند اقدام میگردد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جاده ای استان لرستان، به عواملی اصلی فرسودگی ناوگان استان اشاره کرد و افزود: به غیر از گذر سال، حمل بار بیشتر از حد مجاز (اضافه تناژ)، موقعیت توپوگرافی استان و صعب العبور بودن مسیرهای مواصلاتی و همچنین وجود گردنههای متعدد در سطح استان و همچنین قطعات یدکی تقلبی از مهمترین عواملی هستند که باعث گردیده ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش بار و مسافربری مستهلک و فرسوده شدهاند.
شیروانی تصریح کرد: همین عوامل در کنار افزایش قیمت قطعات یدکی، عدم وجود تسهیلات مناسب با نرخ بهره پایین برای بازسازی و نوسازی ناوگان، شیوع بیماری کرونا در سال های اخیر و فعالیت غیر مجاز مسافربرهای شخصی در حمل و نقل برون شهری مسافر باعث کاهش میزان سطح درآمدی شرکت های حمل و نقل، رانندگان و مالکین ناوگان گردیده است.
پایان پیام/