اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

ضرورت برخورد وزیر بهداشت با دانشگاه‌های علوم پزشکی متخلف در حساب واحد خزانه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگترین متخلفان از قانون حساب واحد خزانه هستند، ضرورت دارد وزیر بهداشت در این موضوع به صورت مستقیم وارد عمل شود و از دانشگاه‌ها پیگیری کند و رئیس دانشگاه‌های متخلف هم باید برکنار شوند.

ضرورت برخورد وزیر بهداشت با دانشگاه‌های علوم پزشکی متخلف در حساب واحد خزانه

همایون سامه یح نجف‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تشریح مزایای ایجاد حساب واحد خزانه و اهمیت پیوستن دانشگاه‌های علوم پزشکی به این حساب، اظهار داشت: طبق قانون، همه زیرمجموعه‌های دولت باید به حساب واحد خزانه بپیوندند اما مشخص نیست دانشگاه‌های علوم پزشکی به چه دلیل از اجرای این قانون استنکاف کرده‌اند. 

وی بیان کرد: عملکرد همه ارگان‌ها باید در حساب واحد خزانه وجود داشته باشد و شفافیت مالی همه زیرمجموعه‌های دولت باید با پیوستن به حساب واحد خزانه مشخص شود. در حال حاضر، یکی از بزرگترین دستگاه‌هایی که از اجرای این قانون استنکاف کرده‌اند، دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که وزیر بهداشت باید به این موضوع رسیدگی کند. 

این نماینده مجلس به ارزیابی میزان منطقی بودن استدلال دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر هیات امنایی بودن اداره شدن آنها پرداخت و توضیح داد: عنوان کردن مسئله هیات امنایی بودن نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها، کاملا اشتباه است. متاسفانه هیات امنا برای خود یک استقلال کاذبی ایجاد کرده‌اند و از این عنوان در حال سوء استفاده هستند و یک نوع حاکمیت منطقه‌ای برای خودشان ایجاد کرده‌اند.

نجف آبادی ضمن اشاره به اینکه هیات امنای دانشگاه‌ها با این استدلال که مخارج و هزینه‌کرد باید زیر نظر آنها باشد، از زیر بار بسیاری از قوانین نظارتی کشور شانه خالی می‌کنند، افزود: یکی از نمونه‌های عمل نکردن به قوانین کشور که ناشی از هیات امنایی بودن دانشگاه‌هاست، عدم پیوستن به حساب واحد خزانه است. با این شیوه بسیاری از درآمدهایی که دانشگاه‌ها کسب و خرج می‌کنند، مبهم خواهد ماند. 

وی افزود: همان گونه که سایر ارگان‌های دولتی به حساب واحد خزانه پیوسته‌اند، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان یک بخش دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، باید به حساب واحد خزانه بپیوندند. بنابراین، این اقدام دانشگاه‌های علوم پزشکی و نپیوستن به خزانه، ابهام و شبهه درباره عملکرد آنها را زیاد می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره ضرورت ورود دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به این موضوع گفت: این مسئله وظیفه سازمان بازرسی است و سازمان بازرسی باید گزارش عملکرد دستگاه‌هایی که به قانون عمل نکرده‌اند را آماده کند. در شرایط کنونی که مشکلات اقتصادی کشور خیلی زیاد است و باید شفاف‌سازی در خیلی از جاها اعمال شود و از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که در وزارت بهداشت وجود دارد و موضوع استیضاح وزیر بهداشت نیز توسط نمایندگان مجلس، جدی شده است، به نظر می‌رسد که وزیر باید در این موضوع مستقیم وارد عمل شود و پیگیری کند؛ این مسئله با دستور مستقیم وزارت بهداشت تمام می‌شود. 

وی گفت: با این وجود اگر این دانشگاه‌ها باز هم از اجرای قانون تخطی کنند، باید رئیس آن دانشگاه برکنار شود زیرا اجرای قانون از اهمیت فوق العاده بالایی در کشور برخوردار است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول