اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

این روزها در نگارخانه‌های تهران چه می‌گذرد/ از انهدام تا روزنه نور

آدینه ۳۰ دی‌ماه تعدادی از گالری‌ها و فرهنگسراها میزبان علاقه‌مندان هنر‌های تجسمی هستند.

این روزها در نگارخانه‌های تهران چه می‌گذرد/ از انهدام تا روزنه نور

گروه سینما خبرگزاری فارس ـ هادی مومنی: چند ماهی است که از تعطیلی خودخواسته نگارخانه‌های تهران می‌گذرد. به زعم کارشناسان بسته‌بودنِ گالری‌ها ضربه‌های جبران‌ناپذیری به فضای حرفه‌ای و اقتصاد هنرهای تجسمی می‌زند و می‌بایست متصدیان این رشته هنری مثل سایر کسب و کارها فعالیت خود را از سر بگیرند. 

*آنان فقط فروشندگانی هستند همانند همه‌ کسب و کارهای دیگر

محمودرضا بهمن‌پور کارشناس هنری و گالری‌دار درباره فعالیت یا عدم فعالیت گالری‌ها می‌گوید: «در این باره صحبت کردن نیاز به پیش فرضی دارد که غالباً در این مجادلات نادیده گرفته شده، به نظر من گالری‌ها هیچ تفاوت ماهوی با سایر فعالیت‌های اقتصادی ندارند، آنان کالای هنر را می‌فروشند، شأن گالری‌دار با شان یک بوتیک لباس‌فروشی یا کتابفروشی یا کافی‌شاپ یکسان است، مگر آگاهی‌های فردی آنان از ایشان شخصیت دیگری عرضه کند، اما گالری‌داران در بستری فعالیت می‌کنند که گویی آنان شأن و منزلتی علیهده دارند، و خود را مبنا و مبدأ ارزش‌های فرهنگی می‌دانند به همین دلیل بیانیه می‌دهند، یا به حوزه‌ی مضامین سیاسی ورود می‌کنند و به‌عنوان کنشگرانی جدابافته خود را برتر می‌ببیند؛ اما آنان فقط فروشندگانی هستند شیک همانند همه‌ کسب و کارهای دیگر، همانند کار ناشران، همانند کار نشریات، همانند ده‌ها شغل دیگر که رسالت آنها کسب و کار است»(منبع: نظر سنجی مجله حرفه هنرمند درباره بازگشایی گالری‌ها).

*در هر شرایطی مخالف تعطیلی نگارخانه‌ها هستیم

عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور در گفتگو با رسانه ها بر این نکته تاکید کرد که: «مرکز هنرهای تجسمی به هیچ وجه با تعطیلی نگارخانه‌ها موافق نبوده و نیست، چراکه نگارخانه‌های سراسر کشور را تنها بستر دائمی اقتصاد هنر و عرضه هنرهای تجسمی می‌داند. ضمن آنکه ما در هر شرایطی مخالف تعطیلی نگارخانه‌ها هستیم، به همان میزان هم تلاش می‌کنیم تا فضای مناسبی را برای فعالیت آنها مهیا کنیم.»


عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در بازدید هفتگی از نگارخانه‌ها

سهرابی در این باره تاکید کرد: «ما در هر شرایطی مخالف تعطیلی نگارخانه‌ها هستیم، به همان میزان هم تلاش می‌کنیم تا فضای مناسبی را برای فعالیت آنها مهیا کنیم.»

با اینکه جریان غالب هنرمندان  فعال در میدان هنرهای تجسمی علاقه‌مند به ادامه فعالیت‌های خود هستند با این همه هنوز بسیاری از گالری‌ها فعالیت‌هایشان را از سر نگرفته‌اند و وضعیت اقتصادی هنرمندان پرتعداد این رشته هنری روز به روز  در حال سخت‌تر شدن است.

با اینکه برخی از گالری‌ها برای افتتاحیه‌های خود دچار مشکل شدند اما با تمام سختی‌ها هر هفته شاهد برگزاری نمایشگاه‌های خوبی در سطح شهر تهران هستیم، که تماشای آن‌ها می‌تواند روح این هنر را زنده نگه دارد، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نمایشگاه‌هایی که امروز جمعه آخر دی ماه در نگارخانه‌های تهران برپا هستند و مخاطبان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

*نگاهی به نمایشگاه‌های این روزهای نگارخانه‌های تهران

  آدینه ۳۰ دی‌ماه تعدادی از گالری‌ها و فرهنگسراها میزبان علاقه‌مندان هنر‌های تجسمی هستند.

آرتیبیشن: نمایشگاه گروهی «انهدام» با آثار ۹ هنرمند تا یکشنبه ۹ بهمن ماه در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به همت، خیابان گل نبی غرب، میدان احمدی روشن، خیابان ساسانی‌پور، کوچه قندی، پلاک ۶ برپاست.

 

نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری: نمایشگاه نقاشی و پوستر «یاد حبیب» که رویدادی هنری با هدف گرامیداشت جایگاه هنرمند فقید، زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی است.

موزه فلسطین: نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» تا پنجم بهمن در موزه هنر‌های معاصر فلسطین، به نشانی تهران، خیابان ولی عصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ برپاست.

باوان: نمایشگاه گروهی «روزنه نور» تا ۲۰ بهمن در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ برپاست.

طراحان آزاد: کارگاه هنری ۹ هنرمند تا ۱۳ بهمن در گالری طراحان آزاد برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند هر پنجشنبه از ساعت ۱ تا ۸ از این کارگاه به نشانی میدان فاطمی، میدان. گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ بازدید کنند.

گالری هور: این گالری میزبان مجسمه‌های سفالی و نقاشی‌های مریم کوهستانی است، کوهستانی سرامیستی است که رویکردی معاصر به این رسانه دارد. نمایشگاه آثار جدید مریم کوهستانی نهم دی تا دوم بهمن همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲ برپاست.

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه آثار عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی نور حسین است و بس» تا ۷ بهمن‌ماه در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

خانه کاریکاتور: نمایشگاه گروهی «آسمان آبی» تا ۱۴ بهمن در خانه کاریکاتور ایران به نشانی تهران، خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهید همت، خیابان شهید داود گل نبی غربی، بعد از میدان احمدی روشن(کتابی)، پلاک ۴۴ برپاست.

موزه عکسخانه شهر: نمایشگاه عکس تاریخی «کودکان دیروز» به مناسبت گرامیداشت یکصد و هشتادمین سال ثبت نخستین عکس در ایران تا ۶ بهمن در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز برپاست.

فرهنگسرای بهمن: نمایشگاه «قوم اصیل» با آثار نقاشی مینو امینی تا 30 دی ماه در نگارخانه فرهنگسرای بهمن میزبان علاقه‌مندان است.

ترانه باران: نمایشگاه نقاشی‌خط طاهره الله‌دادیان با عنوان «موج‌های خفته» تا ۳۰ دی در نگارخانه ترانه باران به نشانی اقدسیه، خیابان سپنئ، خیابان عزت‌الله انتظامی، بعد از چهارراه منجیل، بن‌بست عباس‌زاده، پلاک ۳، واحد ۲ برپاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول