اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فراخوان مقاله دولت هوشمند و حکمرانی داده

مطالعات مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری انجمن علمی مدیریت دولتی ایران، یک شماره از فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت دولتی ایران را به صورت ویژه‌نامه به موضوع دولت هوشمند و حکمرانی داده اختصاص می‌دهد.

فراخوان مقاله دولت هوشمند و حکمرانی داده

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نظر دارد با همکاری انجمن علمی مدیریت دولتی ایران، یک شماره از فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت دولتی ایران (www.jipas.ir) را به صورت ویژه‌نامه به موضوع دولت هوشمند و حکمرانی داده اختصاص دهد.

بدین‌وسیله از اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران محترم دعوت می‌شود تا مقالات علمی-پژوهشی خود را در حوزه دولت هوشمند و حکمرانی داده به آدرس asr@mrc.ir ارسال نمایند. مقالات پس از داوری و تأیید نهایی در ویژه‌نامه فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت دولتی ایران منتشر خواهد شد.

مهلت ارسال چکیده: ۳۰  بهمن ۱۴۰۱
اعلام نتایج داوری چکیده‌ها: ۶ اسفند ۱۴۰۱
مهلت ارسال اصل مقالات: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

هوشمندی و استفاده از علم داده در صنایع، مدیریت شهری و سازمان‌ها در حال رشد است و این جریان به حاکمیت و دولت نیز تسری یافته؛ زیرا شهروندان به خدمات هوشمند در عصر جدید وابسته‌اند. هوشمندی دولت می‌تواند ابعاد گوناگونی داشته باشد: از استفاده از داده در تصمیم‌گیری گرفته تا استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و بلاک‌چین و یا استفاده از تحلیل عظیم‌داده‌ها. در این میان مباحث قانونی حاکمیت داده نیز اهمیت زیادی دارد؛ هر دولتی باید خط‌مشی‌های خود را برای رسیدگی به تغییرات فناورانه و اجرای مؤثر سیاست‌ها در جهت ارائه خدمات هوشمند تعیین نماید.

شهر هوشمند به هوشمندی هر چیزی که با ارائه خدمات هوشمند به شهروندان مرتبط است، از سطح شهرها گرفته تا دولت مرکزی، اشاره دارد که پویایی تغییرات در زندگی شهروندان را درک کرده و به‌عنوان یک دولت هوشمند عمل می‌کند و سازگار می‌شود. این بدان معنا است که شهرهای هوشمند باید راه‌های جدیدی برای تعامل با مشاغل، رهبران فکری، تأمین‌کنندگان، ساکنان و مراجعه‌کنندگان پیدا کنند. از سوی دیگر، با ایجاد خدمات عمومی که امکان نوآوری بیشتر را فراهم می‌کند، شفافیت بیشتر خواهد شد و ارتباطات مکرر و دوطرفه میان دولت و شهروندان می‌تواند رضایتمندی شهروندان را افزایش دهد.

پیشرفت‌های علم داده به داده‌های مرتبط و انبوه اجازه می‌دهد تا به اطلاعاتی مفید برای درک رفتار شهری و نیازهای زیرساختی تبدیل شوند. این موضوع می‌تواند از تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، پاسخ‌های خودکار و رویه‌های مدیریت مستقل پشتیبانی کند. با این‌حال، بکارگیری این ظرفیت، نگرانی‌هایی را در مورد مسائل حریم خصوصی و امنیتی، انعطاف‌پذیری زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی و پیامدهای ناخواسته ناشی از شکل‌گیری انتظارات و رفتارهای اجتماعی توسط الگوریتم‌ها برمی‌انگیزاند.

در این راستا، ارائه خدمات قابل‌اعتماد که امن باشد و از حریم خصوصی پاسداری کند، برای شهرهای هوشمند بسیار مهم است. هدف، توسعه شهرهای هوشمند، امن و پایدار با دولت هوشمند و حکمرانی داده است. بر این اساس، مجموعه‌‎ای از عناوین پژوهشی برای مطالعه و ارائه رهنمودهای سیاستی پیشنهاد می‌گردند.

عناوین پژوهشی پیشنهادی:

  • ارائه خدمات دولتی مبتنی بر هوش مصنوعی

استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به‌منظور مدیریت و حکمرانی بهتر و ارائه خدمات شهروندی و تصمیم‌گیری بر اساس این خروجی‌ها می‌تواند در این موضوع قابل‌ارائه باشد.

  • مدیریت بودجه در دولت هوشمند

بودجه دولت متشکل از درآمدها، هزینه‌های پروژه‌ای و هزینه‌های مصرفی مانند حقوق و دستمزد خواهد بود. کارایی هوش مصنوعی و علم داده در بهبود بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی‌ در زمینه بودجه، موضوعی حائز اهمیت است.

  • هوشمندی دولت و تأثیرات اقتصادی آن

تأثیرات استفاده از علم داده و هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های دولت، بر اقتصاد ملی چگونه است؟

 

  • هوشمندسازی و دولت الکترونیک

اینکه ارتباط هوشمندسازی دولت و شهرهای هوشمند با دولت الکترونیک چیست و این دو چه تأثیراتی بر یکدیگر دارند در این حوزه پژوهشی مطرح می‌گردد.

  • شهروندان و دولت هوشمند

اینکه حکمرانی هوشمند چه تأثیری بر شهروندان یک جامعه دارد و یا شهروندان و فرهنگ و اعتقادات آن‌ها چه تأثیراتی بر دولت هوشمند خواهند داشت در این حوزه پژوهشی بررسی می‌گردد.

  • شاخص‌های کلیدی عملکرد دولت هوشمند

در مقالات این حوزه، شاخص‌های کلیدی عملکرد دولت هوشمند استخراج ‌شده و نحوه ارزیابی این شاخص‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • بلاک‌چین در دولت هوشمند

تأثیرات استفاده از بلاک‌چین در اداره دولت و کارکردهای گوناگون این فناوری در حکمرانی در این حوزه بررسی می‌گردد.

  • مدل بلوغ دولت هوشمند

اینکه دولت‌ها در مسیر هوشمند شدن چه مراحلی را طی می‌کنند و مدل‌های پیشرفت در این حوزه چیست؟

  • زیست‌بوم‌ها و دولت هوشمند

زیست‌بوم‌‌های تجاری و اقتصادی یک شهر هوشمند چه تأثیراتی روی دولت هوشمند دارند و خدمات دولت هوشمند چه رهاوردی برای این زیست‌بوم‌ها دارد؟

  • دولت هوشمند و اینترنت اشیا

اینکه اینترنت اشیا چه نقشی در هوشمند‌سازی دولت و مدیریت شهری دارد در این حوزه بررسی می‌شود.

  • عظیم‌داده‌ها/تحول دیجیتال/واقعیت‌های مجازی آینده و دولت هوشمند

بررسی چگونگی تسهیل مدیریت هوشمند توسط عظیم داده‌ها، تحول دیجیتال و واقعیت‌های مجازی آینده موضوع این بخش است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول